Nienormatywne zachowania społeczne osób publicznych zaprezentowane w memach internetowych — ujęcie komunikacyjnojęzykowe
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.12Słowa kluczowe:
alkohol, deprecjacja, mem internetowy, nienormatywne zachowania, wizerunek postaciAbstrakt
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na następujące pytanie: w jaki sposób ukazane są w memach osoby, które w sytuacjach oficjalnych czy w trakcie prowadzenia samochodu były pod wpływem alkoholu? Jako materiał badawczy posłużyło 130 memów, które dotyczą takich popularnych osób, jak: Aleksander Kwaśniewski, Kamil Durczok, Beata Kozidrak i Daniel Olbrychski. W artykule scharakteryzowano mem pod kątem prezentowania zachowań nienormatywnych. Zwrócono więc uwagę na jego intencjonalność i sytuacyjność, a także na kulturotwórczy charakter (w szczególności wpływ na kształtowanie wizerunku postaci). Przedstawiono również mem jako nośnik pamięci. Następnie dokonano analizy wizerunku artystów i polityka. Zwrócono uwagę na środki wizualne i językowe, które służą deprecjacji.
Pobrania
Bibliografia
Burkacka I., 2016, Intertekstualność współczesnej komunikacji. Memy a teksty kultury, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 32, s. 75–91. https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.6
Burkacka I., 2018, Niemiec płakał, jak sprzedawał. Niemcy i kultura niemiecka w polskich memach internetowych, w: J. Godlewicz-Adamiec, D. Wyrzykiewicz (red.), Pamięć — dyskurs — tożsamość. Rozważania interdyscyplinarne, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 104–128. https://doi.org/10.31338/uw.9788323535157
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323535157.pp.104-128
Chrzanowska J., 2013, Mem internetowy w nauczaniu filozofii i etyki na II, III i IV etapie edukacyjnym, „Drogi Edukacji” 1, s. 37–47.
Google Scholar
Connerton P., 2014, Siedem rodzajów zapomnienia [2008], w: K. Kończal (red.), (Kont)teksty pamięci. Antologia, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 343–358.
Google Scholar
Dawkins R., 1989, Samolubny gen, przeł. M. Skoneczny, Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Dowcipne zagadki: czym się różni?, 2019, https://sadurski.com/czym-sie-rozni-dowcipy/ (dostęp: 29.10.2021).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/sppgl.2019.XXIX.1.5
Durczok mówi o piciu. SZOKUJĄCE słowa dziennikarza [WIDEO], 2019, https://polityka.se.pl/wiadomosci/durczok-mowi-o-piciu-szokujace-slowa-dziennikarza-wideo-aa-n6nM-KAnF-Pezg.html (dostęp: 21.07.2021).
Google Scholar
Gądek J., 2019, Wałęsa, Kwaśniewski, Kaczyński, Komorowski, Duda i Jaruzelski. Zobacz ich „chmury skojarzeń”, https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/56,114884,24845281,walesa-kwasniewski-kaczynski-komorowski-duda-i-jaruzelski.html#s=BoxMMtImg1 (dostęp: 13.07.2022).
Google Scholar
Głowiński M., 1995, Poetyka i okolice, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Grochala B., 2010, Intertekstualność jako element budujący teksty o zabarwieniu humorystycznym, w: J. Mazur (red.), Intertekstualność we współczesnej komunikacji językowej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 135–142.
Google Scholar
Gumkowska A., 2015, Mem — nowa forma gatunkowo-komunikacyjna w sieci, „Teksty Drugie” 3, s. 213–235.
Google Scholar
Ilu pijanych kierowców zatrzymano na polskich drogach w 2021 r.?, 2021, https://www.rp.pl/kraj/art46331-ilu-pijanych-kierowcach-zatrzymano-na-polskich-drogach-w-2021-r (dostęp: 22.10.2021).
Google Scholar
Jak i ile pijemy? WHO alarmuje, b.r., https://stopuzaleznieniom.pl/fakty-o-alkoholu/statystyki-spozycia-alkoholu/ (dostęp: 22.10.2021).
Google Scholar
Kamil Durczok TVN — Upierdolony stół RURKU, b.r., https://www.youtube.com/watch?v=W479P3zXukk (dostęp: 5.11.2021).
Google Scholar
Kamińska M., 2011, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań: Galeria Miejska Arsenał.
Google Scholar
Kawały typu: Czym się różni…, b.r., http://aztekium.pl/questions.py?lang=pl&question=2824 (dostęp: 5.11.2021).
Google Scholar
Kontrowersje wokół wystąpienia Aleksandra Kwaśniewskiego, 2013, https://wiadomosci.wp.pl/kontrowersje-wokol-wystapienia-aleksandra-kwasniewskiego-6031555220780161a (dostęp: 20.07.2022).
Google Scholar
Kudrowie A. i B., 2002, Gry intertekstualne na przykładzie telewizyjnego programu satyrycznego „Ale plama!”, w: K. Michalewski (red.), Tekst w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 500–513.
Google Scholar
Leary M., 2000, Wywieranie wrażenia na innych, przeł. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Markiewicz H., 1988, Odmiany intertekstualności, „Ruch Literacki” 4–5, s. 245–263.
Google Scholar
Miejski słownik slangu i mowy potocznej, https://www.miejski.pl/ (dostęp: 4.11.2021).
Google Scholar
Naruszewicz-Duchlińska A., 2017, Kilka refleksji na temat memów internetowych, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. 2: Gatunki w mediach elektronicznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 251–263.
Google Scholar
Nęcka E., 2013, Normatywność z perspektywy psychologicznej, w: B. Brożek, M. Hohol, Ł. Kurek, J. Stelmach (red.), W świecie powinności, Kraków: Copernicus Center Press, s. 235–251.
Google Scholar
Nycz R., 1990, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, „Pamiętnik Literacki” 2, s. 95–116.
Google Scholar
Piskorz K., 2013, Internetowe memy — hieroglify XXI wieku, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Język mediów, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 650–658.
Google Scholar
PONS, https://pl.pons.com/t%C5%82umaczenie/w%C5%82oski-polski/pio (dostęp: 18.07.2022).
Google Scholar
Wójcicka M., 2019, Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.6
Zaremba M., 2012, Memy internetowe (2010–2011), „Media i Społeczeństwo” 2, s. 60–73.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.