Tekstowe meandry. “Dziennik 1954” Leopolda Tyrmanda – problem nie tylko filologiczny
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.09Słowa kluczowe:
Leopold Tyrmand, rękopisy, Hoover Institution, Dziennik 1954, diarystyka, filologia, cenzura, krytyka tekstuAbstrakt
W Instytucie Hoovera w Palo Alto przechowywana jest największa na świecie kolekcja rękopisów Leopolda Tyrmanda. Analiza tych materiałów daje podstawy do rozwiania pewnych wątpliwości dotyczących autentyczności jego Dziennika 1954. Panuje powszechne przekonanie, iż utwór ten jest oryginalnym dziennikiem, który został napisany w Polsce, co jest zgodne z prawdą. Jednak zanim został opublikowany, przeszedł różnego rodzaju modyfikacje (m.in. stylistyczne i kompozycyjne). Niezwykle ważką kwestią jest charakter zmian, na których zależało przyszłemu wydawcy. Lektura listów Tyrmanda dowodzi, że nie wszystkie modyfikacje były zgodne z jego wolą i że nie wszystkie zostały przez niego zainicjowane.
Pobrania
Bibliografia
Tyrmand Leopold, Dziennik 1954, manuscript (in the Hoover Institute collections).
Google Scholar
Tyrmand Leopold, Dziennik 1954, typescript (in the Hoover Institute collections).
Google Scholar
Manuscripts of the letters from Nina Karsov to Leopold Tyrmand (in the Hoover Institute collections).
Google Scholar
Mrożek Sławomir, Tyrmand Leopold, W emigracyjnym labiryncie. Listy 1965–1982, introduction, editing, notes by D. Pachocki, afterword by Tadeusz Nyczek, Krakow 2017.
Google Scholar
Tyrmand Leopold, Dziennik 1954, London 1980.
Google Scholar
Tyrmand Leopold, Dziennik 1954, London 1985.
Google Scholar
Tyrmand Leopold, Dziennik 1954, Warsaw 1989.
Google Scholar
Tyrmand Leopold, Dziennik 1954, introduction and editing H. Dasko, Warsaw 1995.
Google Scholar
Tyrmand Leopold, “Porachunki osobiste”, Kultura 1967, issue 3, pp. 3–39.
Google Scholar
Tyrmand Leopold, “Przedmowa”, in: Tyrmand Leopold, Dziennik 1954, Warsaw 1989, pp. 11–12.
Google Scholar
Bratkowski Piotr, “Dziennik 1954–1980–1995”, Gazeta Wyborcza 1995, issue 137, p. 7.
Google Scholar
Budrowska Kamila, Zatrzymane przez cenzurę. Inedita z połowy wieku XX, IBL PAN, Warsaw 2013.
Google Scholar
Czermińska Małgorzata, “Leopold Tyrmand – głos świadka”, Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza 1993, pp. 77–83.
Google Scholar
Dasko Henryk, “Tyrmand, Ameryka, ‘Dziennik’”, in: Odlot malowanego ptaka, Warsaw 2009.
Google Scholar
Dasko Henryk, “Wstęp”, in: L. Tyrmand, Dziennik 1954, introduction and editing H. Dasko, Warsaw 1995.
Google Scholar
Konwicki Tadeusz, Zorze wieczorne, Alfa, Warsaw 1991.
Google Scholar
Kowalczyk Marcin, Tyrmand karnawałowy, Universitas, Krakow 2009.
Google Scholar
Kwiatkowska Katarzyna, Gawęcki Maciej, Tyrmand i Ameryka, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Google Scholar
Loth Roman, Podstawowo pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, IBL PAN, Warsaw 2006.
Google Scholar
Maciąg Krzysztof, “Konwicki kontra Tyrmand czyli o autentyczności ‘Dziennika 1954’”, Dekada Literacka 1993, issue 9, s. 5.
Google Scholar
Maruszewski Ryszard, Literatura polska 1939–1991, WSiP, Warsaw 1992.
Google Scholar
Niciński Konrad, “Dwie wersje ‘Dziennika 1954’ Leopolda Tyrmanda: wokół problemu tożsamości tekstu”, Pamiętnik Literacki 2006, issue 4, pp. 71–94.
Google Scholar
Nowicki Stanisław, Pół wieku czyśćca. Rozmowy z T. Konwickim, Oficyna Wydawnicza, Warsaw 1990.
Google Scholar
Piasecki Marcin, “Dwa oryginały. Spór o ‘Dziennik 1954’ Leopolda Tyrmanda”, Gazeta Wyborcza 1995, issue 132, s. 12.
Google Scholar
Szejnert Danuta, Intencja autora i interpretacja – między intencją a atencją. Teksty i parateksty, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2011.
Google Scholar
Sztuka czytania między wierszami. Cenzura w komunikacji literackiej w Polsce w latach 1965–1989, Kamila Budrowska and Maria Kotowska-Kachel (eds.), IBL PAN, Warsaw 2016.
Google Scholar
Woźniak Marcel, Biografia Leopolda Tyrmanda. Moja śmierć będzie taka, jak moje życie, Wydawnictwo MG, Warsaw 2016.
Google Scholar
Zimand Roman, Wojna i spokój, Polonia Book Found, London 1984.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.