Tytus, Romek i A’Tomek z perspektywy komunikatywizmu

Autor

  • Anita Szwajkowska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.12

Słowa kluczowe:

communication study, an axiological meaning, sense, the axiological and emotive strategies, persuasia

Abstrakt

Author analyses six selected comic books from popular series „Tytus, Romek & Atomek” by Henryk Jerzy Chmielewski, using unique communicativistic theory discovered by G. Habrajska and A. Awdiejew. She’s searching some verbal and non-verbal determinants, which are typical for the publicistic style (persuasion closed in words, persuasion extracted from words, self-contained persuasion). The effect of this research is a fact, that the comics by Chmielewski (primary classified as an artictic style) – has its characteristic persuasive purpose, through using all the elements of the publicistic discourse. According to that, the main purpose of the comics was: to indoctrinate young readers as the responsible participants of the community in Polish People’s Republic.   

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Awdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Google Scholar

Awdiejew A., Komunikatywizm (perspektywa metodologiczna badań lingwistycznych), [w:] Język w komunikacji 1, red. G. Habrajska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2001.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Primum Verbum, Łódź 2010.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3, red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza LEKSEM, Łask 2009.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Oficyna Wydawnicza LEKSEM, Łask 2006.
Google Scholar

Bonsiepe G., Retoryka wizualno-werbalna, „Pamiętnik Literacki” 1985, R. 76, z. 3., s. 303–309.
Google Scholar

Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga I, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar

Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga IV, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar

Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga VIII, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar

Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga XI, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar

Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga XVI, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar

Chmielewski H.J., Tytus, Romek i A’Tomek. Księga XVIII, Prószyński Media, Warszawa 2009.
Google Scholar

Chmielewski H.J., Tytus zlustrowany. Autobiografia na tle historii komiksu pod tytułem „Tytus, Romek i A’Tomek”, Młodzieżowy Dom Kultury w Opolu, Opole 2006.
Google Scholar

Historia polityczna świata XX wieku. 1945–2000, red. M. Bankowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Google Scholar

Paveau M.A., Sarfati G.E., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, tłum. I. Piechnik, Wydawnictwo AVALON, Kraków 2009.
Google Scholar

Sowa A.L., Historia polityczna Polski 1944–1991, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-06-26

Jak cytować

Szwajkowska, A. (2018). Tytus, Romek i A’Tomek z perspektywy komunikatywizmu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 41(3), 181–197. https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.12