Socjologiczno-kulturowe i psychologiczne aspekty imion nadawanych dzieciom przez Polonię amerykańską

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.1.06

Słowa kluczowe:

antroponimia, onomastyka, imiona, analiza socjolingwistyczna, Polonia amerykańska

Abstrakt

W artykule podjęto próbę przedstawienia socjologiczno-kulturowych i psychologicznych aspektów imion nadawanych dzieciom współcześnie przez Polonię amerykańską. W tym celu przeprowadzono badanie ankietowe, w którym wzięło udział 285 osób. Materiał badawczy obejmuje 923 użycia imion, które z jednej strony zostały podzielone pod względem kraju pochodzenia rodziców, z drugiej zaś – zaklasyfikowane do grupy imion polskich, internacjonalnych lub obcych. Współczesna Polonia amerykańska wybiera przede wszystkim imiona rodzime lub kojarzone z polskim systemem imienniczym. Najpopularniejszymi nazwami własnymi w grupie badawczej były Adam i Julia. Imiona podkreślające pochodzenie etniczne, kulturowe lub religijne rodziny chętniej nadawano jako drugie. Wynika to z obaw przed niezadowoleniem dziecka z nietypowego dla Amerykanów, trudnego do wymówienia imienia, pragnienia asymilacji oraz osobistych doświadczeń rodziców. Większość dzieci wyraziła zadowolenie z posiadania polskiego imienia, natomiast negatywne odczucia wywoływała zniekształcająca oryginalne brzmienie i formę wymowa amerykańska oraz tłumaczenie imion na język angielski. Swoistym kompromisem ułatwiającym komunikację z rówieśnikami jest posługiwanie się skróconą formą imienia lub przezwiskiem.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Adamczyk K., 2013, Koniec mitu. Ameryka emigrantów lat osiemdziesiątych, ,,Konteksty Kultury” 3, s. 370–381.
Google Scholar

Doroszewicz K., 2003, Psychologiczne aspekty imion ludzkich, ,,Psychologia Jakości Życia” 2(1), s. 89–110.
Google Scholar

Doroszewicz K., Krzemińska M., 2007, Forma imienia jako przesłanka wnioskowania o osobowości, ,,Przegląd Psychologiczny” 3, s. 259–271.
Google Scholar

Edwards R., Caballero C., 2008, What’s in a Name? An Exploration of the Significance of Personal Naming of ‘Mixed’ Children for Parents from Different Racial, Ethnic and Faith Backgrounds, ,,Sociological Review” 56(1), s. 39–60. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2008.00776.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2008.00776.x

Gerhards J., Hans S., 2009, From Hasan to Herbert: Name-giving Patterns of Immigrant Parents between Acculturation and Ethnic Maintenance, ,,American Journal of Sociology” 114(4), s. 1102–1128. https://doi.org/10.1086/595944
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/595944

Girma H., 2019, Black Names, Immigrant Names: Navigating Race and Ethnicity through Personal Names, ,,Journal of Black Studies” 51(1), s. 16–36. https://doi.org/10.1177/0021934719888806
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0021934719888806

Graf M., 2021, Imiona słowiańskie we współczesnym polskim antroponomastykonie (w kontekście fenomenologicznej koncepcji Bernharda Waldenfelsa), ,,Prace Językoznawcze” 2, s. 137–154. https://doi.org/10.31648/pj.6582
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31648/pj.6582

Keller T., Franzak J.K., 2016, When Names and Schools Collide: Critically Analyzing Depictions of Culturally and Linguistically Diverse Children Negotiating Their Names in Picture Books, ,,Children’s Literature in Education” 47(2), s. 177–190. https://doi.org/10.1007/s10583-015-9260-4
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10583-015-9260-4

Kohli R., Solórzano D.G., 2012, Teachers, Please Learn Our Names!: Racial Microagressions and the K-12 Classroom, ,,Race Ethnicity and Education” 15(4), s. 441–462. https://doi.org/10.1080/13613324.2012.674026
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13613324.2012.674026

Krawczyk A., Lorenc A., 2019, Diagnoza artykulacji u dzieci dwujęzycznych wychowujących się w środowisku polsko-amerykańskim, ,,Logopedia” 48(2), s. 307–334.
Google Scholar

Malec M., 2001, Imię w polskiej antroponimii i kulturze, Kraków: Wydawnictwo Naukowe DWN.
Google Scholar

Malec M., 2008, Formy skrócone staropolskich imion dwuczłonowych oraz rodzime imiona odapelatywne nadawane jako imiona samodzielne w XX wieku, ,,Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” 51(3), s. 209–218.
Google Scholar

Małus A., 2016, Znaczenie osobiste przypisywane imieniu, ,,Psychiatria i Psychoterapia” 12(1), s. 25-42.
Google Scholar

Palinciuc-Dudek E., Dudek P., 2017, W stronę asymilacji, integracji czy separacji? O imionach w aspekcie dwukulturowości i emigracji, ,,Onomastica” 61(2), s. 253–263. https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.2.19
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.2.19

Pikuła A., 2016, Kulturowo-socjologiczne aspekty nadawania imion (na przykładzie imion mieszkańców gminy Niegowa w województwie śląskim), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Językoznawstwo” 12, s. 183–195.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.16926/j.2016.12.11

Sikora K., 2000, Dźwięk, który nie jest nawet cząstką ciebie: imię a tożsamość, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-05-29

Jak cytować

Kulikowska, N. (2024). Socjologiczno-kulturowe i psychologiczne aspekty imion nadawanych dzieciom przez Polonię amerykańską. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 58(1), 89–103. https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.1.06