Czwórka i Eska z wizją, czyli o tym, jak radio łączy się z telewizją

Autor

  • Monika Baran Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.07

Słowa kluczowe:

media convergence, syncretism, audiovisual experiences, Radio Eska, Radio Four Polish Station

Abstrakt

The era of digitization has led to a shift in radio from a strictly audial character toward audio-visual experiences. This article aims to characterize the transmedia actions performed by the Radio Four Polish Station and Radio Eska. In the cases described, a convergence has been carried out on the technological level which allows for information to be transmitted more succinctly. Yet, it is still characterized by its ephemeral and linear nature, which remains a unique feature of traditional media. The article presupposes that the television medium is not flexible and autonomic enough towards time and space to dominate radio broadcasting.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Monika Baran - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Monika Baran – absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, wyróżniona „Medalem za Chlubne Studia”. Członek Lodz School of Radio Studies at the University of Lodz, afiliowanej przy European Communication Research and Education Association (sekcja Radio Research). Naukowo zajmuje się konwergencją mediów w kontekście radia w wersji audiowizualnej.

Bibliografia

Brzozowicz G., Kaczor, który dał Polsce Rocka, http://www.trojka.net/1,,,kaczorktorydalpolscerocka_machina_11-1999.html.
Google Scholar

Eska.tv.pl, http://www.eska.tv/ramowka.
Google Scholar

Frazpc.pl, http://www.frazpc.pl/aktualnosci/775141,Startuje-Radio-na-Wizji-nowy-produkt-Polskiego-Radia.html.
Google Scholar

Highfield A., TV’s Tipping Point: Why the Digital Revolutions Is Only Just Beginning, http://paidcontent.org/2003/10/08/tvs-tipping-point-why-the-digital-revolution-is-only-just-beginning/.
Google Scholar

Media2.pl, http://media2.pl/badania/102473-Muzyczna-TV-Polo-TV-na-czele-najwiekszy-wzrost-iTV.-Stars.TV-wyprzedza-RBL.TV.html.
Google Scholar

Media2.pl, http://media2.pl/euro2012/32191-Radio-BIS-zmieni-sie-w-nowoczesne-Radio-Euro.html.
Google Scholar

Media2.pl, http://media2.pl/media/85425-Czworka-Radio-z-Wizja-zniknie-z-kablowek-i-platform-satelitarnych.html.
Google Scholar

Noam E., Towards the Third Revolution of Television, http://www.columbia.edu/dlc/wp/citi/citinoam18.html.
Google Scholar

PolskieRadio.pl, http://www.polskieradio.pl/10,czworka/35/Artykul/301268,Czworka-Radio-z-Wizja-juz-nadajemy.
Google Scholar

PolskieRadio.pl, http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/253846,Polskie-Radio-Euro-od-2-sierpnia-po-prostu-Czworka.
Google Scholar

Press.pl, http://www.press.pl/newsy/radio/pokaz/13369,Przed-wakacjami-Polskie-Radio-Euro-zastapi-Radio-Bis.
Google Scholar

Press.pl, http://www.press.pl/newsy/radio/pokaz/39092,Czworka-Polskiego-Radia-pozostanie-w-kablowkach_-ale-w-nowej-formule.
Google Scholar

Wirtualnemedia.pl, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eska-tv-ruszyla-z-te-lewizja-hybrydowa.
Google Scholar

YouTube.com, http://www.youtube.com/watch?v=XFDwE8m5M9Q.
Google Scholar

Barczyk P., Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, [w:] Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010.
Google Scholar

Baudrillard J., Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998.
Google Scholar

Bauer Z., hasło: Nowe media, [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko-Biała 2007.
Google Scholar

Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, Warszawa 2006.
Google Scholar

Bogunia-Borowska M., Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.
Google Scholar

Deuze M., Media Work, Cambridge 2007.
Google Scholar

Garcarek A., Współczesne stacje radiowe w regionie łódzkim, [w:] Łódzkie media dawniej i dziś, red. B. Bogołębska, J. Mikosz, Łódź 2012.
Google Scholar

Goban-Klas T., Radiomorfoza w kontekście ewolucji, adaptacji i konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze” 2006, nr 3.
Google Scholar

Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007.
Google Scholar

Gorman L., McLean D., Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, przeł. A. Sadza, Kraków 2010.
Google Scholar

Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
Google Scholar

Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
Google Scholar

Jędrzejewski S., hasło: Radio, [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko-Biała 2007.
Google Scholar

Jędrzejewski S., Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Kraków 2010.
Google Scholar

Kleinsteuber H.J., Radio w Europie, [w:] Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Google Scholar

Kolodzy J., Convergence Journalism: Writing and Reporting across the News Media, Lanham 2006.
Google Scholar

Lacey K., Ten Years of Radio Studies: The Very Idea, “The Radio Journal” 2008, nr 6: 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1386/rajo.6.1.21/4

Ogonowska A., hasło: Telewizja, [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko-Biała 2007.
Google Scholar

Ogonowska A., Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Kraków 2006.
Google Scholar

Oliveira M., Jędrzejewski S., Od air do web: rzeźbienie radia w sieci, [w:] Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Google Scholar

Rosen Ch., The Age of Egocasting, cyt. za: K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
Google Scholar

Shoemaker P.J., Reese S.D., Mediating the Message: Theories of Influences on Mass Media Content, New York 1996.
Google Scholar

Stachyra G., Strefa liminoidalna w radiu, [w:] Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Google Scholar

Starkey G., Cyfrowe radio w erze cyfrowej? Wyzwania cyfrowej migracji: studium przypadku, [w:] Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Google Scholar

Więckiewicz M., Czy radio może być telewizją, a telewizja – radiem? Analiza zjawiska konwergencji mediów na przykładzie programu IV Polskiego Radia i stacji TVN24, [w:] Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 2, red. M. Gierula, P. Szostok, Katowice 2012.
Google Scholar

Zarządzanie marką, red. G. Urbanek, E. Kosińska, Warszawa 2002.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-03-30

Jak cytować

Baran, M. (2014). Czwórka i Eska z wizją, czyli o tym, jak radio łączy się z telewizją. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 23(1), 107–123. https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.07