Szkarłatna partytura Ralfa Isaua jako przykład recepcji twórczości Franza Liszta w literackiej kulturze popularnej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.21Słowa kluczowe:
Ralf Isau, Franz Liszt, Die Dunklen, Szkarłatna partytura, muzyka i literaturaAbstrakt
Artykuł stanowi studium powieści Ralfa Isaua Die Dunklen (2007; wyd. pol. Szkarłatna partytura, 2011). Analizie poddane zostało znaczenie obecności twórczości i postaci muzyka Franza Liszta w powieści. Isau zawarł w niej wykład z historii muzyki i estetyki muzycznej, a także biografię Franza Liszta oraz rozważania dotyczące wpływu muzyki na zachowanie człowieka (Platon, barokowa teoria afektów, retoryka muzyczna, muzyka programowa, audiomarketing). Zasadniczą część pracy stanowią rozważania dotyczące powiązań między powieściową narracją i kształtowaniem struktury powieści a elementami i technikami muzycznymi.
Pobrania
Bibliografia
Beckett Sandra L., Crossover Fiction – Global and Historical Perspectives von Prof. Sandra L. Beckett: Das Phantagon findet Eingang in die wissenschaftliche Welt, Routledge, London 2008.
Google Scholar
Bemme Marcel-Alexander, Phantastisch Lesen – Eine Fantasy-Enzyklopädie: Band 1: Phantastische Literatur, Books on Demand, Germany 2012.
Google Scholar
Brown Dan, Inferno, tłum. Robert J. Szmidt, Sonia Draga, Katowice 2013.
Google Scholar
Gamrat Małgorzata, Franz Liszt et Félix Lichnowsky: histoire d’une amitié, „Quaderni dell’Istituto Liszt” 2014, nr 14, s. 163–188.
Google Scholar
Gamrat Małgorzata, Les croisements romantiques des sens: Liszt lecteur de Senancour, „Orbis Linguarum” 2014, nr 41, s. 215–226.
Google Scholar
Isau Ralf, Die Dunklen, Piper, München 2007.
Google Scholar
Isau Ralf, Szkarłatna partytura, tłum. Bartłomiej Szymkowski, Telbit, Warszawa 2011.
Google Scholar
Lanza Joseph, Elevator Music. A Surreal History of Muzac, Easy-Listening, and Other Moodsong, University of Michigan Press, Michigan 2004.
Google Scholar
Liszt Franz, Sämtliche Schriften, t. I, herausgegeben von Detlef Altenburg, Segre Gut, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden–Leipzig–Paris 2000.
Google Scholar
Liszt Franz, Wenn die letzten Sterne bleichen. Lied für Singstimme und Klavier. Faksimile nach dem Autograph der Bayerischen Staatsbibliothek München Mus ms. 23595, Vorwort von Rolf Griebel, Einleitung von Sigrid von Moisy, Edition und Kritischer Bericht von Sabine Kurth, G. Henle Verlag, München 2007.
Google Scholar
Makomaska Sylwia, Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością tła w przestrzeni komercyjnej, w: Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, redakcja naukowa Julia Kaleńska-Rodzaj, Rafał Lawendowski, Harmona Universalis, Gdańsk 2015, s. 151–162.
Google Scholar
Makomaska Sylwia, Dystopia in practice... (?) „Acoustic wallpaper” in the contemporary commercial space, w: 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2017. Science and Arts. Conference Proceedings, vol. 1, Vienna 2017, s. 31–38.
Google Scholar
Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki, Antyk Marek Derewiecki, Warszawa 1994.
Google Scholar
Rousseau Jean-Jacques, Dictionnaire de Musique, Duchesne, Paris 1768.
Google Scholar
Senancour Étienne Pivert de, Obermann, redakcja Jean-Maurice Monnoyer, Gallimard, Paris 1984.
Google Scholar
Souriau Étienne, La correspondance des arts. Eléments d’esthétique comparée, Flammarion, Paris 1969.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.