Filozofia Karola Wojtyły wobec problemu moderny
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.54.10Słowa kluczowe:
personalizm, moderna, świadomość, podmiotowość, wolność, sumienieAbstrakt
Specyfiką antropologii Karola Wojtyły jest synteza obiektywizmu i subiektywności, łączy on wątki aleteiczne i agapiczne. Akceptując nowożytny zwrot antropologiczny, z jednej strony, podejmuje w swych pracach próbę syntezy klasycznej filozofii bytu z filozofią świadomości, a z drugiej strony, dąży do korekty skrajnego antropocentryzmu myśli nowożytnej. Autor artykułu analizuje związek Wojtyły koncepcji świadomości i podmiotowości z personalistycznym stylem duszpasterstwa Jana Pawła II, głoszącego, że „człowiek jest podstawową drogą Kościoła”. Drugim filarem analizy jest pytanie o sens ludzkiej wolności. W myśli Wojtyły oraz w nauczaniu Jana Pawła II rozważania o wolności jako podstawowej właściwości bytu osoby łączą się z namysłem nad jej etycznym wymiarem.
Pobrania
Bibliografia
Adornato F., “Karol Wojtyła: jedyny (ostatni?) filozof moralista naszego czasu”, trans. A. Wierzbicki, Ethos 2002, issue 3–4(59–60), pp. 40–53.
Google Scholar
Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły, trans. J. Merecki SDS, Instytut Jana Pawła II KUL, Lublin 2010, pp. 82–93.
Google Scholar
Gałkowski J.W., Szkice o filozofii Karola Wojtyły, Instytut Jana Pawła II, Wydawnictwo Academicon, Lublin 2017, pp. 23–40.
Google Scholar
John Paul II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
Google Scholar
John Paul II, Redemptor hominis, 10, [in:] Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Wydawnictwo Św. Stanisława B.M. Archidiecezji Krakowskiej, Kraków 1996.
Google Scholar
Merecki J., “Podmiotowość i transendencja. Świadomość w filozofii Karola Wojtyły i Jana Pawła II teologii ciała”, Ethos 2013, issue 1(101), pp. 95–104.
Google Scholar
Półtawski A., Po co filozofować? Ingarden – Wojtyła – skąd i dokąd?, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011, pp. 237–257.
Google Scholar
Seifert J., Karol “Cardinal Wojtyła (Pope John Paul II) As Philosopher and The Cracow/Lublin School Of Philosophy”, Aletheia. An International Journal of Philosophy 1981, vol. 2, pp. 130–199.
Google Scholar
Skrzypczak R., Karol Wojtyła na Soborze Watykańskim II. Zbiór wystąpień, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2011.
Google Scholar
Styczeń T. SDS, “Być sobą to przekraczać siebie”, [in:] T. Styczeń SDS, Świadek prawdy. O świętym Janie Pawle II – Uczeń, Dzieła Zebrane, A.M. Wierzbicki (ed.), Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2015, vol. 6.
Google Scholar
Styczeń T. SDS, “Etyka jako antropologia normatywna”, [in:] T. Styczeń SDS, Wolność w prawdzie. Dzieła zebrane, A.M. Wierzbicki (ed.), Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2013, vol. 4.
Google Scholar
Taylor Ch., A Secular Age, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge MA 2007.
Google Scholar
Weigel G., “John Paul II as Defensor Hominis – Christian Humanism and the Gods that failed”, [in:] Servo Veritatis. Materiały Międzynarodowej Konferencji dla uczczenia 25-lecia pontyfikatu Jego Świątobliwości Jana Pawła II. Uniwersytet Jagielloński 9-11 października 2003 r., Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2003, pp. 405–415.
Google Scholar
Wierzbicki A.M., Filozofia a totalitaryzm. Augusta Del Nocego interpretacja moderny, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2005.
Google Scholar
Wojtyła K., “O humanizmie św. Jana od Krzyża”, [in:] K. Wojtyła, Świętego Jana od Krzyża nauka o wierze, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000, pp. 233–243.
Google Scholar
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 1994.
Google Scholar
Wojtyła K., “Osoba: podmiot i wspólnota”, [in:] Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 1994, pp. 373–414.
Google Scholar
Wojtyła K., “Podmiotowość i to, co nieredukowalne w człowieku”, [in:] Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 1994, pp. 435–443.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.