How to Study Second Language Speech: the Issue of Theory
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.36.14Abstract
Badanie dynamicznego systemu dźwiękowego, jakim dysponują użytkownicy drugiego języka wymaga uwzględnienia różnorodnych uwarunkowań determinujących ten system. Ponieważ uwarunkowania te pochodzą z dwóch źródeł: systemu językowego oraz psychospołecznej sytuacji mówcy, badanie nabywania systemu języka drugiego i jego użycia powinno uwzględniać to podwójne uwarunkowanie w metodologii oraz sposobach przeprowadzania badań. Głównym celem autorki jest przedstawienie w artykule problemów związanych z doborem odpowiednich metod badania użycia drugiego języka w szerokim kontekście: przedstawiono w nim wybrane teorie fonologiczne oraz modele socjo-psycholingwistyczne, które omówiono pod względem ich przydatności w całościowym badaniu dynamicznych danych językowych. Wnioski z takiego krytycznego przejrzenia niektórych teorii wskazują na możliwość wykorzystania pewnych elementów modeli, które wymagają dostosowania do potrzeb badania mającego na celu przekroczenie bariery pomiędzy fizyczną realnością mowy a jej fonologiczno-funkcjonalną interpretacją.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.