Death and Transformation in William Butler Yeats’ Drama

Authors

  • Ewa Wąchocka Zakład Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.03

Keywords:

W.B. Yeats, Irish drama, Celtic revival, C.G Jung

Abstract

The article analyses the motifs of faith, sacrifice and transcendence as well as a variety of methods in which they are represented in the dramatic works of W.B. Yeats. The article also tackles the difficult theme of creating national myths through dramatic and political activity that Yeats was so keen to engage with. Additionally, Wąchocka discusses the mythological imagination in Yeats’s drama in the context of the Celtic mythological tradition, pointing to how certain motifs and subjects (especially lives of gods and heroes) find their way into his plays. Wąchocka pays particular attention to the irrational, subconscious elements in Yeats’s work, identifying a variety of traditions he was drawing his inspiration from. The article also discusses the topic of reincarnation, and the theme of return to life of Yeats’s heroes, and interprets images and symbols used to represent them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ewa Wąchocka, Zakład Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Ewa Wąchocka – prof. dr hab., kulturoznawca, teatrolog; kierownik Zakładu Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zajmuje się europejskim dramatem i teatrem XX wieku oraz teorią dramatu, zwłaszcza ewolucją form we współczesnej dramaturgii. Opublikowała monografie Między sztuką a filozofią. O teorii krytyki artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza (Katowice 1992), Autor i dramat (Katowice 1999), Współczesne metody badań teatralnych (Katowice 2003), Milczenie w dwudziestowiecznym dramacie (Kraków 2005). Redaktorka wielu książek, między innymi Od symbolizmu do post-teatru (Warszawa 1996), Pohledy II – Punkty widzenia II (Katowice – Olomouc 2004), Teatr – media – kultura (Katowice 2006), Przestrzenie we współczesnym teatrze i dramacie (Katowice 2009).

References

Biedermann H., Leksykon symboli, przeł. J. Rubinowicz, Muza, Warszawa 2001.
Google Scholar

Clark D.R., Clark R., W.B. Yeats and the theatre of desolate reality, Catholic University of America Press, Washington, D.C. 1993.
Google Scholar

Coudert A., Kabbala denudata, [w:] Historia filozofii zachodniej, red. R.H. Popkin, Zysk i S-ka, Poznań 2003, s. 379–381.
Google Scholar

Czarnowski S., Dzieła, t. III: Studia z dziejów kultury celtyckiej. Studia z dziejów religii, oprac. N. Assorodobraj, S. Ossowski, PWN, Warszawa 1956.
Google Scholar

Czarnowski S., Dzieła, t. IV: Kult bohaterów i jego społeczne podłoże. Święty Patryk, bohater narodowy Irlandii, oprac. N. Assorodobraj, S. Ossowski, PWN, Warszawa 1956.
Google Scholar

Gąssowski J., Mitologia Celtów, WAIF, Warszawa 1979.
Google Scholar

Heaney S., Yeats jako przykład?, [w:] Znalezione – przywłaszczone. Eseje wybrane 1971–2001, przeł. M. Heydel, wybór A. Pokojska, Znak, Kraków 2003, s. 76–98.
Google Scholar

Jeffares A.N., Knowland A.S., A commentary on the collected plays of W.B. Yeats, Stanford University Press, Stanford 1975.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-01076-9

Jung C.G., Symbole przemiany. Analiza preludium do schizofrenii, przeł. R. Reszke, Wrota, Warszawa 1998.
Google Scholar

Jung C.G., Życie symboliczne, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2010.
Google Scholar

Krajewska W., William Butler Yeats, Wiedza Powszechna, Warszawa 1976.
Google Scholar

New Age: encyklopedia Nowej Ery, oprac. S. Bednarek, W. Bockenheim, J. Jastrzębski, Astrum, Wrocław 1996.
Google Scholar

Orel H., The Development of William Butler Yeats: 1885–1900, University of Kansas Publications, Lawrence 1968.
Google Scholar

Partyga E., Uobecnić i ukryć tajemnicę: związki między teatrem i rytuałem w koncepcjach teatralnych Bolesława Leśmiana i Williama Butlera Yeatsa, [w:] W stronę rytuału. Od Yeatsa do Węgajt, red. M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999, s. 13–38.
Google Scholar

Rees A.D., Celtic Heritage, Grove Press, New York 1961.
Google Scholar

Rosen-Przeworska J., Religie Celtów, Książka i Wiedza, Warszawa 1971.
Google Scholar

Ure P., Yeats, Writers and Critics, Edinburgh – London 1963.
Google Scholar

Yeats W.B., A Vision, Macmillan, New York 1956.
Google Scholar

Yeats W.B., Cathleen, córka Houlihana, przeł. Z. i L. Porembscy, [w:] Dramaty, wybór i oprac. T.W. Brzozowski, Świat Literacki, Warszawa 1994, s. 17–31.
Google Scholar

Yeats W.B., Główne zasady, przeł. T. Pyzik, [w:] O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki, manifesty, komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1993, s. 174–175.
Google Scholar

Yeats W.B., Księżniczka Kasia, przeł. J. Kasprowicz, [w:] Arcydzieła europejskiej poezyi dramatycznej, t. II, Towarzystwo Wydawnicze E. Wende i Spółka, Lwów – Warszawa 1912.
Google Scholar

Yeats W.B., Na wybrzeżu Baile, przeł. T.W. Brzozowski, [w:] Dramaty, wybór i oprac. T.W. Brzozowski, Świat Literacki, Warszawa 1994, s. 31–63.
Google Scholar

Yeats W.B., Pełnia księżyca w marcu, przeł. T.W. Brzozowski, [w:] Dramaty, wybór i oprac. T.W. Brzozowski, Świat Literacki, Warszawa 1994, s. 131–143.
Google Scholar

Yeats W.B., Przy źródle jastrzębia, przeł. L. Engelking, [w:] Dramaty, wybór i oprac. T.W. Brzozowski, Świat Literacki, Warszawa 1994, s. 97–113.
Google Scholar

Yeats W.B., Śmierć Cuchulaina, przeł. T.W. Brzozowski, [w:] Dramaty, wybór i oprac. T.W. Brzozowski, Świat Literacki, Warszawa 1994, s. 189–204.
Google Scholar

Yeats W.B., The Land of Heart’s Desire, [w:] The Collected Plays, New York 1972, s. 51–73.
Google Scholar

Published

2014-06-30

How to Cite

Wąchocka, E. (2014). Death and Transformation in William Butler Yeats’ Drama. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 24(2), 29–48. https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.03