Czwórka i Eska z wizją, czyli o tym, jak radio łączy się z telewizją
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.07Słowa kluczowe:
media convergence, syncretism, audiovisual experiences, Radio Eska, Radio Four Polish StationAbstrakt
The era of digitization has led to a shift in radio from a strictly audial character toward audio-visual experiences. This article aims to characterize the transmedia actions performed by the Radio Four Polish Station and Radio Eska. In the cases described, a convergence has been carried out on the technological level which allows for information to be transmitted more succinctly. Yet, it is still characterized by its ephemeral and linear nature, which remains a unique feature of traditional media. The article presupposes that the television medium is not flexible and autonomic enough towards time and space to dominate radio broadcasting.
Pobrania
Bibliografia
Brzozowicz G., Kaczor, który dał Polsce Rocka, http://www.trojka.net/1,,,kaczorktorydalpolscerocka_machina_11-1999.html.
Google Scholar
Eska.tv.pl, http://www.eska.tv/ramowka.
Google Scholar
Frazpc.pl, http://www.frazpc.pl/aktualnosci/775141,Startuje-Radio-na-Wizji-nowy-produkt-Polskiego-Radia.html.
Google Scholar
Highfield A., TV’s Tipping Point: Why the Digital Revolutions Is Only Just Beginning, http://paidcontent.org/2003/10/08/tvs-tipping-point-why-the-digital-revolution-is-only-just-beginning/.
Google Scholar
Media2.pl, http://media2.pl/badania/102473-Muzyczna-TV-Polo-TV-na-czele-najwiekszy-wzrost-iTV.-Stars.TV-wyprzedza-RBL.TV.html.
Google Scholar
Media2.pl, http://media2.pl/euro2012/32191-Radio-BIS-zmieni-sie-w-nowoczesne-Radio-Euro.html.
Google Scholar
Media2.pl, http://media2.pl/media/85425-Czworka-Radio-z-Wizja-zniknie-z-kablowek-i-platform-satelitarnych.html.
Google Scholar
Noam E., Towards the Third Revolution of Television, http://www.columbia.edu/dlc/wp/citi/citinoam18.html.
Google Scholar
PolskieRadio.pl, http://www.polskieradio.pl/10,czworka/35/Artykul/301268,Czworka-Radio-z-Wizja-juz-nadajemy.
Google Scholar
PolskieRadio.pl, http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/253846,Polskie-Radio-Euro-od-2-sierpnia-po-prostu-Czworka.
Google Scholar
Press.pl, http://www.press.pl/newsy/radio/pokaz/13369,Przed-wakacjami-Polskie-Radio-Euro-zastapi-Radio-Bis.
Google Scholar
Press.pl, http://www.press.pl/newsy/radio/pokaz/39092,Czworka-Polskiego-Radia-pozostanie-w-kablowkach_-ale-w-nowej-formule.
Google Scholar
Wirtualnemedia.pl, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eska-tv-ruszyla-z-te-lewizja-hybrydowa.
Google Scholar
YouTube.com, http://www.youtube.com/watch?v=XFDwE8m5M9Q.
Google Scholar
Barczyk P., Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, [w:] Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010.
Google Scholar
Baudrillard J., Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998.
Google Scholar
Bauer Z., hasło: Nowe media, [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko-Biała 2007.
Google Scholar
Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, Warszawa 2006.
Google Scholar
Bogunia-Borowska M., Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.
Google Scholar
Deuze M., Media Work, Cambridge 2007.
Google Scholar
Garcarek A., Współczesne stacje radiowe w regionie łódzkim, [w:] Łódzkie media dawniej i dziś, red. B. Bogołębska, J. Mikosz, Łódź 2012.
Google Scholar
Goban-Klas T., Radiomorfoza w kontekście ewolucji, adaptacji i konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze” 2006, nr 3.
Google Scholar
Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007.
Google Scholar
Gorman L., McLean D., Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, przeł. A. Sadza, Kraków 2010.
Google Scholar
Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
Google Scholar
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
Google Scholar
Jędrzejewski S., hasło: Radio, [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko-Biała 2007.
Google Scholar
Jędrzejewski S., Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Kraków 2010.
Google Scholar
Kleinsteuber H.J., Radio w Europie, [w:] Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Google Scholar
Kolodzy J., Convergence Journalism: Writing and Reporting across the News Media, Lanham 2006.
Google Scholar
Lacey K., Ten Years of Radio Studies: The Very Idea, “The Radio Journal” 2008, nr 6: 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1386/rajo.6.1.21/4
Ogonowska A., hasło: Telewizja, [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko-Biała 2007.
Google Scholar
Ogonowska A., Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Kraków 2006.
Google Scholar
Oliveira M., Jędrzejewski S., Od air do web: rzeźbienie radia w sieci, [w:] Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Google Scholar
Rosen Ch., The Age of Egocasting, cyt. za: K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
Google Scholar
Shoemaker P.J., Reese S.D., Mediating the Message: Theories of Influences on Mass Media Content, New York 1996.
Google Scholar
Stachyra G., Strefa liminoidalna w radiu, [w:] Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Google Scholar
Starkey G., Cyfrowe radio w erze cyfrowej? Wyzwania cyfrowej migracji: studium przypadku, [w:] Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Google Scholar
Więckiewicz M., Czy radio może być telewizją, a telewizja – radiem? Analiza zjawiska konwergencji mediów na przykładzie programu IV Polskiego Radia i stacji TVN24, [w:] Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 2, red. M. Gierula, P. Szostok, Katowice 2012.
Google Scholar
Zarządzanie marką, red. G. Urbanek, E. Kosińska, Warszawa 2002.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.