Strategie argumentacji nierzeczowej a etyka dziennikarska. Analiza wybranych wywiadów z politykami przeprowadzonych przez Tomasza Lisa, Monikę Olejnik i Jacka Żakowskiego

Autor

  • Anna Goc Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.09

Słowa kluczowe:

rhetoric, press interview, journalism ethics

Abstrakt

The aim of this paper is to discuss selected rhetorical strategies applied by journalists during television interviews, as well as to consider whether they demonstrate the professional skills of journalists, or if they should be treated as examples of violating journalistic ethics and standards. The following three interviews have been analyzed in this paper: of Tomasz Lis (with Lech Wałęsa), Monika Olejnik (with Jacek Kurski) and Jacek Żakowski (with Leszek Miller). The author presents the rhetorical strategies used by the journalists and concludes that – as strategies involving the prevention of interlocutors from speaking and presenting their views, misinterpretation of information and journalists’ malevolence – they should be considered incompatible with the ethics of journalism.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Goc - Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego

Anna Goc – doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przygotowuje pracę na temat języka i stylu dziennikarskich gatunków informacyjnych na przykładzie wybranej polskiej prasy codziennej. Jej opiekunem naukowym jest prof. dr hab. Maciej Kawka, kierownik Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bibliografia

Awdiejew A., Strategie konwersacyjne, „Socjolingwistyka” 1991, t. 11.
Google Scholar

Budzyńska-Daca A., Kwosek J., Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, Warszawa 2009.
Google Scholar

Daleszak-Wajdzik B., Rozważania o wywiadzie prasowym, „Zeszyty Prasoznawcze” 1974, R. XV, nr 1 (59).
Google Scholar

Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Warszawa 1994.
Google Scholar

Kawka M., Sześć dyskursów o języku, Skopje 2012.
Google Scholar

Kita M., Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Katowice 1998.
Google Scholar

Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012.
Google Scholar

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.
Google Scholar

Lewiński P.H., Retoryka reklamy, Wrocław 2008.
Google Scholar

Ożóg K., Język w służbie polityki: językowy kształt kampanii wyborczych, Rzeszów 2004.
Google Scholar

Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2011.
Google Scholar

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Google Scholar

Retoryka dziś: teoria i praktyka, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Kraków 2001.
Google Scholar

Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Warszawa 2008.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, wyd. 2, Warszawa 2009.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., Wzorzec wywiadu telewizyjnego (na podstawie analizy programu „100 pytań do…”), [w:] Kultura. Język. Edukacja, t. 1, red. K. Mrózek, Katowice 1995.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-03-30

Jak cytować

Goc, A. (2014). Strategie argumentacji nierzeczowej a etyka dziennikarska. Analiza wybranych wywiadów z politykami przeprowadzonych przez Tomasza Lisa, Monikę Olejnik i Jacka Żakowskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 23(1), 135–150. https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.09