Kurs językowy jako porządkowanie, klasyfikowanie i normalizacja

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.54.02

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, gramatyka, chronologia kursu językowego

Abstrakt

Uporządkowanie materiału językowego w kursie języka obcego zależy od licznych czynników ujmowanych w tzw. układach glottodydaktycznych. Stworzone w polskiej literaturze przedmiotu modele procesu glottodydaktycznego nie uwzględniały dotąd takich czynników, jak cel kursu językowego, program kursu i autor programu.

Zawartość programu zależy od przyjętego celu kursu. Autor programu tworzy go, stosując kryteria pragmatyczne, statystyczne i wewnątrzjęzykowe. Zjawiska językowe są w programie nauczania uporządkowane chronologicznie. Chronologia ta uwzględnia praktyczne potrzeby uczących się i statystykę zjawisk językowych, ale przede wszystkim relacje między prezentowanymi zjawiskami. Proponujemy autorskie uporządkowanie kursu języka polskiego jako obcego, w którym formy osobowe czasownika są prezentowane przed bezokolicznikiem; po mianowniku l. poj. następują miejscownik i dopełniacz, a dopiero potem biernik; prezentacja form dopełnienia bliższego zaczyna się od zaimków go, i je; czasy gramatyczne wprowadzamy w kolejności: teraźniejszy, przyszły dokonany, przeszły dokonany — potem dopiero niedokonane, jako nacechowane względem dokonanych, co pozwala prawidłowo używać aspektu.

Pobrania

Bibliografia

Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Google Scholar

Gębal P., 2014, Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, „Lingwistyka Stosowana” 10, s. 37–49.
Google Scholar

Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Janowska E., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Kartezjusz, 1980, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Komorowska H., 2000, Nauczanie słownictwa w podejściu komunikacyjnym, w: M. Grabska (red.), „Słowa, słowa, słowa…” w komunikacji językowej, Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, s. 43–48.
Google Scholar

Kucharczyk J., 1985, Język polski dla cudzoziemców. Kurs wstępny, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Lipińska E., Seretny A., 2012, Nauczanie kompetencji językowych w układzie zintegrowanym, czyli praktyka w praktyce, „Postscriptum Polonistyczne” 2 (10), s. 165–176.
Google Scholar

Mańczak W., 1970, Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Mańczak W., 1996, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Miodunka W., 1989, Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań: Wydawnictwo Wagros.
Google Scholar

Richards J.C., 1985, The Context of Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Rudziński G., 1998, Indeks a tergo do Słownika minimum współczesnej polszczyzny Z. Kurzowej i H. Zgółkowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 10, s. 403–414. http://hdl.handle.net/11089/13015
Google Scholar

Rudziński G., 2004, Charakterystyka językowa tekstów naukowych a glottodydaktyka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 13. http://hdl.handle.net/11089/12341
Google Scholar

Rudziński G., 2018, Czy pojęcie kryptotypu służy porządkowaniu polszczyzny?, w: E. Woźniak, A. Lenartowicz-Zagrodna (red.), Filologia jako porządkowanie chaosu. Studia nad językiem i tekstem. Ad honorem Professoris Marci Cybulski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 61–75.
Google Scholar

Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Wallace M.J., 1982, Teaching Vocabulary, London: Heinemann Educational Books.
Google Scholar

Zgółkowa H., 2009, Słownik minimum języka polskiego z zarysem gramatyki polskiej, Poznań: Wydawnictwo Kurpisz S.A.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-12-02

Jak cytować

Rudziński, G. (2020). Kurs językowy jako porządkowanie, klasyfikowanie i normalizacja. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 54, 19–33. https://doi.org/10.18778/0208-6077.54.02

Numer

Dział

Articles