Muzyczny idiom Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły. Rozpoznanie wstępne
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.06Słowa kluczowe:
Władysław Sebyła, Osiem nokturnów, nokturn, nokturny Fryderyka ChopinaAbstrakt
Artykuł stanowi propozycję analizy tych aspektów poziomu leksykalno-stylistycznego i strukturalnego Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły z tomu Koncert egotyczny, które składają się na idiom muzyczny cyklu. Analiza ich związku z tytułowym gatunkiem muzycznym, a zwłaszcza z jego realizacjami w twórczości Fryderyka Chopina, opiera się zarówno na kategoriach wypracowanych w obrębie poetyki tekstu literackiego, jak i przez badaczy zajmujących się problematyką nokturnu muzycznego (Barbara Chmara) oraz, w szczególności, nokturnów Chopina (Mieczysław Tomaszewski, Charles Rosen).
Pobrania
Bibliografia
Całbecki Marcin, „Czarna kropla nieskończoności”. Fenomen lęku w poezji Jerzego Lieberta, Władysława Sebyły i Aleksandra Rymkiewicza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 2008.
Google Scholar
Chmara Barbara, Do genezy nokturnu instrumentalnego przed Chopinem, w: F.F. Chopin, red. Zofia Lissa, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1960, s. 219, 235.
Google Scholar
Eigeldinger Jean-Jacques, Nokturny i impromptus, w: Jean-Jacques Eigeldinger, Fryderyk Chopin, przekł. Joanna Żurowska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2011, s. 72.
Google Scholar
Fryde Ludwik, Władysław Sebyła: „Koncert egotyczny” [recenzja], „Droga” 1935, nr 1, s. 88.
Google Scholar
Hersant Yves, Czerwona melancholia, przekł. Marek Bieńczyk, „Ogród” 1992, nr 2, s. 279–290.
Google Scholar
Makowiecki Andrzej, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, w: Władysław Sebyła, Poezje zebrane, wstęp i oprac. Andrzej Makowiecki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981, s. 5–25.
Google Scholar
Piotrowiak Jan, „Ciemny nurt mego życia…”. O wyobraźni poetyckiej Władysława Sebyły, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.
Google Scholar
Piotrowiak Jan, „Czarno na świat patrzę?”. Władysława Sebyły poetyckie spotkania w ciemności, w: Jan Piotrowiak, W świetle... i w mroku... Studia i szkice o poezji dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, s. 104–105.
Google Scholar
Rosen Charles, Happy Birthday, Fryderyku!, przekł. Anna Tenczyńska, „Kwartalnik Chopinowski 2”, dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2010, nr 31, s. 4.
Google Scholar
Sebyła Władysław, Osiem nokturnów, w: Władysław Sebyła, Koncert egotyczny, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Warszawa 1934.
Google Scholar
Sebyłowa Sabina, Okładka z pegazem, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1960.
Google Scholar
Szymański Wiesław Paweł, Liryka „nurtu ciemnego” (poezja Władysława Sebyły), w: Wiesław Paweł Szymański, Moje dwudziestolecie 1918–1939, Wydawnictwo ARCANA, Kraków 1998, s. 137–140.
Google Scholar
Szymański Wiesław Paweł, Neosymbolizm. O awangardowej poezji polskiej w latach trzydziestych, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973.
Google Scholar
Tomaszewski Mieczysław, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2010.
Google Scholar
Zarych Elżbieta, Nocna rozmowa – nokturn w muzyce, literaturze i malarstwie romantyzmu, „Teksty Drugie” 2015, nr 5, s. 357–386.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.