Strategie argumentacji nierzeczowej a etyka dziennikarska. Analiza wybranych wywiadów z politykami przeprowadzonych przez Tomasza Lisa, Monikę Olejnik i Jacka Żakowskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.09Słowa kluczowe:
rhetoric, press interview, journalism ethicsAbstrakt
The aim of this paper is to discuss selected rhetorical strategies applied by journalists during television interviews, as well as to consider whether they demonstrate the professional skills of journalists, or if they should be treated as examples of violating journalistic ethics and standards. The following three interviews have been analyzed in this paper: of Tomasz Lis (with Lech Wałęsa), Monika Olejnik (with Jacek Kurski) and Jacek Żakowski (with Leszek Miller). The author presents the rhetorical strategies used by the journalists and concludes that – as strategies involving the prevention of interlocutors from speaking and presenting their views, misinterpretation of information and journalists’ malevolence – they should be considered incompatible with the ethics of journalism.
Pobrania
Bibliografia
Awdiejew A., Strategie konwersacyjne, „Socjolingwistyka” 1991, t. 11.
Google Scholar
Budzyńska-Daca A., Kwosek J., Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, Warszawa 2009.
Google Scholar
Daleszak-Wajdzik B., Rozważania o wywiadzie prasowym, „Zeszyty Prasoznawcze” 1974, R. XV, nr 1 (59).
Google Scholar
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Warszawa 1994.
Google Scholar
Kawka M., Sześć dyskursów o języku, Skopje 2012.
Google Scholar
Kita M., Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Katowice 1998.
Google Scholar
Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012.
Google Scholar
Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.
Google Scholar
Lewiński P.H., Retoryka reklamy, Wrocław 2008.
Google Scholar
Ożóg K., Język w służbie polityki: językowy kształt kampanii wyborczych, Rzeszów 2004.
Google Scholar
Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2011.
Google Scholar
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Google Scholar
Retoryka dziś: teoria i praktyka, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Kraków 2001.
Google Scholar
Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Warszawa 2008.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, wyd. 2, Warszawa 2009.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., Wzorzec wywiadu telewizyjnego (na podstawie analizy programu „100 pytań do…”), [w:] Kultura. Język. Edukacja, t. 1, red. K. Mrózek, Katowice 1995.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.