Logiki dyskursów

Autor

  • Aleksy Awdiejew

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.02

Słowa kluczowe:

analiza dyskursu, argumentacja, reguły heurystyczne, logika dyskursu

Abstrakt

Główną tezą przedstawioną w artykule jest twierdzenie, że różne rodzaje komunikacji mają różne bazy odniesienia sensu i różne mechanizmy interpretacyjne, które pozwalają na osiągnięcie stanu rozumienia w odpowiednim rodzaju komunikacji. Można przyjąć, że istnieje jedna początkowa uniwersalna logika, pozwalająca na racjonalizację całego procesu analizy rzeczywistości przez człowieka, jej kategoryzację i ustalenie związków przyczynowo-skutkowych, lecz nie pozwala ona na skuteczną interpretację i rozumienie przekazów we wszystkich złożonych sytuacjach komunikacyjnych i w każdym wyspecjalizowanym dyskursie. Jak pokazuje praktyka, uczestnictwa w różnych rodzajach komunikacji (dyskursach) trzeba się uczyć i wstępne predyspozycje logiczne każdego człowieka nie wydają się wystarczające, by od razu skutecznie w nich komunikować.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Aleksy Awdiejew

Aleksy Awdiejew – prof. dr hab., emerytowany pracownik Katedry Rosjoznawstwa w Instytucie Rosji i Europy Wschodniej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zakres zainteresowań naukowych: teoria i praktyka komunikacji (komunikologia) – świadomość komunikacyjna, struktura komunikacji, gramatyka komunikacyjna, komunikacyjna analiza dyskursu itp. Autor książek, m.in.: Gramatyka interakcji werbalnej (2004), a także wraz z G. Habrajską Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, tom 1 (2004) i tom 2 (2006).

Bibliografia

Awdiejew A., Argumentacja aksjologiczna w komunikacji społecznej, [w:] Rozmowy o komunikacji 2. Motywacje psychologiczne i kulturowe w komunikacji, red. G. Habrajska, Łask 2008, s. 29–40.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2009,s.9–54.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar

Pleszczyński J., Epistemologia komunikacji medialnej. Perspektywa ewolucyjna, Lublin 2013.
Google Scholar

Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
Google Scholar

Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2008.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-07

Jak cytować

Awdiejew, A. (2019). Logiki dyskursów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 11–20. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.02