Zmiana formuły „Przekroju” w latach 2000–2013

Autor

  • Katarzyna Wrona Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.15

Słowa kluczowe:

Przekrój, press market in Poland, press opinion

Abstrakt

The aim of this article is to describe and evaluate the changes that took place in the weekly Przekrój from the year 2000 to the end of its publication in 2013. Eighty-three editions from the years 2000 to 2013 are included in the analysis. After a brief introduction encompassing relevant facts concerning the history of the weekly magazine, formal changes (policies, typography, electronic distribution) to the magazine and its content are analysed. The transformation of Przekrój after 2000 is the most extensively discussed aspect, as this period in the magazine’s existence was considered to be the beginning of regular and sweeping changes in its formula. The article is an attempt to construct a hypothesis about the changes which contributed to the disappearance of the weekly magazine from the market. The aim of this analysis is to indicate the reasons for the crisis of one of the most popular and longest-running weekly magazines in Poland.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Czuma M., Orbita „Przekroju”, „Przekrój” 2010, nr 17, s. 6.
Google Scholar

Fusiecki J., 10 błędów „Przekroju”, „Press” 2012, nr 10, s. 34.
Google Scholar

Jest mi smutno, ale płakać nie będę, z L.J. Kernem rozm. K. Targosz, „Przekrój” 2002, nr 5, s. 10.
Google Scholar

Klominek A., Życie w Przekroju, Wydawnictwo Most, Warszawa 1995.
Google Scholar

Konarski L., Kern żegna się z Przekrojem, „Przegląd” 2002, nr 5, s. 45.
Google Scholar

Mielżyńska A., „Przekrój”. Historia i współczesność, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Łódzki, 2012.
Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska A., Analiza językowa okładek tygodników opinii na przykładzie „Polityki”, „Przekroju” i „Wprost”, „Prace Językoznawcze” 2013, z. 15, s. 57–72.
Google Scholar

Orliński W., Photoshop jest przereklamowany, czyli zagadki kociaków z „Przekroju”, „Gazeta Wyborcza” 2011, 13.10, dodatek „Duży Format”, nr 39, s. 19.
Google Scholar

Relaks jest najważniejszy, z J. Jaworską rozm. J. Ziemacki, „Przekrój” 2013, nr 39, s. 17.
Google Scholar

Wyszyńska M., Niewiadome, „Press” 2013, nr 11, s. 34–37.
Google Scholar

„Przekrój” (nr 1 z 1945 r., nr 1 z 2000 r.), Małopolska Biblioteka Cyfrowa, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/results?action=SearchAction&QI=4D4DC25B2ACD64A4571DFCF4759A6406-3 [dostęp: 6.06.2014].
Google Scholar

„Przekrój” bez „Rozmaitości”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przekroj-bez-rozmaitosci [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

„Przekrój” już po liftingu, http://media.wp.pl/kat,1022939,title,Przekroj-juz-po-liftingu,wid,9602277,wiadomosc.html [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

„Przekrój” kończy 60 lat, http://wiadomosci.wp.pl/kat,8311,title,Przekroj-konczy-60-lat,wid,6985075,wiadomosc.html [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

„Przekrój” pod kierownictwem Katarzyny Janowskiej i Marka Zająca poniósł spektakularną porażkę, http://wpolityce.pl/polityka/110657-przekroj-pod-kierownictwem-katarzyny-janowskiej-i--marka-zajaca-poniosl-spektakularna-porazke [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

„Przekrój” wprowadził opłaty za e-wydanie, http://www.tvp.info/4199104/informacje/technologie/przekroj-wprowadzil-oplaty-za-ewydanie/ [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

Błażejowska K., Kolega wyjechał z miasta, [w:] Abecadło „Przekroju”, http://tygodnik.onet.pl/historia/abecadlo-przekroju/ejhz5 [dostęp: 22.01.2014].
Google Scholar

Donat Szyller odchodzi z „Przekroju”. Kolejne zwolnienia, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/donat-szyller-odchodzi-z-przekroju-kolejne-zwolnienia [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

Historia tygodnika „Przekrój”, http://wyborcza.pl/1,75248,8254739,Historia_tygodnika__Przekroj_.html [dostęp: 16.03.2014].
Google Scholar

Machała T. [komentarz], [w:] Nowy „Przekrój” pod lupą branży, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nowy-przekroj-pod-lupa-branzy [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

Mariusz Ziomecki przestał kierować „Przekrojem”, http://media.wp.pl/kat,1022939,title,Mariusz-Ziomecki-przestal-kierowac-Przekrojem,wid,9038509,wiadomosc.html [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

Nowi autorzy w „Przekroju”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nowi-autorzy-w-przekroju [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

Nowy „Przekrój” pod lupą branży, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nowy-przekroj-pod-lupa--branzy [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

Nowy „Przekrój” pod lupa ekspertów, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nowy-przekroj-pod--lupa-ekspertow [dostęp: 6.06.2014].
Google Scholar

Okraj M., Kustra S. (rozm.), Przekrój 2.0, http://www.futu.pl/futu,2,189.html [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

Po 10 latach tygodnik „Przekrój” wraca do Krakowa, http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/396332,Po-10-latach-tygodnik-Przekroj-wraca-do-Krakowa [dostęp: 16.03.2014].
Google Scholar

Prasa polska w latach 1944–1989, http://publikacje.poland.gov.pl/files/Poznaj_polske/media/PRASA_POLSKA_W_LATACH_1944-1989.pdf [dostęp: 9.03.2014].
Google Scholar

Przekrój.pl.
Google Scholar

RSW „Prasa–Książka–Ruch” Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „P–K–R”, [hasło], http://encyklopedia.interia.pl [dostęp:16.03.2014].
Google Scholar

Szewczyk Ł., Ziomecka i Prokop naczelnymi „nowego” tygodnika Przekrój. Jakie zmiany?, http://media2.pl/media/96994-Ziomecka-i-Prokop-naczelnymi-nowego-tygodnika-Przekroj.-Jakie--zmiany.html [dostęp: 3.06.2014].
Google Scholar

Wojtas T., „Przekrój” stawia na kulturę, pracę i młodych. Marcin Prokop naczelnym, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przekroj-stawia-na-kulture-prace-i-mlodych-marcin-prokop-naczelnym [dostęp: 25.05.2014].
Google Scholar

Wyszyńska M., Artur Rumianek naczelnym „Przekroju” i „Sukcesu”, http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/25349,Artur-Rumianek-naczelnym-Przekroju-i-Sukcesu [dostęp: 26.05.2014].
Google Scholar

Wyszyńska M., Nie ma szans, by „Przekrój” wrócił wiosną na rynek, http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/44195,Nie-ma-szans_-by-Przekroj-wrocil-wiosna-na-rynek [dostęp: 4.06.2014].
Google Scholar

Zmiany w „Przekroju”: Wydanie papierowe mniejsze i tańsze, a internetowe płatne, http://www.polskatimes.pl/artykul/384057,zmiany-w-przekroju-wydanie-papierowe-mniejsze-i-tansze-a--internetowe-platne,id,t.html [dostęp: 22.05.2014].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-06-30

Jak cytować

Wrona, K. (2015). Zmiana formuły „Przekroju” w latach 2000–2013. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 28(2), 221–240. https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.15

Numer

Dział

Articles