Linguistic strategies in business interaction on Twitter

Authors

  • Anna Tereszkiewicz Katedra Językoznawstwa Angielskiego, Uniwersytet Jagielloński image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.49.02

Keywords:

linguistic strategies, business interaction, Twitter

Abstract

The aim of the analysis was to investigate linguistic strategies used in business interaction between clients and firms on selected business profiles on Twitter. The analysis aimed at establishing which strategies are used in the interaction. The analysis referred to the classification of strategies suggested by Zgółkowa and Pałka based on von Thun’s four-sides model of communication. Strategies used on four levels of the message were analysed, i.e. on the factual level, relationship level, self-revelation level and appeal level. The analysis indicated that strategies transposed from other media are used in the interaction. An undeniable asset of this medium is, however, the possibility to combine a range of forms of interaction and strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Awdiejew A., 2004, Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków.
Google Scholar

Awdiejew A., Labocha J., Rudek K., 1980, O typologii tekstów języka mówionego, „Polonica” VI.
Google Scholar

Dąbrowska A., 2001, O sposobach zmniejszania dystansu między rozmówcami, w: G. Habrajska (red.), Język w komunikacji, t. 1, Łódź.
Google Scholar

Dekay S.H., 2012, How large companies react to negative Facebook comments, „Corporate communications: an international journal” 17 (3).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/13563281211253539

Drabik B., 2004, Komplement i komplementowanie jako akt mowy i komunikacyjna strategia, Kraków.
Google Scholar

Lewiński P.H., 1999, Retoryka reklamy, Wrocław.
Google Scholar

Marcjanik M., 2000, Polska grzeczność językowa, Kielce.
Google Scholar

Page R., 2014, Saying ‘sorry’: Corporate apologies on Twitter, „Journal of pragmatics” 62.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2013.12.003

Pałka P., 2009, Strategie dyskursywne w rozmowie handlowej, Katowice.
Google Scholar

Schulz von Thun F., 2001a, Sztuka rozmawiania, t. 1: Analiza zaburzeń, Kraków.
Google Scholar

Schulz von Thun F., 2001b, Sztuka rozmawiania, t. 2: Rozwój osobowy, Kraków.
Google Scholar

Schulz von Thun F., 2002, Sztuka rozmawiania, t. 3: Dialog wewnętrzny, Kraków.
Google Scholar

Schulz von Thun F., 2006, Sztuka rozmawiania, t. 4: W porozumieniu z sobą i innymi – komunikacja i kompetencje społeczne, Kraków.
Google Scholar

Smith A.N., Fischer E., Yongjian C., 2012, How does brand-related user-generated content differ across YouTube, Facebook, and Twitter?, „Journal of interactive marketing” 26 (2).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.intmar.2012.01.002

Swani K., Brown B., Milne G., 2014, Should tweets differ for B2B and B2C? An analysis of Fortune 500 companies’ Twitter communications, „Industrial marketing management” 43.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2014.04.012

Zgółkowa H., 2013, Strategie komunikacyjne w rozmowach przedstawicieli handlowych z klientami, w: M. Krauz, K. Ożóg (red.), Kultura zachowań językowych Polaków, Rzeszów.
Google Scholar

Wojtak M., 2001, Strategie dyskursywne w pewnym typie tekstu dydaktycznego, w: G. Habrajska (red.), Język w komunikacji, t. 3, Łódź.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Tereszkiewicz, A. (2015). Linguistic strategies in business interaction on Twitter. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 49, 17–30. https://doi.org/10.18778/0208-6077.49.02

Issue

Section

Articles