Czasopisma dla dzieci jako narzędzie edukacji (nie tylko) czytelniczej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.54.09

Słowa kluczowe:

prasa dla dzieci, edukacja medialna, edukacja czytelnicza, czytelnictwo

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób czasopisma dla dzieci mogą być narzędziem edukacji medialnej, rozumianej jako wychowanie do odbioru środków przekazu, ale również jako budowanie nawyku czytelnictwa prasy i książek. Hipoteza: W literaturze przedmiotu powszechnie przyjmuje się, że prasa dla dzieci może być efektywnym narzędziem budowania nawyku czytelnictwa. Jednak ten segment rynku prasowego, podobnie jak pozostałe, musi zmagać się z tendencjami do spadku czytelnictwa prasy i książki w zderzeniu z ekspansją mediów cyfrowych. Metodologia: Autor analizuje dane zastane (m.in. raporty z badań) oraz opracowania naukowe z zakresu wpływu mediów, pedagogiki, edukacji medialnej oraz psychologii mediów. Artykuł ma charakter teoretyczny. Jest osadzony w dyscyplinie „nauki o komunikacji społecznej i mediach”, ale ma charakter interdyscyplinarny z uwagi na odniesienia do pedagogiki, edukacji i zagadnień technologicznych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Andrzej Adamski - Ph.D. hab., professor of the University of Information Technology and Management in Rzeszów

Andrzej Adamski – Ph.D. hab., professor of WSIiZ, head of the Chair of Media, Journalism and Social Communication, commentator, and media researcher. In 2010–2016, he was the director of the Institute of Media Education and Journalism at the Cardinal Wyszyński University in Warsaw. He was the originator and the first editor-in-chief (until 2016) of the Kultura – Media – Teologia academic quarterly (http://www.kmt.uksw.edu.pl). He received the prestigious Award of Bogliasco Fellowship awarded by the American-Italian Bogliasco Foundation to persons with special achievements in science and arts (more: www.bfny.org). In 2016–2017, he completed a research fellowship entitled The Interfaces of the Science in Post-Digital Age. The Mediatization of the Science in the Slovak Academy of Sciences under the Visegrad Scholarship Program. His academic interests mainly focus on the phenomenon of mediatisation, digital communication, the theology of media and communication, and the history of children’s media and press.

Bibliografia

Adamski A., “Czasopisma dla dzieci: między prasą a literaturą”, [in:] Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk (eds.), Oficyna Wydawnicza Aspra, Rzeszów–Warszawa 2017, pp. 363–375.
Google Scholar

Adamski A., “Fotografia a słowo w prasie”, [in:] Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, A. Adamski, A. Gralczyk, K. Kwasik, M. Laskowska (eds.), Wydawnictwo Elipsa, Warszawa 2012, pp. 275–289.
Google Scholar

Adamski A., “Historia i teraźniejszość prasy dla dzieci w Polsce”, [in:] Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, pp. 321–334.
Google Scholar

Bis D., “Edukacja medialna jako wymiar wychowania integralnego”, [in:] W trosce o integralne wychowanie, M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (eds.), Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2003, pp. 469–476.
Google Scholar

Boguszewska A., “Ilustracja książkowa jako środek wychowania estetycznego”, [in:] Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009, pp. 339–349.
Google Scholar

Buckingham D. et al., The Media Literacy of Children and Young People. A review of the research literature on behalf of Ofcom, Ofcom, London 2005.
Google Scholar

Carr N., The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains, W.W. Norton & Company, New York, 2011.
Google Scholar

Czasopisma dla dzieci i młodzieży w latach 1990–1996, J. Kumiega, A. Leszczyńska (eds.), Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu, Wrocław 1996.
Google Scholar

de Kerckhove D., Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, trans. W. Sikorski, P. Nowakowski, 2nd edition, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2001.
Google Scholar

Duke N.K., Block M.K., “Improving Reading in the Primary Grades”, The Future of Children 2012, vol. 22, no. 2, pp. 55–72.
Google Scholar

Erjavec K., “Media Literacy of Schoolgirls and Schoolboys in an Information Society”, Journal of Contemporary Educational Studies 2010, no. 1, pp. 174–191.
Google Scholar

Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945–1970. Tom II – baśń i bajka, poezja, książki dla najmłodszych, utwory sceniczne, grafika, czasopiśmiennictwo, krytyka literacka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., “O tak zwanej reprezentatywnej funkcji języka w świetle nowszych badań psycholingwistycznych”, Język a Kultura 2008, vol. 20: Anniversary Volume, A. Dąbrowska (ed.), pp. 129–141.
Google Scholar

Izdebska J., “Dziecko w świecie mediów i multimediów. Wyzwania dla edukacji szkolnej”, [in:] Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, R. Piwowarski (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok–Warszawa 2003, pp. 90–94.
Google Scholar

Jędrzejko M., Morańska D., Cyfrowi Tubylcy (socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych), Wyższa Szkoła Biznesu, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Dąbrowa Górnicza–Warszawa 2013.
Google Scholar

Jolls T., Johnsen M., “Media Literacy: A Foundational Skill for Democracy in the 21st Century”, Hastings Law Journal 2018, vol. 69, issue 5, pp. 1379–1408.
Google Scholar

Kielar-Turska M., Kołodziejczyk A., “Przemiana kompetencji czytelniczych dzieci pod wpływem mediów elektronicznych”, [in:] Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku: diagnozy i postulaty, D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając (eds.), Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2008, p. 147–156.
Google Scholar

Konopnicka I., Czasopisma dziecięce w kształceniu wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006.
Google Scholar

Konopnicka I., “Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym a ambiwalentny charakter współczesnych czasopism komiksowych”, [in:] Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, R. Piwowarski (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok–Warszawa 2003, pp. 381–387.
Google Scholar

Kostrubiec B., “Mentalność audiowizualna dzieci i młodzieży”, [in:] Środki audiowizualne w katechezie, S. Kulpaczyński (ed.), Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004, p. 13–33.
Google Scholar

Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego – kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Google Scholar

Kruszko K., “Zainteresowania czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym”, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2015, vol. 34, col. 2, pp. 176–193.
Google Scholar

Kuliczkowska K., “Dzieci czytają czasopisma”, Dziennik Polski 1948, issue 244.
Google Scholar

Lepa A., “Logosfera jako środek wychowania do mediów”, [in:] D. Bis, A. Rynio, Media w wychowaniu chrześcijańskim, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2010, pp. 79–92.
Google Scholar

Lepa A., Mity i obrazy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1999.
Google Scholar

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1998.
Google Scholar

Leszczyński G., “Współczesna literatura dla dzieci – gatunki, tematy”, [in:] Dziecko i książka. Materiały z ogólnopolskiej konferencji Biblioteka Narodowa 27–28 października 2003 roku, G. Lewandowicz-Nosal (ed.), Biblioteka Narodowa, Warszawa 2004, pp. 8–15.
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M., “Barbie wyrusza do pokonsumpcji (i nie ma przy sobie gotówki). Trening postaw konsumpcyjnych w magazynach ilustrowanych dla dzieci”, [in:] Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, M. Bogunia-Borowska (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, p. 59–82.
Google Scholar

Łobos A., Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.
Google Scholar

Łuszczak G., “Media w dydaktyce katechetycznej”, [in:] Wychowanie w wierze w kontekście przemian współczesności, R. Buchta, S. Dziekoński (eds.), Księgarnia św. Jacka, Katowice 2011, pp. 260–274.
Google Scholar

Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, J. Pyżalski (ed.), Wydawnictwo Eter, Łódź 2017.
Google Scholar

Martens H., “Evaluating Media Literacy Education: Concepts, Theories and Future Directions”, Journal of Media Literacy Education 2010, no. 2:1, pp. 1–22.
Google Scholar

Morbitzer J., “Edukacja medialna (małego) dziecka”, [in:] Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, J. Pyżalski (ed.), Wydawnictwo Eter, Łódź 2017, pp. 205–227.
Google Scholar

Nicz L., “Czasopismo ‘Miś’ w pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola”, [in:] Innowacje i zmiany w nauczaniu początkowym, A. Kargulowa (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1985, pp. 43–54.
Google Scholar

Papuzińska J., Inicjacje literackie. Problemy pierwszych doświadczeń dziecka z książką, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1981.
Google Scholar

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka. Z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja „Książka dla Dzieci”, Warszawa 1992, p. 20.
Google Scholar

Pater-Ejgierd N., Kultura wizualna a edukacja, Wydawnictwo Centrala, Poznań 2010.
Google Scholar

Pilzak H., “Demiurgowie masowej wyobraźni – o wpływie mediów na zainteresowania czytelnicze młodych odbiorców literatury”, [in:] Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, pp. 373–385.
Google Scholar

Polaczek-Bigaj M., “Rola odbiorcy we współczesnym przekazie medialnym”, Państwo i Społeczeństwo 2017, vol. 17, no. 3, pp. 191–202.
Google Scholar

Przecławska A., “Literatura dla dzieci i młodzieży a kształtowanie więzi międzypokoleniowej”, [in:] Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka, M. Tyszkowa, B. Żurakowski (eds.), PWN, Warszawa–Poznań 1984, pp. 95–111.
Google Scholar

Sokół Z., “Oblicze współczesnych czasopism dziecięco-młodzieżowych”, [in:] Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji, K. Heska-Kwaśniewicz, I. Socha (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1996, pp. 122–140.
Google Scholar

Sopyło J., “Klapnięte uszko ‘Misia’”, Press 2010, issue 7(174), p. 54.
Google Scholar

Staniów B., Biernacka-Licznar K., “The press without children, children without the press? Contemporary magazines for children in Poland”, Toruńskie Studia Bibliologiczne 2011, issue 2(11), pp. 49–67.
Google Scholar

Streszczenie raportu końcowego z badania „Czytelnictwo dzieci i młodzieży”, Z. Zasacka (ed.), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Google Scholar

Tisseron S., Dziecko w świecie obrazów, trans. E. Burakowska, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.
Google Scholar

Truskolaska J., Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice, Maternus Media, Tychy 2007.
Google Scholar

Zasacka Z., Nastoletni czytelnicy, Biblioteka Narodowa Instytut Książki i Czytelnictwa, Warszawa 2008.
Google Scholar

Żebrowska D., “Kulturotwórcza rola współczesnych polskich czasopism młodzieżowych”, [in:] Edukacja kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, J. Żebrowski (ed.), Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 1997, pp. 145–152.
Google Scholar

[author not credited], Jak zachęcać dzieci do czytania, article published on the Polish Committee of the World Organisation for Early Childhood Education and Care OMEP website, https://omep.org.pl/jak-zachca-dzieci-do-czytania/ [accessed on: 17.09.2018].
Google Scholar

Bugara M., “Edukacyjny charakter prasy dziecięcej”, Edukacja i Dialog 2001, issue 4(127), pp. 62–68, http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2001,99/kwiecien,168/edukacyjny_charakter_prasy_dzieciecej,1130.html [accessed on: 15.09.2018].
Google Scholar

Korucu J., “Lego Ninjago liderem segmentu pism dla dzieci”, https://www.press.pl/tresc/50224,_lego-ninjago_-liderem-segmentu-pism-dla-dzieci [accessed on: 28.12.2018].
Google Scholar

Krasińska B., “Rola wizualnych przekazów informacji w docieraniu do najmłodszych czytelników”, Biblioteka i Edukacja 2016, issue 10, http://www.bg.up.krakow.pl/newbie/index.php/bie/article/view/158/157 [accessed on: 27.12.2018].
Google Scholar

“Media dziecięce”, Media&Marketing Polska, insert by an advertising company, September 2012, http://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2012/Media%20dzieciece_09_2012.pdf [accessed on: 28.12.2018].
Google Scholar

Mejer J., “W 2016 roku najaktywniejszy był segment prasy dla najmłodszych i najstarszych”, https://www.press.pl/tresc/47064,w-2016-roku-najaktywniejszy-bylsegment-prasy-dla-najmlodszych-i-najstarszych [accessed on: 28.12.2018].
Google Scholar

Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 r., Biblioteka Narodowa, https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf [accessed on: 1.10.2018].
Google Scholar

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Adamski, A. (2019). Czasopisma dla dzieci jako narzędzie edukacji (nie tylko) czytelniczej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 54(3), 151–172. https://doi.org/10.18778/1505-9057.54.09