Wcielenie słowa: O brulionach wiersza Do Piotra Tadeusza Różewicza
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.64.21Słowa kluczowe:
Tadeusz Różewicz, polska poezja, rękopisy, archiwum literackie, PłaskorzeźbaAbstrakt
W ramach poetyckiej twórczości Tadeusza Różewicza, jego skłonność do unikania zamkniętej formy wierszy, zmieniając i proponując ich w różnych tomach w celu odnowienia ich znaczeń, zauważono i szeroko badano. To, co jednak wymaga jeszcze dogłębnego przestudiowania, to proces twórczy dotyczący jego niepublikowanych prac, takich jak szkice przygotowawcze przechowywane w jego archiwum.
Krytyka genetyczna jest cennym kluczem do odkrycia procesu twórczego Różewicza, a także niektórych aspektów jego poetyki, które w publikowanych utworach pozostają dość zamglone.
W niniejszym artykule chciałabym przeanalizować rękopisy jednego wiersza z Płaskorzeźby, czyli Do Piotra. Wśród najważniejszych cech tych szkiców znajdują się liczne cytaty biblijne, które ujawniają religijny sposób odczytywania poematu, który całkowicie zanika w wydanej formie Do Piotra.
Z analizy tych szkiców można dostrzec także interesujące powiązania z innymi wierszami Płaskorzeźby, odsłaniające znacznie głębszy poziom interpretacji całego tomu.
Pobrania
Bibliografia
Bellemin-Noël Jean, Le texte et l’avant-texte. Les brouillons s’un poème de Milosz, Librairie Larousse, Paris 1972.
Google Scholar
Bereś Stanisław, Kiernicka Joanna, Poeta po końcu świata, [in:] Tadeusz Różewicz, Wbrew sobie, Biuro Literackie, Wrocław 2011.
Google Scholar
Contini Gianfranco, Come lavorava l’Ariosto (18 luglio 1937), [in:] Gianfranco Contini, Esercizi di lettura sopra autori contemporanei con un’appendice su testi non contemporanei, Einaudi, Torino 1988.
Google Scholar
Dakowicz Przemysław, Poeta (bez)religijny. O twórczości Tadeusza Różewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
Google Scholar
Jaworski Stanisław, Gry tekstowe Tadeusza Różewicza, [in:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, W. Browarny (ed.), “Universitas”, Kraków 2007. https://doi.org/10.14746/pt.2006.6.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2006.6.10
Jaworski Stanisław, Piszę, więc jestem, “Universitas”, Kraków 1993.
Google Scholar
Kruszewski Wojciech, Rękopisy i formy, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Płaskorzeźba, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1991.
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Wybór poezji, Andrzej Skrendo (ed.), “Ossolineum”, Wrocław 2016.
Google Scholar
Skrendo Andrzej, Przepisywanie Różewicza, [in:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, Wojciech Browarny (ed.), “Universitas”, Kraków 2007.
Google Scholar
Skrendo Andrzej, Przodem Różewicz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012.
Google Scholar
Solski Zbigniew Stanisław, Fiszki Tadeusza Różewicza. Technika kompozycji w dramacie i w poezji, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011.
Google Scholar
Woźniak-Łabieniec Marzena, From Manuscript to First Printed Edition. On the Early Variants of the Poem Ranny by Tadeusz Różewicz, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2019, no. 4 (55), pp. 201–216. https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.11
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.11
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.