Nie słyszę, a może słyszę więcej Projekt dźwiękowy Katarzyny Michalak i Magdaleny Świerczyńskiej-Dolot

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.65.14

Słowa kluczowe:

reportaż radiowy, opowieść, dźwięk, audiosfera, pandemia

Abstrakt

W marcu 2020 roku Katarzyna Michalak i Magdalena Świerczyńska-Dolot rozpoczęły pracę nad projektem Nie słyszę, który stał się dźwiękową opowieścią o tym, jakiś dźwięków słuchaczom zabrakło w czasie kwarantanny i co to zmieniło, a jakie odgłosy pojawiły się w zamian. Z nadesłanych opowieści stworzyły reportaż radiowy.

Artykuł jest omówieniem projektu, zarówno w postaci mininarracji zamieszczanych na blogu, jak i powstałego z nich reportażu radiowego. Przedstawia tematykę Nie słyszę, a także formalne rozwiązania zastosowane w reportażu dla uwypuklenia danych treści. Analiza projektu wpisana została w trzy perspektywy badawcze: rozważania na temat artystycznych gatunków radiowych, pejzażu dźwiękowego i filozofii braku. Artykuł podkreśla oryginalność pomysłu audialnego i ukazuje go jako element w dyskursie na temat roli mediów czasów pierwszego etapu pandemii.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Kinga Sygizman - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, ul. Sukiennicza 3/73, 91-855 Łódź

Kinga Sygizman – adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Miłośniczka radia, a w szczególności reportaży radiowych, zarówno prywatnie, jak i zawodowo. Naukowo bada reportaż radiowy poszukując dla niego odniesień naukowych w psychologii narracyjnej, teorii literatury czy pejzażu dźwiękowym. Autorka książki Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu.

Bibliografia

Bachura Joanna, Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Google Scholar

Bachura-Wojtasik Joanna, Narracyjne formy radiowe jako przykłady artystycznych realizacji audiosfery, [w:] Radio w dobie nowych mediów, red. Urszula Doliwa, Olsztyn 2014, s. 63–80.
Google Scholar

Bernat Sebastian, Perspektywy ekologii dźwiękowej w Polsce, „Problemy Ekologii Krajobrazu” 2009, t. 25, s. 175–182.
Google Scholar

Białek Monika, Polski reportaż radiowy. Wybrane zagadnienia, Scriptorium, Poznań–Opole 2010.
Google Scholar

Czarnek-Wnuk Paulina, Reportaż radiowy a pejzaż dźwiękowy. Zarys problematyki, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2020, nr 63, s. 59–69.
Google Scholar

Gałecki Sebastian, Negacja jako zło, [w:] Wokół negacji, red. Maciej Woźniczka, Andrzej Zalewski, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2015, s. 359–378.
Google Scholar

Goban-Klas Tomasz, Media w płynnej pandemii 2020. Komunikacja w czasie lockdownu: oddzielnie, ale razem, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 718–733. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.288
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.288

Kapuściński Ryszard, Ten Inny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
Google Scholar

Klimczak Kinga, Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Primum Verbum, Łódź 2011.
Google Scholar

Kowalska Natalia, Forma i treść. Polski i zagraniczny „feature” radiowy i jego odmiany gatunkowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
Google Scholar

Losiak Robert, Wokół idei ekologii akustycznej: koncepcje i praktyki, „Studia Etnograficzne i antropologiczne” 2017, t. 17, s. 115–126.
Google Scholar

Piłatowska Irena, Reportaż jako artystyczny gatunek radiowy, „Media – Społeczeństwo – Kultura” 2009, nr 1, s. 30–39.
Google Scholar

Pleszkun-Olejniczakowa Elżbieta, Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar

Płuciennik Jarosław, Negacja jako warunek i etap rozwoju myśli i kultury. Kognitywistyczna refleksja nad presupozycjami, [w:] Negacja w języku, tekście, dyskursie, red. Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz, Bartłomiej Cieśla, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 11–20.
Google Scholar

Sapir Edward, Mowa jako rys osobowości, „Pamiętnik Literacki” 1972, nr 3, s. 207–218.
Google Scholar

Sikorzanka Joanna, Sztuka reportażu radiowego – mikrokosmos dźwięków, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7, s. 29–37.
Google Scholar

Tańczuk Renata, „Pejzaż dźwiękowy” jako kategoria badań nad doświadczeniem miasta, „Audiosfera. Koncepcje – badania – praktyki” 2015, nr 1, s. 10–19.
Google Scholar

Treasure Julian, Sound business. How to use sound to grow profits and brads value, Management Books, 2011.
Google Scholar

Tworzydło Dariusz, Analiza zmian w zawodzie dziennikarza wywołanych pandemią COVID-19 z uwzględnieniem komunikacji z grupami docelowymi oraz wykorzystania nowych technologii, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 735–747. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.320
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.320

Wójcicka Marta, Niepamięć jako negacja wartości?, [w:] Negacja w języku, tekście, dyskursie, red. Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz, Bartłomiej Cieśla, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 31–40.
Google Scholar

Wykład Katarzyny Michalak i Anny Sekudewicz Dramaturgia w dokumencie i reportażu radiowym wygłoszony podczas Seminarium Reportażu poświęconego prezentacji i dyskusji warsztatowej nas radiowym dokumentem artystycznym, Kazimierz Dolny, 28.10.2008.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Sygizman, K. (2022). Nie słyszę, a może słyszę więcej Projekt dźwiękowy Katarzyny Michalak i Magdaleny Świerczyńskiej-Dolot. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 65(2), 269–283. https://doi.org/10.18778/1505-9057.65.14