Czy Hermogenes oglądałby telewizję? – starożytny podręcznik dla medioznawców

Autor

  • Agnieszka Kampka Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.07

Słowa kluczowe:

Hermogenes, television, rhetoric

Abstrakt

The purpose of this article is to examine whether the work of Hermogenes can be useful in the analysis of the media. The Polish translation of the Byzantine textbook becomes an opportunity to reflect on the universality of the principles of creating persuasive messages. According to Hermogenes, rhetoric is the practical, civic skill of persuasion on important matters. Today, his ideas can be applied to television news. His textbook teaches us how to analyse the structure of television programmes, how to find – at a verbal and visual level – rhetorical figures.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Agnieszka Kampka - Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Socjologii

ukończyła studia w zakresie polonistyki i historii sztuki, habilitację uzyskała w dziedzinie socjologii. Sekretarz Polskiego Towarzystwa Retorycznego, redaktor „Res Rhetorica”. Zainteresowania badawcze: komunikacja społeczna, socjologia mediów, socjologia wizualna, retoryka. Autorka książek „Perswazja w języku polityki” (2009); „Debata publiczna. Zmiany społecznych norm komunikacji” (2014); redaktorka tomów: „Między znaczeniem a działaniem: retoryka i władza” (2012); „Retoryka wizualna. Perswazyjna siła obrazu” (2014).

Bibliografia

Brummet B., Rhetorical Style, [in:] 21st Century Communication. A Reference Handbook, ed. Wiliam F. Eadie, Sage Publications, Los Angeles 2009, Vol. 1, pp. 249–257.
Google Scholar

Carrilho M.M., Korzenie retoryki. Starożytność grecka i rzymska, [w:] M. Meyer, M.M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś, przeł. Z. Baran, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010, s. 17–80.
Google Scholar

Cichocka H., Teoria retoryki bizantyńskiej, Wydawnictwa UW, Warszawa 1994.
Google Scholar

D’Angelo F., The Rhetoric of Ekphrasis, „A Journal of Composition Theory” 1998, Vol. 18, No 3, pp. 439–447.
Google Scholar

Edwards J.L., Visual Rhetoric, [in:] 21st Century Communication. A Reference Handbook, ed. William F. Eadie, Sage Publications, Los Angeles 2009, Vol. 1, pp. 220–228.
Google Scholar

Fiske J., Hartey J., Reading television, Routledge, London 2004.
Google Scholar

Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy model mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.
Google Scholar

Hermogenes, Sztuka retoryczna, przeł. i oprac. H. Podbielski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2012.
Google Scholar

Kidd V.V., To Shape and Direct the Audience’s Point of View: Production Appeals, http://www. csus.edu/indiv/k/kiddv/ProductionTechniques.htm [dostęp: 15.01.2015].
Google Scholar

Martinec R., Salway A., A system for image – text relations in new (and old) media, „Visual Communication” 2005, No 4, pp. 337–371.
Google Scholar

Podbielski H. , Hermogenes z Tarsu. Starożytny, renesansowy i obecny wizerunek jego postaci, „Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae” 2008, t. 18, s. 197–206.
Google Scholar

Primeau R., Rhetoric of Television, Longman, New York 1979.
Google Scholar

The Daily Show and Rhetoric. Arguments, Issues, and Strategies, ed. T. Goodnow, Lexington Books, Lanham 2011.
Google Scholar

Timberg B., The Rhetoric of the Camera in Television Soap Opera, „Journal of American Culture” 1983, Vol. 6, No 3, pp. 76–81.
Google Scholar

Ziomek J., Retoryka opisowa, wyd. 2 popr., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa– Kraków 2000.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-01-01

Jak cytować

Kampka, A. (2016). Czy Hermogenes oglądałby telewizję? – starożytny podręcznik dla medioznawców. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 31(1), 81–95. https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.07