Nazwy blogów a norma ortograficzna w zakresie stosowania wielkich i małych liter
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.07Słowa kluczowe:
blogi, blogi tematyczne, internet, norma ortograficzna, pisownia wielkimi i małymi literamiAbstrakt
W niniejszym artykule analizie poddany został sposób zapisu nazw polskich blogów tematycznych w kontekście stosowania wielkich i małych liter. Ich autorzy sięgają po jedną z pięciu opcji: zapis zgodny z polską normą ortograficzną — pierwszy człon wielką literą, zapis zgodny z angielską normą ortograficzną — wszystkie człony wielkimi literami, złamanie wszystkich zasad ortograficznych — wszystkie człony małymi literami, zapis wszystkich członów wersalikami lub zapis nieszablonowy. Ukazuje to brak jednoznacznych reguł dotyczących pisowni w przestrzeni wirtualnej. W artykule podjęto również próbę wskazania motywacji blogerów oraz funkcji, jakie mogą pełnić poszczególne formy zapisu.
Pobrania
Bibliografia
Akram S., 2017, Wyznaczniki gatunkowe komentarza internetowego, „Studia Filologiczne” 30, s. 7–36.
Google Scholar
Boczek N., 2019, Nazwy blogów kulinarnych jako przejaw kreatywności językowej w internecie, w: K. Burska, B. Cieśla (red.), Kreatywność językowa w komunikacji internetowej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–20. https://doi.org/10.18778/8142-463-9.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-463-9.02
Cambridge Dictionary, https://dictionary.cambridge.org/grammar/british-grammar/punctuation?q=capital+letters (dostęp: 10.10.2021).
Google Scholar
Danek D., 1980, Dzieło literackie jako książka. O tytułach i spisach rzeczy w powieści, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Doctorow C., Dornfest R., Johnson J.S., Powers S., Trott B., Trott M.G., 2003, Blogging. Przewodnik, przeł. P. Kresak, Warszawa: Wydawnictwo RM.
Google Scholar
Domagała A., 2021, Dehumanizacja w komentarzach internetowych w polskich portalach informacyjnych. Identyfikacja i klasyfikacja zjawiska na przykładzie odbioru Fransa Timmermansa, „Zarządzanie Mediami” 9, s. 451–474. https://doi.org/10.4467/23540214ZM.21.024.13755
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.21.024.13755
Gałkowski A., 2017, Chrematonimia w kulturze współczesnej, „Onomastica” 61, s. 55–72. https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.1.4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.1.4
Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jodłowski S., Taszycki W., 1986, Zasady pisowni. Wielkie i małe litery, w: S. Jodłowski, W. Taszycki (red.), Zasady pisowni polskiej i interpunkcji ze słownikiem ortograficznym, Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Kajtoch W., 2006, Blog, w: W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Kita M., 2016, Językoznawcy wobec badań języka w Internecie, „Artes Humanae” 1, s. 111–124. http://dx.doi.org/10.17951/arte.2016.1.111
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/arte.2016.1.111
Kita M., Loewe I. (red.), 2016, Język w internecie. Antologia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Łobodzińska R., Peisert M., 2003, Nazwy własne w przestrzeni wirtualnej, w: M. Biolik (red.), Metodologia badań onomastycznych, Olsztyn: Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, s. 644–653.
Google Scholar
Martens A., 2012, Formy i normy — język komunikacji internetowej, rozważania wstępne, „Komunikacja Społeczna” 2, s. 20–28, https://www.academia.edu/8298517/Formy_i_normy_j%C4%99zyk_komunikacji_internetowej_Rozwa%C5%BCania_wst%C4%99pne (dostęp: 15.04.2022).
Google Scholar
Matuszczyk B., Stanulewicz D., 2004, Kilka uwag o polszczyźnie internetowej (na przykładzie listów informacyjno-reklamowych), w: K. Michalewski (red.), Współczesne odmiany języka narodowego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 139–145.
Google Scholar
Panek A., 2016, Język w przestrzeni internetu, „Przestrzeń Społeczna” 1, s. 1–25, http://socialspacejournal.eu/11%20numer/Panek%20-%20J%C4%99zyk%20w%20przestrzeni%20internetu.pdf (dostęp: 15.04.2022).
Google Scholar
Peisert M., 2004, Rozmowa pisana — nowa odmiana polszczyzny w Internecie, w: K. Michalewski (red.), Współczesne odmiany języka narodowego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 145–151.
Google Scholar
Polański E. (red.), 2016, Wielki słownik ortograficzny PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Saloni Z., 2005, O kodyfikacji polskiej ortografii — historia i współczesność, „Nauka” 4, s. 71–96.
Google Scholar
Skowronek K., Rutkowski M., 2004a, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków: Lexis.
Google Scholar
Skowronek K., Rutkowski M., 2004b, Współczesne polskie nazewnictwo medialne, w: R. Mrózek (red.), Nazwy własne w języku, kulturze i komunikacji społecznej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Suska D., 2008, Tytuły blogów — perspektywa pragmalingwistyczna, w: M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 362–372.
Google Scholar
Suska D., 2019, Strategie poradnikowe w blogach ekonomicznych, „Prace Językoznawcze” 20, s. 173–184. https://doi.org/10.31648/pj.4438.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31648/pj.4438
Trzaskowski P., 2020, Hejt w komentarzach internetowych — pragmalingwistyczna analiza zjawiska, Warszawa: Repozytorium Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Uchwała ortograficzna nr 2, 2009, https://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=74:pisownia-nazw-witryn-internetowych&catid=43&Itemid=59 (dostęp: 23.05.2021).
Google Scholar
Urzędowska A., 2019, Komentarz na facebooku jako quasi-gatunek internetowy — język i typologia, „Język. Komunikacja. Informacja” 14, s. 118–138.
Google Scholar
Wierzbicka-Olejniczak A., 2014, Komunikacja językowa i grzeczność w Internecie, w: B. Kudra, E. Olejniczak (red.), Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 124–156. http://dx.doi.org/10.18778/7969-104-3.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-104-3.08
Więckiewicz M., 2012, Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Wolański A., 2015, Anglojęzyczne tytuły utworów, https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/anglojezyczne-tytuly-utworow;16358.html (dostęp: 27.05.2021).
Google Scholar
Zabawa M., 2009, „My blogasek bierze udział w konQursie”. Czy polskie blogi internetowe są pisane po polsku?, w: M. Filiciak, G. Ptaszek (red.), Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 60–78.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.