Tytus, Romek i A’Tomek z perspektywy komunikatywizmu
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.12Słowa kluczowe:
communication study, an axiological meaning, sense, the axiological and emotive strategies, persuasiaAbstrakt
Author analyses six selected comic books from popular series „Tytus, Romek & Atomek” by Henryk Jerzy Chmielewski, using unique communicativistic theory discovered by G. Habrajska and A. Awdiejew. She’s searching some verbal and non-verbal determinants, which are typical for the publicistic style (persuasion closed in words, persuasion extracted from words, self-contained persuasion). The effect of this research is a fact, that the comics by Chmielewski (primary classified as an artictic style) – has its characteristic persuasive purpose, through using all the elements of the publicistic discourse. According to that, the main purpose of the comics was: to indoctrinate young readers as the responsible participants of the community in Polish People’s Republic.
Pobrania
Bibliografia
Awdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Google Scholar
Awdiejew A., Komunikatywizm (perspektywa metodologiczna badań lingwistycznych), [w:] Język w komunikacji 1, red. G. Habrajska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2001.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Primum Verbum, Łódź 2010.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3, red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza LEKSEM, Łask 2009.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Oficyna Wydawnicza LEKSEM, Łask 2006.
Google Scholar
Bonsiepe G., Retoryka wizualno-werbalna, „Pamiętnik Literacki” 1985, R. 76, z. 3., s. 303–309.
Google Scholar
Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga I, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar
Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga IV, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar
Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga VIII, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar
Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga XI, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar
Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga XVI, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar
Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga XVIII, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar
Chmielewski H.J., Tytus zlustrowany. Autobiografia na tle historii komiksu pod tytułem „Tytus, Romek i A’Tomek”, Młodzieżowy Dom Kultury w Opolu, Opole 2006.
Google Scholar
Historia polityczna świata XX wieku. 1945–2000, red. M. Bankowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Google Scholar
Paveau M.A., Sarfati G.E., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, tłum. I. Piechnik, Wydawnictwo AVALON, Kraków 2009.
Google Scholar
Sowa A.L., Historia polityczna Polski 1944–1991, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.