Przydatność analizy korpusowej do badania wartościowania w recenzjach awansowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.2.19

Słowa kluczowe:

lingwistyka korpusowa, recenzje, wartościowanie

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie metodologii oraz wstępnych wyników badań nad wartościowaniem i jego językowymi wykładnikami na przykładzie recenzji w postępowaniach awansowych. Analizie poddano recenzje habilitacyjne z dyscypliny językoznawstwa, pobrane z archiwum Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów. Główny korpus badawczy składa się z 91 recenzji z konkluzją negatywną oraz korpus referencyjny z 92 recenzji z konkluzją pozytywną. Głównym celem badań jest ocena możliwości wykorzystania metod korpusowych do analizy tekstów recenzji awansowych. Problematyka badawcza obejmuje identyfikację elementów poddawanych ocenie, szczególnie negatywnej, kryteriów oceny oraz językowych środków i zabiegów stosowanych do wartościowania. Metodologia badań opiera się głównie na porównawczej analizie korpusowej, wzbogaconej analizą kolokacji i konkordancji. Uzyskane wyniki potwierdzają możliwość zastosowania tej metody do analizy szerszego zbioru tekstów, umożliwiając także dalsze, pogłębione analizy kolejnych dokumentów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Centralna Komisja ds. Stopni i Tytułów, https://www.ck.gov.pl/promotion/p/2/type/l%2Ck/dziedzina/1/dyscyplina/8.html (dostęp: 1.06–1.07.2023).
Google Scholar

CLARIN.PL, https://clarin-pl.eu/index.php/przeznaczenie-programu/ (dostęp: 28.02.2024).
Google Scholar

Fleischer M., 2010, Wartości w wymiarze komunikacyjnym, Łódź: Primum Verbum.
Google Scholar

Grech M., 2020, O wartościowaniu w komunikacji, w: G. Habrajska (red.), Teorie i praktyki komunikacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 127–142.
Google Scholar

Kiklewicz A., 2017, Lingwistyczne aspekty kategorii wartości, w: A. Kiklewicz, J. Piwowar (red.), Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce, t. 3: Perspektywa językoznawcza, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie, s. 33–72.
Google Scholar

Laskowska E., 1992, Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Google Scholar

Puzynina J., 2004, Problemy wartościowania w języku i w tekście, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury”, t. 16, s. 179–189.
Google Scholar

Rodziewicz B., 2017, Językoznawca w świecie wartości, czyli o metodach badania wartości w języku, w: A. Kiklewicz, J. Piwowar (red.), Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce, t. 3: Perspektywa językoznawcza, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie, s. 105–114.
Google Scholar

Sketch Engine, https://app.sketchengine.eu (dostęp: 21.02.2024).
Google Scholar

SpaCy, https://spacy.io (dostęp: 20.02.2024).
Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2015, Wartościowanie w recenzjach naukowych (na podstawie recenzji w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego), w: M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Człowiek, zjawiska i teksty kultury w komunikacji społecznej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 251–268.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Grech, M. (2024). Przydatność analizy korpusowej do badania wartościowania w recenzjach awansowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 58(2), 323–338. https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.2.19