Tekst kontrapunktyczny i rondo (w poezji Desmonda Egana i Jaroslava Seiferta)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.20

Słowa kluczowe:

zasada muzyczna, poezja a muzyka, poemat kontrapunktyczny, rondo, Desmond Egan, Jaroslav Seifert

Abstrakt

Artykuł dotyczy skomplikowanych relacji między poezją a muzyką. Próbuje pokazać, że jednym ze wspólnych mianowników między obiema sztukami może być forma muzyczna w poezji, ściślej mówiąc metoda tworzenia poezji oparta na zasadzie muzycznej. W tym celu wybrano dwie ilustracje tego procesu: wiersze kontrapunktyczne poety irlandzkiego Desmonda Egana i czeskiego poety Mozarta Jaroslava Seiferta w Pradze (wzięto pod uwagę wybrane utwory z ich dorobku). Wnioski dotyczą wpływu na odbiór tekstów poetyckich, które w formie graficznej lub temacie wskazują na odniesienia do muzyki. Wnioskujemy, że znajomość (aktywna i pasywna) zasad muzycznych kontrapunktu i ronda może pomóc czytelnikom lepiej zrozumieć strukturę, temat i znaczenie tekstów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Radomil Novák - University of Ostrava, Department of Czech Language and Literature with Didactics, Fráni Šrámka 3, Ostrava, 70900

Radomil Novák Ph.D., graduated from the Faculty of Arts, University of Ostrava, majoring in Czech language, music education and choir conducting (1992–1997), and received his Ph.D. in Czech literature at Masaryk University in Brno in 2004. Since 1999 he has worked as assistant professor at the Department of Czech Language and Literature with Didactics, Pedagogical Faculty, University of Ostrava, with his research focus on 20th century Czech literature and the relationships between literature and music: Hudba jako inspirace poezie (Music as poetry inspiration), Ostrava 2005; Česká jazzová literatura 1918–1968 (Czech Literature and Jazz 1918–1968), Ostrava 2012.

Bibliografia

Bozděchová Ivana, Desmond Egan – Hlas irské krajiny (Domov jako inspirace a téma), „Světová literature” 1994, no. 2, pp. 165–168.
Google Scholar

Brown Calvin Smith, Music and Literature, University Press of New England 1987.
Google Scholar

Novák Radomil, Hudba jako inspirace poezie, Ostrava 2005.
Google Scholar

Novák Radomil, Česká literatura jazzující, Ostrava 2012.
Google Scholar

Pešat Zdeněk, Jaroslav Seifert, Československý spisovatel, Praha 1991.
Google Scholar

Wolf Werner, Intermedialita: široké pole významů, „Česká literature” 2011, no. 59, pp. 62–85.
Google Scholar

Zenkl Luděk, ABC hudebních forem, Supraphon, Praha 1990.
Google Scholar

Egan Desmond, Collected Poems, Tha National Poetry Foundation. University of Maine at Orono 1983.
Google Scholar

Egan Desmond, DESpectrum, trans. I. Bozděchová, Carpe diem, Brumovice 2002.
Google Scholar

Egan Desmond, Smiluj se nad básníkem, trans. I. Bozděchová, Volvox Globator, Praha 1996.
Google Scholar

Seifert Jaroslav, Zpěvy o Praze, Československý spisovatel, Praha 1968.
Google Scholar

Opublikowane

2019-03-28

Jak cytować

Novák, R. (2019). Tekst kontrapunktyczny i rondo (w poezji Desmonda Egana i Jaroslava Seiferta). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 345–358. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.20