Nie słyszę, a może słyszę więcej Projekt dźwiękowy Katarzyny Michalak i Magdaleny Świerczyńskiej-Dolot
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.65.14Słowa kluczowe:
reportaż radiowy, opowieść, dźwięk, audiosfera, pandemiaAbstrakt
W marcu 2020 roku Katarzyna Michalak i Magdalena Świerczyńska-Dolot rozpoczęły pracę nad projektem Nie słyszę, który stał się dźwiękową opowieścią o tym, jakiś dźwięków słuchaczom zabrakło w czasie kwarantanny i co to zmieniło, a jakie odgłosy pojawiły się w zamian. Z nadesłanych opowieści stworzyły reportaż radiowy.
Artykuł jest omówieniem projektu, zarówno w postaci mininarracji zamieszczanych na blogu, jak i powstałego z nich reportażu radiowego. Przedstawia tematykę Nie słyszę, a także formalne rozwiązania zastosowane w reportażu dla uwypuklenia danych treści. Analiza projektu wpisana została w trzy perspektywy badawcze: rozważania na temat artystycznych gatunków radiowych, pejzażu dźwiękowego i filozofii braku. Artykuł podkreśla oryginalność pomysłu audialnego i ukazuje go jako element w dyskursie na temat roli mediów czasów pierwszego etapu pandemii.
Pobrania
Bibliografia
Bachura Joanna, Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Google Scholar
Bachura-Wojtasik Joanna, Narracyjne formy radiowe jako przykłady artystycznych realizacji audiosfery, [w:] Radio w dobie nowych mediów, red. Urszula Doliwa, Olsztyn 2014, s. 63–80.
Google Scholar
Bernat Sebastian, Perspektywy ekologii dźwiękowej w Polsce, „Problemy Ekologii Krajobrazu” 2009, t. 25, s. 175–182.
Google Scholar
Białek Monika, Polski reportaż radiowy. Wybrane zagadnienia, Scriptorium, Poznań–Opole 2010.
Google Scholar
Czarnek-Wnuk Paulina, Reportaż radiowy a pejzaż dźwiękowy. Zarys problematyki, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2020, nr 63, s. 59–69.
Google Scholar
Gałecki Sebastian, Negacja jako zło, [w:] Wokół negacji, red. Maciej Woźniczka, Andrzej Zalewski, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2015, s. 359–378.
Google Scholar
Goban-Klas Tomasz, Media w płynnej pandemii 2020. Komunikacja w czasie lockdownu: oddzielnie, ale razem, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 718–733. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.288
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.288
Kapuściński Ryszard, Ten Inny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
Google Scholar
Klimczak Kinga, Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Primum Verbum, Łódź 2011.
Google Scholar
Kowalska Natalia, Forma i treść. Polski i zagraniczny „feature” radiowy i jego odmiany gatunkowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
Google Scholar
Losiak Robert, Wokół idei ekologii akustycznej: koncepcje i praktyki, „Studia Etnograficzne i antropologiczne” 2017, t. 17, s. 115–126.
Google Scholar
Piłatowska Irena, Reportaż jako artystyczny gatunek radiowy, „Media – Społeczeństwo – Kultura” 2009, nr 1, s. 30–39.
Google Scholar
Pleszkun-Olejniczakowa Elżbieta, Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar
Płuciennik Jarosław, Negacja jako warunek i etap rozwoju myśli i kultury. Kognitywistyczna refleksja nad presupozycjami, [w:] Negacja w języku, tekście, dyskursie, red. Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz, Bartłomiej Cieśla, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 11–20.
Google Scholar
Sapir Edward, Mowa jako rys osobowości, „Pamiętnik Literacki” 1972, nr 3, s. 207–218.
Google Scholar
Sikorzanka Joanna, Sztuka reportażu radiowego – mikrokosmos dźwięków, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7, s. 29–37.
Google Scholar
Tańczuk Renata, „Pejzaż dźwiękowy” jako kategoria badań nad doświadczeniem miasta, „Audiosfera. Koncepcje – badania – praktyki” 2015, nr 1, s. 10–19.
Google Scholar
Treasure Julian, Sound business. How to use sound to grow profits and brads value, Management Books, 2011.
Google Scholar
Tworzydło Dariusz, Analiza zmian w zawodzie dziennikarza wywołanych pandemią COVID-19 z uwzględnieniem komunikacji z grupami docelowymi oraz wykorzystania nowych technologii, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 735–747. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.320
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.320
Wójcicka Marta, Niepamięć jako negacja wartości?, [w:] Negacja w języku, tekście, dyskursie, red. Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz, Bartłomiej Cieśla, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 31–40.
Google Scholar
Wykład Katarzyny Michalak i Anny Sekudewicz Dramaturgia w dokumencie i reportażu radiowym wygłoszony podczas Seminarium Reportażu poświęconego prezentacji i dyskusji warsztatowej nas radiowym dokumentem artystycznym, Kazimierz Dolny, 28.10.2008.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.