Funkcja autoprezentacyjna jako dominanta perlokucyjna form agresji werbalnej (na przykładzie komentarzy Pawła Zarzecznego „Krótko i na temat”)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.45.10Abstrakt
The article studies means of verbal aggression, used by Paweł Zarzeczny in his commentaries “Shortly and about”, as part of process of creating the journalist’s occupational image. The publicist applies wide range of aggressive language behavior, from evident forms of aggression (such as insults or negative assessments), through camouflaged means of verbal aggression using comicality (among other things jokes, plays on words, irony) to hidden forms of aggression using intertextual manipulations (citations, analogies, stereotypes). All highly mentioned endeavors are purely manipulative and autopresentation (not the discreditation) is their predominating function. As proved in the article, Paweł Zarzeczny inscribes himself to a general trend in media for gaining publicity at the cost of someone else’s image.
Pobrania
Bibliografia
Dunaj B., Słownik współczesnego języka polskiego, t. 2, Kraków 2000.
Google Scholar
Garczyński S., Śmiechu naszego powszedniego, Warszawa 1981.
Google Scholar
Kamińska-Szmaj I., Wyrazy obraźliwe w intertekstualnej przestrzeni, „Poradnik Językowy” 2005, z. 4, s. 9–15.
Google Scholar
Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2006.
Google Scholar
Peisert M., Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław 2004.
Google Scholar
Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. J. Lorenowicz, Kraków 2006.
Google Scholar
Skarżyńska K., Jak porozumiewają się politycy: język ostrych kategoryzacji; psychologiczne przyczyny i konsekwencje, [w:] Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, pod red. J. Bralczyka, Warszawa 2001.
Google Scholar
Sławiński J., Słownik terminów literackich, Wrocław 1998.
Google Scholar
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.