„Biały klawisz, czarny, czarny, biały…” czyli jak rozwiązać muzyczne łamigłówki z przeszłości. Tego lata, w Zawrociu Hanny Kowalewskiej

Autor

  • Piotr Krajewski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Historyczny, Instytut Historii, Zakład Dydaktyki Historii, ul. Umultowska 89d, 61-614 Poznań https://orcid.org/0000-0001-8885-813X

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.14

Słowa kluczowe:

pamięć, muzyka, „mała ojczyzna”

Abstrakt

Hanna Kowalewska w Tego lata, w Zawrociu prezentuje wielowątkową opowieść o losach młodej dziedziczki rodzinnej fortuny – Matyldy. Okazuje się to próbą zmierzenia się z przeszłością, historią, muzyką, które opisują mityczną przestrzeń Zawrocia. Tajemnicza więź łącząca muzykę i naturę stanowi uzupełnienie odkrywanych zagadek z przeszłości. Kartki pamiętnika, pożółkłe fotografie stanowią elementy gry, w którą włącza się Matylda.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Piotr Krajewski - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Historyczny, Instytut Historii, Zakład Dydaktyki Historii, ul. Umultowska 89d, 61-614 Poznań

Piotr Krajewski , doktorant w Zakładzie Dydaktyki Historii w Instytucie Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; absolwent filologiczno-historycznych studiów środkowoeuropejskich, historii nauczycielskiej (UAM) oraz teorii muzyki w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (studia ukończone z wyróżnieniem). Laureat w XXII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Prac Magisterskich im. J. J. Lipskiego oraz w VIII Konkursie im. Majera Bałabana na najlepsze prace magisterskie i doktorskie o Żydach i Izraelu za pracę Muzyka wobec Zagłady. Muzyczno-historyczny projekt edukacyjny (promotor prof. UAM dr hab. Violetta Julkowska). Zainteresowania naukowe: historia na pograniczu sztuk, nauczanie o Zagładzie, muzyka XX i XXI wieku.

Bibliografia

Czapliński Przemysław, Kobiety i duch tożsamości, w: Przemysław Czapliński, Efekt bierności. Literatura w czasie normalnym, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
Google Scholar

Głowiński Michał, Przestrzenne tematy i wariacje, w: Michał Głowiński, Dzieło wobec odbiorcy, Szkice z komunikacji literackiej, Universitas, Kraków 1998, s. 251–270 .
Google Scholar

Kledzik Emilia, Prowincja w najnowszej literaturze polskiej i niemieckiej oraz współczesnych polonistycznych i germanistycznych badaniach literackich, „Porównania” 2009, nr 6, s. 153–154.
Google Scholar

Kledzik Emilia, Środkowoeuropejski realizm magiczny? Rozważania o postkolonialnych strategiach literackich na przykładzie wybranych utworów Olgi Tokarczuk, Ádáma Bodora i Václava Pankovčína, w: Dyskurs postkolonialny we współczesnej literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej. Polska, Ukraina, Węgry, Słowacja, red. B. Bakuła, Bonami, Poznań 2015, s. 496–497.
Google Scholar

Kołodziejczyk Dorota, Odzyskiwanie miejsca. Realizm magiczny w powieści postkolonialnej i polskiej powieści lat dziewięćdziesiątych XX wieku, w: (Nie)obecność. Pominięcia i przemilczenia w narracji XX wieku, red. H. Gosk i B. Karwowska, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2008, s. 134–154.
Google Scholar

Kowalewska Hanna, Tego lata, w Zawrociu, Świat Książki, Warszawa 1998.
Google Scholar

Kraskowska Ewa, Piórem niewieścim. Z problemów prozy kobiecej dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 1999.
Google Scholar

Hanna Kowalewska, http://culture.pl/pl/tworca/hanna-kowalewska [dostęp: 31.08.2016].
Google Scholar

Mam jedną zasadę — nie nudzić. Wywiad z Hanną Kowalewską, http://hannakowalewska.pl/?page_id=1135 [dostęp: 1.09.2016].
Google Scholar

Z Hanną Kowalewską rozmawia Ada Romanowska, „Gazeta Studencka”, http://hannakowalewska.pl/?page_id=114 [dostęp: 2.07.2016].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-03-28

Jak cytować

Krajewski, P. (2019). „Biały klawisz, czarny, czarny, biały…” czyli jak rozwiązać muzyczne łamigłówki z przeszłości. Tego lata, w Zawrociu Hanny Kowalewskiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 231–248. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.14