ZaKODowani — manifestations of linguistic creativity in the press discourse (on the example of graphic means in the headlines of the weekly “Polityka” from 2015–2017)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.52.02Keywords:
linguistic creativity, graphic means, press discourseAbstract
The aim of the article is to present and discuss graphic means used in press headlines. The material constituting the basis of the analysis was excerpted from several hundred issues of the weekly “Polityka”. This choice was dictated primarily by the variety of texts and headings included in it, as well as the important role of the weekly on the Polish press market. The analysis covers press headlines from 2015–2017. For the graphic means, also referred to as a graphic medium or a wider charting, every clearly marked elements of heading segmentation (brackets, spacing), exposed fragments (capital letters, lowercase, italics) were considered and also all elements accompanying the headings (symbols). The material was analyzed formally and then an attempt was made to indicate the function of such treatments in the broadly understood discourse. These action made it possible to determine the role of linguistic creativity in the functioning of press releases by showing the relationship between the form of communication (linguistic and graphic) and its meaning. The conclusions drawn from the analysis confirm the thesis that despite the apparent openness to the multiplicity of meanings of press releases, the number of possible readings of the message is limited and predetermined by the sender. The recipient can only join certain predefined schemes, reacting in accordance with the intention of the broadcaster.
Downloads
References
Baran D., 2014, Sieć pozwala na więcej — o języku współczesnych dziennikarzy słów kilka, w: K. Burska, B. Cieśla (red.) Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Burska K., Cieśla B. (red.), 2014, Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Burska K., Cieśla B., Jachimowska K., Kudra B., 2016, Kreatywność językowa w reklamie. Podręcznik nie tylko dla specjalistów, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Dabert D., 1999, Czytelnik uwiedziony. Forma językowa tytułów „Gazety Wyborczej”, „Odra”, nr 2.
Google Scholar
Dubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1–4, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (płyta CD).
Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Grochala B., 2002, Intertekstualność w nagłówkach „Gazety Wyborczej” w: K. Michalewski (red.), Tekst w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Jachimowska K., Kudra B., Szkudlarek-Śmiechowicz E. (red.), 2014, Słowo we współczesnych dyskursach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Jadacka H., 2009, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kudra B., 2011, Semantyczno-pragmatyczna rola grafosłowotwórstwa, w: M. Balowski, M. Hadkova (red.), Svet kresleny slovem, Usti nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Google Scholar
Kudra B., 2013, Grafosłowotwórstwo, w: E. Badyda, J. Maćkiewicz, E. Rogowska-Cybulska (red.), Słowotwórstwo w różnych odmianach języka. Materiały piątej konferencji językoznawczej poświęconej pamięci Profesora Bogusława Krei, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Kurdupski M., 2018, „Sieci” z największym spadkiem w styczniu, „Tygodnik Powszechny” wyprzedził „Gazetę Polską”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tygodnikow-opinii-w-styczniu-2018-roku (dostęp: 9.04.2018).
Google Scholar
Lisowska-Magdziarz M., 2006, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Markowski A., 2005, Kultura języka polskiego. Zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Miejski słownik slangu i mowy potocznej, https://www.miejski.pl/ (dostęp: 9.03.2018).
Google Scholar
Pacuła J., 2012, Grafizacja i wizualizacja słowa w zapowiedziach medialnych, „Media i Społeczeństwo”, nr 2.
Google Scholar
Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź: Piktor.
Google Scholar
Pisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Google Scholar
Wojenka-Karasek M., 2014, Tytuł prawdę ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach „Polityki”, w: K. Burska, B. Cieśla (red.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.