Strukturalno-stylistyczne cechy gatunku a kształtowanie relacji nadawczo-odbiorczych w telenoweli paradokumentalnej "Szkoła"

Autor

  • Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Współczesnego Języka Polskiego, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173 https://orcid.org/0000-0002-3385-6898

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.04

Słowa kluczowe:

media genology, documentary soap, tabloid culture

Abstrakt

The article is aimed at analysing the genre, structural, stylistic, pragmatic and cognitive traits of the documentary soap titled “Szkoła” (“The School”) which is an example of the process of widening the sphere of tabloid media communication. The inclusion of para-documentaries in institutional, educational and care-providing discourse is another step towards strengthening and consolidating tabloid culture and communication. It seems that the institutional bodies involved in this discourse are under its influence so strongly that they do not see its tabloid character, and what follows – its negative results.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Współczesnego Języka Polskiego, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173

Profesor nadzw. w Katerze Współczesnego Języka Polskiego UŁ. Autorka dwu monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych publikowanych w kraju i za granicą (m.in. Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura – spójność – funkcjonalność; 2010; Blog jako element marketingu politycznego, [w:] Język w marketingu, red. K. Michalewski; 2008; Konferencja prasowa w kampanii wyborczej, [w:] Język żyje. Rzecz o współczesnej polszczyźnie, red. K. Ożóg; 2009; Pojęcia: spójność, kohezja i koherencja w analizie tekstu i dyskursu (problemy terminologiczne), [w:] Język, tekst, kultura, red. H. Bartwicka, „Prace Komisji Językoznawczej Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego” 2010, nr 20; Wartościowanie w recenzjach naukowych (na podstawie recenzji w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego), [w:] Człowiek zjawiska i teksty kultury w komunikacji społecznej, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec; 2015; Magazyn telewizyjny jako gatunek w formie kolekcji, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja. Tom 5: Gatunek a granice, red. D Ostaszewska, J. Przyklęk; 2015). Zainteresowania badawcze: pragmalingwistyka, lingwistyka tekstu, język i tekst w mediach, genologia lingwistyczna i medialna.

Bibliografia

Bucknall-Hołyńska J., Trudna sprawa z docu-soap, czyli patologia życia codziennego, „Kultura Popularna” 2013, nr 1 (35), s. 66–75.
Google Scholar

Bugajski M., Kultura tabloidów a język, [w:] Tabloidyzacja języka i k ultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010, s. 65–73.
Google Scholar

Drożdż M., Tabloidyczna produkcja sensu i wartości, [w:] Tabloidyzacja j ęzyka i k ultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010, s. 48–64.
Google Scholar

Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, tłum. K. Sawicka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010.
Google Scholar

Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Google Scholar

Kruczyńska P., „Szkoła” – nowy serial TVN, http://prasa.tvn.pl/informacje-prasowe/szkola-nowy-serial-tvn,140961.html [dostęp: 15.02.2016].
Google Scholar

Pleszczyński J., Przestrzeń aksjologiczna mediów popularnych i jakościowych, [w:] Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010, s. 74–88.
Google Scholar

Postman N., Zabawić się na śmieć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, tłum. L. Niedzielski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2006.
Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz E., Narracja (pseudonarracja) w tabloidach, [w:] Narracyjność języka i kultury, red. D. Filar, D. Piekarczyk, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013, s. 225–236.
Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz E., Od docu-soap do virali – o konwergencji medialnej i recepcji przekazów telewizyjnych w środowisku młodzieży (na przykładzie telenoweli paradokumentalnej „Szkoła”), [w:] Współczesne media – gatunki w mediach, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016 [w druku].
Google Scholar

Szynol A., Tabloidy na polskim rynku – bilans zysków i strat, [w:] Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010, s. 91–104.
Google Scholar

Wrzochul-Stawinoga J., Między fikcją a rzeczywistością, czyli po co i dlaczego ogląda się seriale paradokumentalne, „Kultura Popularna” 2015, nr 2 (44), s. 214–225.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-04-24

Jak cytować

Szkudlarek-Śmiechowicz, E. (2017). Strukturalno-stylistyczne cechy gatunku a kształtowanie relacji nadawczo-odbiorczych w telenoweli paradokumentalnej "Szkoła". Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 32(2), 49–61. https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.04

Numer

Dział

Articles