Tkaczyszyna-Dyckiego nieustannie ponawiana „piosenka o…”

Autor

  • Krystyna Pietrych Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0001-9796-185X

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.13

Słowa kluczowe:

poezja, muzyczność, trans, rytm, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Abstrakt

Autorka w swoim artykule analizuje poezję Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego. Zakłada ona, że poprzez jego odrębne utwory jesteśmy w rzeczywistości w kontakcie z jednym, ciągle pisanym wierszem, który wciąż nie może być w pełni zrealizowany, a jednocześnie istnieje dla niektórych w zakresie każdej realizacji, ale nigdy całkowicie i ostatecznie. To jest powód kolejnych prób jego stworzenia – stale powtarzanej, niekończącej się piosenki. Wszechobecny, natrętny rytm Dyckiego ujawnia się z jego uporczywą, obsesyjną obecnością na płaszczyźnie meta-tekstu i aktywuje ją. Zintensyfikowany wzorzec powtarzania, odsłaniając się, staje się najważniejszym nośnikiem funkcji poetyckiej i wskazuje na niekończącą się procesualność ciągłego powtarzania wiersza jako ostatecznego i najważniejszego celu transu poety.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Krystyna Pietrych - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź

Krystyna Pietrych head of the Department of Literature and Tradition of Romanticism at the University of Łódź. Author of a monograph on Aleksander Wat’s poetry (O Wierszach śródziemnomorskich Aleksandra Wata; Warszawa 1996) and editor of his writings (Dziennik bez samogłosek; Warszawa 2001). Then she also published a book entitled “Co poezji po bólu? Empatyczne przestrzenie (Łódź 2009). Her main area of interest is the twentieth-century Polish poetry, she has written about poems by Leśmian, Tuwim, Baczyński, Wat, Szymborska, Herbert, Białoszewski, Barańczak, Iwaszkiewicz, Różewicz, Miłosz, Krynicki, Sommer, and others. Editor-in-chief of the yearly “Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze”. Head of the Interdisciplinary Humanities Research Centre of the University of Łódź.

Bibliografia

Hoffmann Krzysztof, Dubitatio. O poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Wydawnictwo Forma, Szczecin 2012.
Google Scholar

Hoffmann Krzysztof, Dycki. Niepowtarzalna powtarzalność, „Czas Kultury” 2010, nr 5.
Google Scholar

Jankowicz Grzegorz, Alegoria (Dycki), „Studium” 2005, nr 2 .
Google Scholar

Jesień już Panie a ja nie mam domu. Eugeniusz Tkaczyszyn Dycki i krytycy, pod red. Grzegorza Jankowicza, Ha!art, Kraków 2001.
Google Scholar

Kopkiewicz Aldona, O ostatniej książce Tkaczyszyna-Dyckiego (i o wszystkich innych jego książkach), „Dekada Literacka 2009, nr 5–6 .
Google Scholar

Matusz Sławomir, Dwojaki koniec – dumki na głos i papier Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, „Migotania, Przejaśnienia” 2009, nr 3–4 .
Google Scholar

Pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, pod red. Piotra Śliwińskiego, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
Google Scholar

Śliwiński Piotr, Świat podminowany, „Przystanek Literacki” 2011, nr 2 .
Google Scholar

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Imię i znamię, Biuro Literackie, Wrocław 2011.
Google Scholar

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Kochanka Norwida, Biuro Literackie, Wrocław 2014.
Google Scholar

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Nie dam ci siebie w żadnej postaci, Lokator Media, Kraków 2016.
Google Scholar

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Oddam wiersze w dobre ręce (1988–2010), Biuro Literackie, Wrocław 2010
Google Scholar

Tomicki Ggrzegorz, Po obu stronach lustra. O poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Wyd. Forma, Szczecin 2015.
Google Scholar

Wolny-Hamkało Agnieszka, Tkaczyszyna-Dyckiego życie z duchami, “Gazeta Wyborcza” 2009, nr z 4.10 .
Google Scholar

Opublikowane

2019-03-28

Jak cytować

Pietrych, K. (2019). Tkaczyszyna-Dyckiego nieustannie ponawiana „piosenka o…”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 213–229. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.13