„Tam, gdzie dramat się staje” – „Balladyna” Tadeusza Kantora
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.27.07Słowa kluczowe:
Tadeusz Kantor, Clandestine Independent Theatre, Juliusz Slowacki, Balladyna, Romanticism, avant-gardeAbstrakt
During World War II, in Cracow, Tadeusz Kantor co-founded the Clandestine Independent Theatre. At the same time, he became a leader of a group of the young artists. Because of Nazi occupation it was a truly harsh time for art. But still artists organised meetings, during which they discussed cultural news, popular ideas, avant-garde art trends etc. Hectic rehearsals took place in private apartments. At that time, Kantor decided to re-read carefully and direct Balladyna – a great work of Romanticism written by Juliusz Słowacki. Even though in the 1940s Kantor was under the influence of avant-garde. Abstract art, Russian and German constructivism, Romantic ideas and symbolism were still important for him. Therefore he had to find his own artistic expression and that was the right moment for the challenge – he rediscovered Balladyna and regenerated a Romantic essence in the abstract entourage.
Pobrania
Bibliografia
Adamczewska I., Kolaż, [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, Warszawa 2012, s. 461–463.
Google Scholar
Biomechanika, [w:] P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, wyd. 2, przeł. i oprac. S. Świontek, Wrocław 2002, s. 58–59.
Google Scholar
Borowski W., Tadeusz Kantor, Warszawa 1982.
Google Scholar
Deleuze G., Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak i K. Matuszewski, Warszawa 1997.
Google Scholar
Górski K., Słowacki jako poeta aluzji literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4, s. 190–202.
Google Scholar
Gregor J., Fülöp-Miller R., Das Russische Theater, Leipzig–Zurich–Vienna 1928.
Google Scholar
Kantor T., Metamorfozy: teksty o latach 1938–1974, red. K. Pleśniarowicz, Kraków 2000.
Google Scholar
Kantor T., Pisma, t. 1: Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Wrocław 2005.
Google Scholar
Kantor T., Pisma, t. 3: Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Wrocław 2005.
Google Scholar
Kleiner J., Wstęp, [w:] J. Słowacki, Balladyna, wyd. 4 przejrzane, oprac. J. Kleiner, Kraków 1948, BN I 51.
Google Scholar
Ławski J., Teatr śmierci w „Balladynie”. Opanowanie i ekspresja ironii, [w:] Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005, s. 350–394.
Google Scholar
Makowski S., „Balladyna” Juliusza Słowackiego, Warszawa 1981.
Google Scholar
Markiewicz H., Metamorfozy „Balladyny”, „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 2, s. 47–86.
Google Scholar
Miklaszewski K., Między śmietnikiem a wiecznością, Warszawa 2007.
Google Scholar
Nycz R., Kolaż, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Wrocław 1992, s. 460–462.
Google Scholar
Pieniążek M., Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora, Kraków 2005.
Google Scholar
Pierścień Balladyny. Gra z teatrem podziemnym Tadeusza Kantora, red. Z. Baran, Kraków 2003.
Google Scholar
Pleśniarowicz K., Kantor. Artysta końca wieku, Wrocław 1997.
Google Scholar
Porębski M., T. Kantor: świadectwa, rozmowy, komentarze, Warszawa 1997.
Google Scholar
Słowacki J., Balladyna, oprac. M. Inglot, wyd. 6, Wrocław 1984, BN I 51
Google Scholar
Turowicz J., O nowoczesności w sztuce, [w:] Chrześcijanin w dzisiejszym świecie, Kraków 1963, s. 229–244.
Google Scholar
Weintraub W., „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, [w:] Od Reja do Boya, Warszawa 1977, s. 203–258.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.