Deprecjacja czy podziw? O Skrzypcach i Klawesynie Zbigniewa Herberta
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.09Słowa kluczowe:
Poezja XX wieku, Zbigniew Herbert, Muzyczność, Muzyka i LiteraturaAbstrakt
Już we wczesnych utworach Zbigniewa Herberta z tomu Hermes, pies i gwiazda (1957) można odnaleźć sygnały wskazujące, że kontakty z muzyką stanowiły dla poety źródło ambiwalentnych odczuć i refleksji. Świadczą o tym między innymi spostrzeżenia i opinie na temat muzyki symfonicznej, wyrażone w prozie poetyckiej Po koncercie, a także rozważania dotyczące dźwięku instrumentów muzycznych zawarte w prozach Skrzypce i Klawesyn. W obu tych utworach można dostrzec obecność mechanizmu demaskacji, charakterystycznego – według Stanisława Barańczaka – dla wielu poetyckich wypowiedzi Herberta i organizującego ich konstrukcję. Proza poetycka Skrzypce początkowo wydaje się demaskacją myślowych nadużyć, których dopuszczają się „recenzenci muzyczni”, chcący wyjaśnić, dlaczego skrzypce brzmią w specyficzny i przejmujący sposób („płaczą”). Intencją Herberta jest jednak przede wszystkim wskazanie przyczyn, decydujących o naturze tych brzmień, wywołujących dwuznaczne odczucia i opinie. Z kolei, proza poetycka Klawesyn początkowo wydaje się demaskacją niekompetencji kogoś przyglądającego się po raz pierwszy dawnemu i niezbyt dobrze znanemu instrumentowi muzycznemu. Zamiarem poety jest jednak rozwinięcie wartościującej refleksji o jego osobliwych dźwiękach. Brzmienia te zostały opisane przenośnie w ostatnim zdaniu prozy w sposób wskazujący na ich estetyczną ambiwalencję („A naprawdę jest tam tylko kukułka zaplątana w gąszczu srebrnych liści.”). Rozważania o skrzypcach i klawesynie stają się dla Herberta sposobem wyrażenia niejednoznacznych sądów na temat muzyki. Są także potwierdzeniem jego upodobań do nadawania poetyckim wypowiedziom ujęć dwuznacznych.
Pobrania
Bibliografia
Antoniuk Mateusz, Otwieranie głosu. Studium o wczesnej twórczości Zbigniewa Herberta, Wydawnictwo Platan, Kraków 2009.
Google Scholar
Barańczak Stanisław, Uciekinier z Utopii. O poezji Zbigniewa Herberta, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław 1994.
Google Scholar
Czech Adam, Ordynaci i trędowaci. Społeczne role instrumentów muzycznych, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2013.
Google Scholar
Drobner Mieczysław, Instrumentoznawstwo i akustyka. Podręcznik dla szkół muzycznych II stopnia, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1980.
Google Scholar
Elste Martina, Klawesyn – nostalgiczna maszyna muzyczna. Historia bezprecedensowego renesansu, „Canor” 1994, nr 3 [10], s. 37–44.
Google Scholar
Gloger Zygmunt, Encyklopedia staropolska ilustrowana, Wiedza Powszechna, Warszawa 1978.
Google Scholar
Herbert Zbigniew, Bajki, oprac. Ryszard Krynicki, Wydawnictwo a5, Kraków 2009.
Google Scholar
Herbert Zbigniew, Listy do Muzy. Prawdziwa historia nieskończonej miłości, red. M. Marchlewska, Wydawnictwo Małgorzata Marchlewska, Gdynia 2000.
Google Scholar
Herbert Zbigniew, Skrzypce, Klawesyn, Po koncercie, w: Zbigniew Herbert, Wiersze zebrane, oprac. Ryszard Krynicki, Wydawnictwo a5, Kraków 2008, s. 167, 172, 185.
Google Scholar
Herbert Zbigniew / Elzenberg Henryk, Korespondencja, red. Barbara Toruńczyk, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2002.
Google Scholar
Herbert Zbigniew / Zawieyski Jerzy, Korespondencja 1949–1967, oprac. Paweł Kądziela, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2002.
Google Scholar
Iwaszkiewicz Jarosław, Jan Sebastian Bach, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2014.
Google Scholar
Kopaliński Władysław, Słownik symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.
Google Scholar
Pociej Bohdan, Klawesyniści francuscy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1969.
Google Scholar
Sachs Curt, Historia instrumentów muzycznych, przeł. Stanisław Olędzki, Kraków 1989.
Google Scholar
Sacks Oliver, Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, tłum. Jerzy Łoziński, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2009.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.