Muzyczny idiom Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły. Rozpoznanie wstępne

Autor

  • Anna Tenczyńska Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Komparatystyki, Krakowskie Przedmieście 26/28, 05-077 Warszawa https://orcid.org/0000-0002-4893-9426

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.06

Słowa kluczowe:

Władysław Sebyła, Osiem nokturnów, nokturn, nokturny Fryderyka Chopina

Abstrakt

Artykuł stanowi propozycję analizy tych aspektów poziomu leksykalno-stylistycznego i strukturalnego Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły z tomu Koncert egotyczny, które składają się na idiom muzyczny cyklu. Analiza ich związku z tytułowym gatunkiem muzycznym, a zwłaszcza z jego realizacjami w twórczości Fryderyka Chopina, opiera się zarówno na kategoriach wypracowanych w obrębie poetyki tekstu literackiego, jak i przez badaczy zajmujących się problematyką nokturnu muzycznego (Barbara Chmara) oraz, w szczególności, nokturnów Chopina (Mieczysław Tomaszewski, Charles Rosen).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Tenczyńska - Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Komparatystyki, Krakowskie Przedmieście 26/28, 05-077 Warszawa

Anna Tenczyńska, adiunkt w Zakładzie Komparatystyki Instytutu Literatury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Współzałożycielka Pracowni Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych w tym Instytucie. Zainteresowania naukowe: poetyka historyczna, komparatystyka intermedialna, zwłaszcza relacje między literaturą i muzyką, metodologia badań literackich oraz komparatystycznych łączących perspektywę literaturoznawczą i muzykologiczną, praktyka przekładowa. Członkini Stowarzyszenia De Musica, sekcji naukowej Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, członkini-założycielka Polskiego Stowarzyszenia Komparatystyki Literackiej i Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury. Autorka artykułów naukowych o relacjach literatury i muzyki oraz przekładów z zakresu muzykologii, teorii literatury, komparatystyki i teorii sztuki.

Bibliografia

Całbecki Marcin, „Czarna kropla nieskończoności”. Fenomen lęku w poezji Jerzego Lieberta, Władysława Sebyły i Aleksandra Rymkiewicza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 2008.
Google Scholar

Chmara Barbara, Do genezy nokturnu instrumentalnego przed Chopinem, w: F.F. Chopin, red. Zofia Lissa, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1960, s. 219, 235.
Google Scholar

Eigeldinger Jean-Jacques, Nokturny i impromptus, w: Jean-Jacques Eigeldinger, Fryderyk Chopin, przekł. Joanna Żurowska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2011, s. 72.
Google Scholar

Fryde Ludwik, Władysław Sebyła: „Koncert egotyczny” [recenzja], „Droga” 1935, nr 1, s. 88.
Google Scholar

Hersant Yves, Czerwona melancholia, przekł. Marek Bieńczyk, „Ogród” 1992, nr 2, s. 279–290.
Google Scholar

Makowiecki Andrzej, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, w: Władysław Sebyła, Poezje zebrane, wstęp i oprac. Andrzej Makowiecki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981, s. 5–25.
Google Scholar

Piotrowiak Jan, „Ciemny nurt mego życia…”. O wyobraźni poetyckiej Władysława Sebyły, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.
Google Scholar

Piotrowiak Jan, „Czarno na świat patrzę?”. Władysława Sebyły poetyckie spotkania w ciemności, w: Jan Piotrowiak, W świetle... i w mroku... Studia i szkice o poezji dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, s. 104–105.
Google Scholar

Rosen Charles, Happy Birthday, Fryderyku!, przekł. Anna Tenczyńska, „Kwartalnik Chopinowski 2”, dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2010, nr 31, s. 4.
Google Scholar

Sebyła Władysław, Osiem nokturnów, w: Władysław Sebyła, Koncert egotyczny, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Warszawa 1934.
Google Scholar

Sebyłowa Sabina, Okładka z pegazem, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1960.
Google Scholar

Szymański Wiesław Paweł, Liryka „nurtu ciemnego” (poezja Władysława Sebyły), w: Wiesław Paweł Szymański, Moje dwudziestolecie 1918–1939, Wydawnictwo ARCANA, Kraków 1998, s. 137–140.
Google Scholar

Szymański Wiesław Paweł, Neosymbolizm. O awangardowej poezji polskiej w latach trzydziestych, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973.
Google Scholar

Tomaszewski Mieczysław, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2010.
Google Scholar

Zarych Elżbieta, Nocna rozmowa – nokturn w muzyce, literaturze i malarstwie romantyzmu, „Teksty Drugie” 2015, nr 5, s. 357–386.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-03-28

Jak cytować

Tenczyńska, A. (2019). Muzyczny idiom Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły. Rozpoznanie wstępne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 87–98. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.06