Cosmetic brand names in Italian men’s magazines: A linguacultural analysis
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.1.12Keywords:
chrematonym, cosmetonym, men’s magazinesAbstract
This article examines cosmetonyms, which are brand names for cosmetic products, a specific area within marketing chrematonymy. The research material consists of cosmetic product names extracted from Italian men’s magazines. The extracted data underwent a qualitative linguacultural analysis using a synchronic approach. The study revealed the presence of several morphemes that conveyed meanings related to body care and suggesting the use of natural ingredients in the cosmetic production process. Two main naming models were identified, with some of them developed through the process of onymization. The semantic analysis allowed for the identification of several semantic fields to which the analyzed nomina propria refer.
Downloads
References
Arcimowicz K., 2015, Współczesny ideał męskiego ciała – wybrane aspekty problematyki, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 55, s. 57–76. http://dx.doi.org/10.18778/0208-600X.55.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.55.04
Bijak U., 2017, Transonimizacja, czyli „wędrówki nazw”, „Folia Onomastica Croatica” 26, s. 1–14. http://doi.org/10.21857/mzvkptz139
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21857/mzvkptz139
Buss D.M., 2003, Ewolucja pożądania, przeł. B. Wojciszke, A. Nowak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Doroba-Sawa M., 2008, W labiryncie męskiej tożsamości: hipermaskulinizacja versus feminizacja ciała i sublimacja osobowości, „Przegląd Pedagogiczny” 2, s. 61–71.
Google Scholar
Gałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Gałkowski A., 2014, Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 63–72. https://doi.org/10.14746/psj.2014.XXVII.5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/psj.2014.XXVII.5
Kolenčíková N., 2023, Synchronic Models and Modelling in Perfume Names, w: U. Bijak, P. Swoboda, J.B. Walkowiak (red.), Onomastics in Interaction with Other Branches of Science. Volume 3. General and Applied Onomastics. Literary Onomastics. Chrematonomastics. Reports, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://doi.org/10.4467/K7478.47/22.23.17749
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/K7478.47/22.23.17749
Łotocki Ł., 2012, Barwy jesieni życia. O społeczno-kulturowym obrazie starości, „Problemy Polityki Społecznej” 17, s. 131–146.
Google Scholar
Melosik Z., 2002, Kryzys męskości w kulturze popularnej, Poznań: Wolumin.
Google Scholar
Odaloš P., 2022, Syntetická sústava slovanskej onomastickej terminológie (variantná podoba), „SŁOWO. Studia językoznawcze” 13, s. 361–377. http://dx.doi.org/10.15584/slowo.2022.13.24
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.24
Piotrowicz A., Witaszek-Samborska M., 2015, O najnowszym słownictwie kosmetycznym we współczesnej polskiej leksyce, w: U. Sokólska (red.), Odkrywanie słowa. Historia i współczesność, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1223 (dostęp: 1.02.2024).
Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M., 2014, Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 135–144. https://doi.org/10.14746/10.14746/psj.2014.XXVII.11
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/10.14746/psj.2014.XXVII.11
Rutkowski M., Skowronek K., 2020, Onomastyczna analiza dyskursu, Kraków: Wydawnictwa AGH.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/ff.2019.37.1.47-59
Szlendak T., 2005, Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski.
Google Scholar
Zierkiewicz E., 2008, Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn – (pozorna) opozycja dla prasy kobiecej, „Studia Socjologiczne” 1, s. 45–75.
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2024-07-10 (2)
- 2024-05-29 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.