Language course as ordering, classifying and normalizing
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.54.02Keywords:
Polish as a foreign language, grammar, chronology of a language courseAbstract
The organization of language material in a foreign language course depends on many factors i ncluded i n the so-called glottodidactic systems. Models of the glottodidactic systems created in Polish literature have not yet taken into account factors such as the purpose of the language course, the program of the course and the author of the program.
The content of the program depends on the course purpose. The author of the program creates it using pragmatic, statistical and intra-language criteria. Language phenomena are chronologically ordered in the curriculum. This chronology takes into account the practical needs of learners and statistics of language phenomena, but above all the relations between the phenomena presented. We propose to order the course of Polish as a foreign language in which the verb’s personal forms are presented before the infinitive; the nominative in singular is followed by a locative and genitive, and the accusative is fourth; the presentation of the object begins with the pronouns of him and her; we introduce grammatical tenses in the order: present, future perfect, past perfect — then imperfect past and imperfect future, marked against the perfect tenses, what allows to use the aspect correctly.
Downloads
References
Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Google Scholar
Gębal P., 2014, Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, „Lingwistyka Stosowana” 10, s. 37–49.
Google Scholar
Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Janowska E., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Kartezjusz, 1980, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Komorowska H., 2000, Nauczanie słownictwa w podejściu komunikacyjnym, w: M. Grabska (red.), „Słowa, słowa, słowa…” w komunikacji językowej, Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, s. 43–48.
Google Scholar
Kucharczyk J., 1985, Język polski dla cudzoziemców. Kurs wstępny, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Lipińska E., Seretny A., 2012, Nauczanie kompetencji językowych w układzie zintegrowanym, czyli praktyka w praktyce, „Postscriptum Polonistyczne” 2 (10), s. 165–176.
Google Scholar
Mańczak W., 1970, Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Mańczak W., 1996, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Miodunka W., 1989, Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań: Wydawnictwo Wagros.
Google Scholar
Richards J.C., 1985, The Context of Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Rudziński G., 1998, Indeks a tergo do Słownika minimum współczesnej polszczyzny Z. Kurzowej i H. Zgółkowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 10, s. 403–414. http://hdl.handle.net/11089/13015
Google Scholar
Rudziński G., 2004, Charakterystyka językowa tekstów naukowych a glottodydaktyka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 13. http://hdl.handle.net/11089/12341
Google Scholar
Rudziński G., 2018, Czy pojęcie kryptotypu służy porządkowaniu polszczyzny?, w: E. Woźniak, A. Lenartowicz-Zagrodna (red.), Filologia jako porządkowanie chaosu. Studia nad językiem i tekstem. Ad honorem Professoris Marci Cybulski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 61–75.
Google Scholar
Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Wallace M.J., 1982, Teaching Vocabulary, London: Heinemann Educational Books.
Google Scholar
Zgółkowa H., 2009, Słownik minimum języka polskiego z zarysem gramatyki polskiej, Poznań: Wydawnictwo Kurpisz S.A.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.