Strukturalno-stylistyczne cechy gatunku a kształtowanie relacji nadawczo-odbiorczych w telenoweli paradokumentalnej "Szkoła"
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.04Słowa kluczowe:
media genology, documentary soap, tabloid cultureAbstrakt
The article is aimed at analysing the genre, structural, stylistic, pragmatic and cognitive traits of the documentary soap titled “Szkoła” (“The School”) which is an example of the process of widening the sphere of tabloid media communication. The inclusion of para-documentaries in institutional, educational and care-providing discourse is another step towards strengthening and consolidating tabloid culture and communication. It seems that the institutional bodies involved in this discourse are under its influence so strongly that they do not see its tabloid character, and what follows – its negative results.
Pobrania
Bibliografia
Bucknall-Hołyńska J., Trudna sprawa z docu-soap, czyli patologia życia codziennego, „Kultura Popularna” 2013, nr 1 (35), s. 66–75.
Google Scholar
Bugajski M., Kultura tabloidów a język, [w:] Tabloidyzacja języka i k ultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010, s. 65–73.
Google Scholar
Drożdż M., Tabloidyczna produkcja sensu i wartości, [w:] Tabloidyzacja j ęzyka i k ultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010, s. 48–64.
Google Scholar
Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, tłum. K. Sawicka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010.
Google Scholar
Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Google Scholar
Kruczyńska P., „Szkoła” – nowy serial TVN, http://prasa.tvn.pl/informacje-prasowe/szkola-nowy-serial-tvn,140961.html [dostęp: 15.02.2016].
Google Scholar
Pleszczyński J., Przestrzeń aksjologiczna mediów popularnych i jakościowych, [w:] Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010, s. 74–88.
Google Scholar
Postman N., Zabawić się na śmieć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, tłum. L. Niedzielski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2006.
Google Scholar
Szkudlarek-Śmiechowicz E., Narracja (pseudonarracja) w tabloidach, [w:] Narracyjność języka i kultury, red. D. Filar, D. Piekarczyk, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013, s. 225–236.
Google Scholar
Szkudlarek-Śmiechowicz E., Od docu-soap do virali – o konwergencji medialnej i recepcji przekazów telewizyjnych w środowisku młodzieży (na przykładzie telenoweli paradokumentalnej „Szkoła”), [w:] Współczesne media – gatunki w mediach, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016 [w druku].
Google Scholar
Szynol A., Tabloidy na polskim rynku – bilans zysków i strat, [w:] Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010, s. 91–104.
Google Scholar
Wrzochul-Stawinoga J., Między fikcją a rzeczywistością, czyli po co i dlaczego ogląda się seriale paradokumentalne, „Kultura Popularna” 2015, nr 2 (44), s. 214–225.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.