Language course as ordering, classifying and normalizing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.54.02

Keywords:

Polish as a foreign language, grammar, chronology of a language course

Abstract

The organization of language material in a foreign language course depends on many factors i ncluded i n the so-called glottodidactic systems. Models of the glottodidactic systems created in Polish literature have not yet taken into account factors such as the purpose of the language course, the program of the course and the author of the program.

The content of the program depends on the course purpose. The author of the program creates it using pragmatic, statistical and intra-language criteria. Language phenomena are chronologically ordered in the curriculum. This chronology takes into account the practical needs of learners and statistics of language phenomena, but above all the relations between the phenomena presented. We propose to order the course of Polish as a foreign language in which the verb’s personal forms are presented before the infinitive; the nominative in singular is followed by a locative and genitive, and the accusative is fourth; the presentation of the object begins with the pronouns of him and her; we introduce grammatical tenses in the order: present, future perfect, past perfect — then imperfect past and imperfect future, marked against the perfect tenses, what allows to use the aspect correctly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Google Scholar

Gębal P., 2014, Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, „Lingwistyka Stosowana” 10, s. 37–49.
Google Scholar

Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Janowska E., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Kartezjusz, 1980, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Komorowska H., 2000, Nauczanie słownictwa w podejściu komunikacyjnym, w: M. Grabska (red.), „Słowa, słowa, słowa…” w komunikacji językowej, Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, s. 43–48.
Google Scholar

Kucharczyk J., 1985, Język polski dla cudzoziemców. Kurs wstępny, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Lipińska E., Seretny A., 2012, Nauczanie kompetencji językowych w układzie zintegrowanym, czyli praktyka w praktyce, „Postscriptum Polonistyczne” 2 (10), s. 165–176.
Google Scholar

Mańczak W., 1970, Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Mańczak W., 1996, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Miodunka W., 1989, Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań: Wydawnictwo Wagros.
Google Scholar

Richards J.C., 1985, The Context of Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Rudziński G., 1998, Indeks a tergo do Słownika minimum współczesnej polszczyzny Z. Kurzowej i H. Zgółkowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 10, s. 403–414. http://hdl.handle.net/11089/13015
Google Scholar

Rudziński G., 2004, Charakterystyka językowa tekstów naukowych a glottodydaktyka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 13. http://hdl.handle.net/11089/12341
Google Scholar

Rudziński G., 2018, Czy pojęcie kryptotypu służy porządkowaniu polszczyzny?, w: E. Woźniak, A. Lenartowicz-Zagrodna (red.), Filologia jako porządkowanie chaosu. Studia nad językiem i tekstem. Ad honorem Professoris Marci Cybulski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 61–75.
Google Scholar

Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Wallace M.J., 1982, Teaching Vocabulary, London: Heinemann Educational Books.
Google Scholar

Zgółkowa H., 2009, Słownik minimum języka polskiego z zarysem gramatyki polskiej, Poznań: Wydawnictwo Kurpisz S.A.
Google Scholar

Published

2020-12-02

How to Cite

Rudziński, G. (2020). Language course as ordering, classifying and normalizing. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 54, 19–33. https://doi.org/10.18778/0208-6077.54.02

Issue

Section

Articles