Exceeding the linguistic norm in Internet memes as a strategy of persuasion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.09

Keywords:

language game, intertextuality, internet memes: contextual, autonomous, persuasion

Abstract

The internet meme is a multimodal speech genre functioning primarily in the Internet space, based on intertextuality, repeatedly duplicated and spread (Wójcicka 2019: 24), which mainly performs persuasive and ludic functions. The aim of the article is to analyze: 1) memes, the subject of which is the transgression of the linguistic norm by meme heroes, and 2) the principles of creating memes showing the violation of the linguistic norm by actors of the political scene or ordinary citizens. The article is an attempt to answer the following questions: 1) What linguistic elements outside the accepted norm (both standard and functional) are shown in memes? 2) What image of the hero emerges from his statements situated below the linguistic norm? 3) What self-image is created by the sender of the meme by stigmatizing the protagonist’s incorrect use of language? 4) What are the functions of memes showing statements outside the linguistic norm?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buttler D., 2001, Polski dowcip językowy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1971, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności gramatycznej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Cialdini R., 2017, Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego, przekł. S. Pikiel, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Dobek-Ostrowska B., 1999, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław: Astrum.
Google Scholar

Genette G., 2013, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przekł. T. Stróżyński, A. Milecki, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Komorowski radzi jak żyć za 2 tys. zł. „Trzeba zmienić pracę i wziąć kredyt”, 2015, https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/870975,komorowski-radzi-jak-zyc-za-2-tys-zl-trzeba-zmienic-prace-i-wziac-kredyt.html (dostęp: 30.05.2021).
Google Scholar

Markowski A., 2005, Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Memobłędy, b.r., https://clickcommunity.pl/memobledy/ (dostęp: 20.07.2021).
Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska A., 2017, Kilka refleksji na temat memów internetowych, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 251–263.
Google Scholar

Niekumata mamuśka, b.r., https://fabrykamemow.pl/szablon/239/memy/page/13?sortuj=najnowsze (dostęp: 31.05.2021).
Google Scholar

Oleksy J., 2011, Największe wpadki, https://wiadomosci.wp.pl/najwieksze-wpadki-6105535532786305g/15 (dostęp: 30.05.2021).
Google Scholar

Poreda L., 2013, Prezydent Komorowski nie chce patronować Paradzie Równości, https://wawalove.wp.pl/prezydent-komorowski-nie-chce-patronowac-paradzie-rownosci-6178457861932673a (dostęp: 30.05.2021).
Google Scholar

Prezes Orlenu Daniel Obajtek przeklinał, bo ma zespół Tourette’a? Specjaliści zabierają głos, 2021, https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-prezes-orlenu-daniel-obajtek-przeklinal-bo-ma-zespol-tourett,nId,5078033 (dostęp: 5.06.2021).
Google Scholar

Rurku? E, to dobrze że mnie słuchasz…, 2009, https://www.youtube.com/watch?v=N5vw87STryI (dostęp: 30.05.2021).
Google Scholar

Warchala J., 2019, Formy perswazji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Wójcicka M., 2019, Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Published

2022-12-21

How to Cite

Wójcicka, M. (2022). Exceeding the linguistic norm in Internet memes as a strategy of persuasion. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 56, 145–173. https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.09