Zwizualizowany imperializm i narodowa identyfikacja. Kilka przykładów kościelnego malarstwa w Gruzji od 1801 do 1918 roku
DOI:
https://doi.org/10.18778/1644-857X.18.02.11Słowa kluczowe:
sztuka nowożytna, sztuka chrześcijańska, kościelne malarstwo naścienne, studia postkolonialne, odrodzenie narodoweAbstrakt
W różnych okresach chrześcijańskie malarstwo naścienne wizualizowało różnoraki stosunek do programów, obrazów, ikonografii i było blisko połączone z religijną identyfikacją społeczeństwa. Pod wpływem rozwoju nacjonalizmu w Gruzji w połowie XIX w. malarstwo naścienne również zaczęło odpowiadać potrzebom identyfikacji narodowej. Ramy czasowe artykułu zakreślają najważniejsze wydarzenia z historii tego kraju, takie jak podbój Wschodniej Gruzji przez Imperium Rosyjskie w 1801 r. i proklamowanie niepodległości przez Demokratyczną Republikę Gruzji w 1918 r. Pomiędzy tymi dwoma wydarzeniami w Gruzji powstało wiele malowideł sakralnych. Niektóre z nich miały na celu promowanie poczucia przynależności do Rosji i służyły konsolidacji władzy imperium nad podbitym krajem. Inne odzwierciedlały idee i aspiracje gruzińskiego nacjonalizmu. Różniły się one od średniowiecznych realizacji, ukazując wzrastające zainteresowanie narodowymi świętymi i wydarzeniami z historii gruzińskiego chrześcijaństwa. W artykule omówiono najbardziej znaczące ich przykłady.
Pobrania
Bibliografia
Ioseliani P., Opisanie drevnostei goroda tiplisa, Tiflis 1866.
Google Scholar
Sabinin M., Polnoe jizneopisanie sviatikh gruzinskoi cerkvi, vol. I–III, Saint Petersburg 1871–1873.
Google Scholar
Saqartvelos samotkhe, ed. M. Sabinin, St Petersburg 1882.
Google Scholar
„Droeba” 1880.
Google Scholar
„Iveria” 1897.
Google Scholar
„Kavkaz” 1851, 1897.
Google Scholar
„Komunisti” 1930.
Google Scholar
„Tsnobis furtseli” 1897.
Google Scholar
Amiranashvili S., Qrtuli khelovnebis istoria, Tbilisi 1951.
Google Scholar
Arqiteqtura da Identoba, saeklesio mshenebloba Tbilisshi (1801–1918), ed. D. Khoshtaria, Tbilisi 2016.
Google Scholar
Beridze V., Tumanishvili D., Culture and Artistic life in the First Republic of Georgia (1918–1921), Tbilisi 2018.
Google Scholar
Bubulashvili E., Saqartvelos eklesiis sitsmindeebi, Saeclesio Biblioteca, vol. VII, Tbilisi 2007.
Google Scholar
Durilin S., Nesterov v Jizni I tvorchevstve, Moscow 1976.
Google Scholar
Dzutsova I., Narodnoe Napravlenie v gruzinskoi stankovoi Jivopisi vtoroi polovini XVIII–XIX vekov, Tbilisi 2014.
Google Scholar
Georgian Christian Art, Tbilisi 2010.
Google Scholar
Hatt M., Klonk Ch., Art History – A Critical Introduction to its Methods, Manchester 2006.
Google Scholar
Janjalia M., Bodbis tadzris egvteris mokhatuloba da misi literaturuli tskaroebi, saqartvelos ssr mecnierebata akademiis macne, „Istoriis seria” 1990, № 3, s. 155–161.
Google Scholar
Kartlis tskhovreba, Tbilisi 2008.
Google Scholar
Khosroshvili T., Mtatsmindis „mamadavitis” mokhatulobis taviseburebani, „Saqartvelos Sidzveleni” 2013, № 16, s. 198–213.
Google Scholar
Kiknadze V., Erovnuli da sacatsobrio problematika meckhramete saukunis qarveli sasuliero mogvatseebis shemoqmedebashi, Tbilisi 2009.
Google Scholar
Makuljević N., The „Zograph” Model of Orthodox Painting in Southeast Europe 1830–1870, „Balcanica” 2003, Issue 34.
Google Scholar
Mgaloblishvili A., Abastumnis aleqsandre nevelis eklesiis moxatuloba, Akhaltsikhis da Tao-klarjetis eparqia, Tbilisi 2013.
Google Scholar
Mgaloblishvili A., Shiomgvimis monastris gmrtismshoblis midzinebis eklesiis mokhatulobas Tan dakavshirebuli ramdnime sakitkhi, „Saqartvelos Sidzveleni” 2009, № 13, s. 225–240.
Google Scholar
Tsitsishvili M., Chogoshvili N., Qartuli mxatvroba, ganvitarebis istoria (XVIII–XIX saukuneebshi), Tbilisi 2013.
Google Scholar
Tumanishvili D., Gzajvaredinze, Tbilisi 2008.
Google Scholar
Virsaladze V., Rospis ierusalimskogo krestnogo monastira I portret shota rustaveli, Tbilisi 1973.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.