The place of errors in the description of born-digital genres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.11

Keywords:

error, digital genre, norm

Abstract

In this article, I present the placement of errors in the descriptions of Internet genres. Starting with genre descriptions created by other academics, I pinpoint for which genres errors are part of the description and for which they are not. However, my main focus is on the way they are described. I also include characteristics of genre descriptions that implicate the appearance of errors in the texts. In addition, I present how Internet guides created by users treat errors in text. I will also consider how useful it is to indicate them in the genre models — both normative and descriptive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamczyk J.M., 2009, Język sieciowych dyskusji w opiniach samych dyskutantów, w: D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst. Język. Gatunki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 171–184.
Google Scholar

Chyrzyński T., 2012, Język w Internecie. Formalne, semantyczne i funkcjonalno-pragmatyczne właściwości języka angielskiego i polskiego w komunikacji internetowej, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar

Dąbkowska A., 2020, Zwierzenia w internecie — nowy gatunek mowy?, „Studia Medioznawcze” 1, s. 452–464. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.1.127
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.1.127

Dąbrowska M., 2000, Język e-maila jako hybryda mowy i pisma, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”, s. 95–111.
Google Scholar

Dura E., 2009, Kwantytatywne oblicze bloga, w: D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst. Język. Gatunki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 209–217.
Google Scholar

Ginter J., 2018, O komunikowaniu się na blogach poświęconych poprawności językowej — uwagi wstępne, „Język Polski” 4, s. 47–58. https://doi.org/10.31286/JP.98.4.5
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.4.5

Glogaza J., 2014, Jak pisać posty — 14 wskazówek, https://joannaglogaza.com/2014/02/jak-pisac-posty-14-wskazowek.html (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Godzic W., 2000, Język w Internecie: Czy piszemy to, co myślimy?, w: J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych, Warszawa: Upowszechnianie Nauki — Oświata „UN-O”, s. 176–185.
Google Scholar

Golus B., 2004, Fenomen rozmów internetowych i ich języka, w: M. Kita (red.), Dialog a nowe media, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 33–44.
Google Scholar

Greń Z., 2009, Zabawy językowe w dyskusjach internetowych, w: D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst. Język. Gatunki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 91–100.
Google Scholar

Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Grzenia J., 2016, Co język polski zawdzięcza Internetowi?, w: M. Kita, I. Loewe (red.), Język w internecie. Antologia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 90–97.
Google Scholar

https://www.iso.org/standard/16339.html (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Jachimowska K., Kacperska B., 2017, Tweet jako najnowsza forma komentarza sportowego, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Gatunki w mediach elektronicznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 277–295.
Google Scholar

Jak pisać teksty na bloga? Kompleksowy poradnik, https://widoczni.com/blog/jak-napisac-dobry-tekst-na-bloga/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Jak poprawnie pisać oficjalne e-maile. Oto krótki poradnik, 2020, https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/jak-poprawnie-pisac-oficjalne-e-maile-krotki-poradnik/vq9x5y0 (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Juza M., Wagner A., 2006, Podstawowe elementy komunikacji w tekstach rozmów prowadzonych za pośrednictwem IRC, w: J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan (red.), Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 233–248.
Google Scholar

Katrina, 2017, Sztuka pisania komentarzy, http://drewniany-most.blogspot.com/2017/01/sztuka-pisania-komentarzy.html (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Kemp S., 2021, Digital 2021: The Latest Insight Into the State of Digital, https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital/ (dostęp: 8.04.2022).
Google Scholar

Kot J., 2020, Jak korzystać z Twittera?, https://geekcat.pl/jak-korzystac-z-twittera/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Kuczyński B., 2005, Porównanie użycia ekspresywnych aktów mowy w rozmowach za pośrednictwem IRC w języku angielskim i polskim, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńsko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 479–486.
Google Scholar

Lewiński M., 2005, Mowa pisana? Próba analizy etykiety językowej prywatnych e-maili, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 487–502.
Google Scholar

Maćkowiak R., 2016, Polscy gameplayerzy a trolling, czyli o zachowaniach antyspołecznych na YouTube, w: K. Sakowski, Ł.M. Plęs (red.), Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 73–91.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8088-104-4.06

Ogonowska A., Skowronek B., 2016, „Język na nielegalu”, czyli wpływ multimediów na komunikację werbalną młodego pokolenia. O nową metodologię badań, w: M. Kita, I. Loewe (red.), Język w internecie. Antologia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 77–89.
Google Scholar

Ozorowski J., 2018, Jak pisać komentarze na blogach i czerpać z nich korzyści?, https://mobiletry.com/blog/jak-pisac-komentarze-na-blogach (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Pachla J., 2015, Jak pisać teksty na bloga? Dobre rady na przykładzie… Minionków, https://joannapachla.com/literatura/jak-pisac-teksty-na-bloga-dobre-rady-na-przykladzie-minionkow/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Palczewski M., 2013, Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski?, „Nowe Media” 4, s. 31–50. https://doi.org/10.12775/NM.2013.002
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/NM.2013.002

Rocławski B., 2009, Postać graficzna i ortograficzna polskich tekstów w sieciach, w: D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst. Język. Gatunki, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 101–109.
Google Scholar

Stawarz-Garcia B., 2014, Jak pisać na Twitterze? 8 zasad dobrego tweetowania, https://happycontent.pl/jak-pisac-na-twitterze-8-zasad-dobrego-tweetowania (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Szczepaniak E., b.r., Jak pisać maile? Cz. 1: Dobre obyczaje, https://tekstowni.pl/jak-pisac-maile-cz1 (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Szymański L., 2009, Analiza wypowiedzi z czatu internetowego, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 65, s. 165–174.
Google Scholar

Szymański L., 2011, Analiza leksyki czatu internetowego, „Język Polski” 2–3, s. 179–187.
Google Scholar

Szymański L., 2012, Obniżanie wulgarności wyrazów. Badania na materiale korpusowym, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 68, s. 209–218.
Google Scholar

Urzędowska A., 2016, Ekspresywność w komunikacji internetowej na przykładzie komentarzy wybranych fanpage’y Facebooka, „Prace Językoznawcze” 18/1, s. 129–142.
Google Scholar

Uździcka M., 2005, Pogawędka internetowa — między językiem mówionym a pisanym, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 503–515.
Google Scholar

Wróbel-Konior S., 2014, Ćwierkaj zawodowo, czyli jak prowadzić działania na Twitterze, https://dajemyslowo.com/blog/cwierkaj-zawodowo-czyli-jak-prowadzic-dzialania-na-twitterze (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Wróblewski R., 2005, Słownictwo czatów na podstawie listy frekwencyjnej, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 456–462.
Google Scholar

Zalepa D., 2015, Kulisy blogowania: Jak pisać posty, by były chętnie czytane?, https://kameralna.com.pl/kulisy-blogowania-jak-pisac-posty-by-byly-chetnie-czytane/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs internetowy, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków: Universitas, s. 347–379.
Google Scholar

Żyłowska K., b.r., Jak napisać idealny e-mail? Błędy, wpadki, ciekawostki, https://polszczyzna.pl/jak-napisac-idealny-e-mail/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar

Published

2022-12-21

How to Cite

Szczepaniak, M. (2022). The place of errors in the description of born-digital genres. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 56, 191–204. https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.11