Wielofunkcyjność językowych środków wartościujących w rozmowach osób w wieku senioralnym
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.2.32Słowa kluczowe:
funkcje wypowiedzi, rozmowa, seniorzy, starzenie się, wartościowanieAbstrakt
Opisano środki wartościujące obecne w rozmowach osób w wieku senioralnym. Przedstawiono ich zasób, dzieląc je na dwie grupy: środki leksykalne (czasowniki, przysłówki, zaimki, modulanty) oraz pozaleksykalne (środki słowotwórcze, pętle semantyczne, powtórzenia, autopowtórzenia, wykrzyknienia, zwroty adresatywne). Ukazano wielofunkcyjność opisywanych językowych środków wartościujących. Podkreślono jednocześnie duży potencjał badań gerontolingwistycznych oraz aksjolingwistycznych. Materiał badawczy stanowią potoczne rozmowy seniorów.
Pobrania
Bibliografia
Bartmiński J., 1991, Projekt i założenia ogólne słownika aksjologicznego, „Język a Kultura”, t. 2: Zagadnienia leksykalne i aksjologiczne, J. Bartmiński, J. Puzynina (red.), s. 197–209.
Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2012, Tekstologia, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Domagała A., 2013, Pętla w wypowiedziach osób z otępieniem alzheimerowskim, w: T. Woźniak, J. Panasiuk (red.), Język. Człowiek. Społeczeństwo, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 337–360.
Google Scholar
Drabik L., Kubiak-Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L. (oprac.), 2009, Słownik języka polskiego, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny, Pojęcia stosowane w statystyce publicznej, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/3938,pojecie.html (dostęp: 14.02.2024).
Google Scholar
Grabias S., 2015, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, w: S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 15–71.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 1991, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, „Język a Kultura”, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa (red.), s. 11–28.
Google Scholar
Jakobson R., 1960, Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki”, t. 51, nr 2, s. 431–473.
Google Scholar
Jakosz M., 2016, Wartościowanie w internetowych komentarzach do artykułów prasowych dotyczących stosunków niemiecko-polskich. Próba analizy pragmalingwistycznej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Jodłowski S., 1977, Podstawy polskiej składni, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Tłokiński W., 2018, Wstęp, w: S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, W. Tłokiński (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia, s. 15–23.
Google Scholar
Kurdyła T., 2015, Najważniejsza funkcja „języka”? Uwagi o funkcji fatycznej i fatyczności języka, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. LXXI, s. 59–70.
Google Scholar
Laskowska E., 1992, Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.
Google Scholar
Laskowska E., 2004, Uczucia w języku, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, nr 2, s. 213–221.
Google Scholar
Ossowska M., 1975, Rola ocen w kształtowaniu pojęć, w: I. Lazari-Pawłowska (red.), Metaetyka, Warszawa: PWN, s. 528–540.
Google Scholar
Pajdzińska A., 1990, Antropocentryzm frazeologii potocznej, „Etnolingwistyka”, t. 3, s. 59–68.
Google Scholar
Pikuła N. G., 2015, Poczucie sensu życia osób starszych. Inspiracje do edukacji w starości, Kraków: Impuls.
Google Scholar
Puzynina J., 2004, Problemy wartościowania w języku i w tekście, „Etnolingwistyka”, t. 16, s. 179–189.
Google Scholar
Puzynina J., Zdunkiewicz D., 1992, Co język mówi o wartościach współczesnych Polaków?, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL”, R. 5, nr 2/3, s. 215–227.
Google Scholar
Szczepankowska I., 2011, Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z zadaniami i literaturą przedmiotu, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar
Szkudlarek E., 1999, Zaimek osobowy „ja” w języku mówionym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, t. 39, s. 79–84. https://doi.org/10.18778/0208-6077.39.07
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.39.07
Śniatkowski S., 2002, Milczenie i pauza w gramatyce nadawcy i odbiorcy: ujęcie lingwoedukacyjne, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Taras B., 2003, Słowo do słowa, zrobi się rozmowa, czyli kilka spostrzeżeń na temat rozmowy, w: M. Kita, J. Grzenia (red.), Porozmawiajmy o rozmowie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 35–45.
Google Scholar
Tischner J., 1982, Myślenie według wartości, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”.
Google Scholar
Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 343–370.
Google Scholar
Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych (Dz.U. 2015 poz. 1705), Internetowy System Aktów Prawnych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001705 (dostęp: 14.02.2024).
Google Scholar
Wierzbicka A., 1996, Między modlitwą a przekleństwem: „O Jezu!” i podobne wyrażenia na tle porównawczym, „Etnolingwistyka”, t. 8, s. 25–39.
Google Scholar
Wilkoń A., 2000, Typologia odmian współczesnej polszczyzny, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
World Health Organization, Ageing, https://www.who.int/health-topics/ageing#tab=tab_1 (dostęp: 14.02.2024).
Google Scholar
Woźniak T., 2015, Ocena płynności mówienia, „Nowa Audiofonologia”, t. 4, nr 4, s. 9–19. https://doi.org/10.17431/894809
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17431/894809
WSJP PAN — P. Żmigrodzki (red.), Wielki słownik języka polskiego PAN, https://wsjp.pl/ (dostęp: 14.02.2024).
Google Scholar
Wysocka M., 2020, Prozodia emocjonalna w percepcji dorosłych osób z uszkodzonym narządem słuchu — badania wstępne, „Logopedia”, t. 49, nr 1, s. 153–166.
Google Scholar
Żuk G., 2016, Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.