Nauczyciele uczniów z doświadczeniem migracji – problemy i potrzeby
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.04Słowa kluczowe:
potrzeby nauczycieli, nauczanie migrantów, kształcenie nauczycieliAbstrakt
Wzrastająca liczba migrantów w Polsce powoduje, że szkoły przyjmują coraz więcej uczniów z doświadczeniem migracji (imigrantów jak i reemigrantów) i nie zawsze mogą skutecznie pomóc nowoprzybyłym w dobrej integracji. Konieczne jest zatem podejmowanie konkretnych działań wspierających. Niedobory w tym zakresie są przyczyną wielu porażek szkolnych, przedwczesnego opuszczania edukacji i w rezultacie bardzo niskich kwalifikacji wielu migrantów. Jednocześnie badacze zwracają uwagę na rolę nauczycieli w procesie edukacji dzieci z doświadczeniami migracji. Od ich przygotowania i jakości wsparcia, jakie mogą zaoferować, zależy sukces uczniów.
W artykule zaprezentowane zostały badania (szczególnie ich II etap), których celem była diagnoza i analiza potrzeb środowiska oświatowego w zakresie edukacji i integracji migrantów. Punktem wyjścia było pytanie: Czego potrzebuje szkoła, aby mogła lepiej uczyć i integrować uczniów z doświadczeniem migracji? W badaniu potrzeb, zorganizowanym jako grupa fokusowa, wzięli udział nauczyciele uczący uczniów z doświadczeniem migracji o różnym stopniu przygotowania, a także dyrektor szkoły przyjmującej migrantów. Analiza zebranego materiału pokazała trzy główne obszary, w których nauczyciele potrzebują szczególnego wsparcia: systemowa organizacja przyjmowania i kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji, dostęp do materiałów, możliwość szkolenia się i zdobywania nowych kompetencji.
Pobrania
Bibliografia
August Diane, Shanahan Timothy, Developing Literacy in Second-Language Learners, Lawrence Erlbaum Associates and the Center for Applied Linguistics, Washington DC 2006.
Google Scholar
August Diane, Shanahan Timothy, Developing Reading and Writing in Second-Language Learners, Routledge 2008.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203937600
Badowska Mariola, “Różnorodność kulturowa uczniów wyzwaniem dla współczesnej szkoły”, Kultura–Społeczeństwo–Edukacja 2015, issue 1 (7), pp. 179–192.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2015.1.12
Bilingual and multilingual education, García Ofelia, Lin Angel, May Stephen (eds.), Springer International Publishing 2017.
Google Scholar
Błeszyńska Krystyna M., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych − perspektywa szkoły. Raport z badań, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warsaw 2009.
Google Scholar
Gawlicz Katarzyna, Rudnicki Paweł, Starnawski Marcin. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warsaw 2015.
Google Scholar
Jennings F., Collins Brian A., Preparing All Teachers to Meet the Needs of English Language Learners. Applying Research to Policy and Practice for Teacher Effectiveness, 2012. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED535608.pdf
Google Scholar
Majcher-Legawiec Urszula, “Prawne aspekty pobytu i nauczania języka polskiego ucznia z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae. Pertinentia 2016, vol. 7, col. 223, pp. 110‒125.
Google Scholar
Nikitorowicz Jerzy, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Google Scholar
Pakulski Jan, “Zróżnicowanie językowe – wielojęzyczność – języki narodowe. Refleksje z perspektywy europejskiej”, Annales Universitatis Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2017, vol. 8, col. 227, pp. 18–25.
Google Scholar
Pamuła-Behrens Małgorzata, Hennel-Brzozowska Agnieszka, “Osobowość nauczycieli a ich praca z dziećmi migrantami w szkole podstawowej”, Studia Edukacyjne 2017, issue 46, pp. 169–192.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2017.46.11
Polakowski Michał, Szelewa Dorota, Polityka społeczna a problemy migracji, 2011. http://library.fes.de/pdf-files/bueros/warschau/10685.pdf
Google Scholar
Stańkowski Bogdan, Wychowanie w duchu wielokulturowości. Raport z badań empirycznych wśród nauczycieli na Podhalu, Wydawnictwo WAM, Krakow 2007.
Google Scholar
Tellez Kip, Waxman Hersh C., Quality Teachers for English Language Learners, The Mid-Atlantic Regional Educational Laboratory at Temple University Center for Research in Human Development and Education, 2005. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED508447.pdf
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781410617347
Timperley Helen, “Teacher professional learning and development”, Educational Practiices, 2007, Series 18. http://edu.aru.ac.th/childedu/images/PDF/benjamaporn/EdPractices_18.pdf
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.