Perswazja werbalna i niewerbalna w czarnym proteście
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.52.09Słowa kluczowe:
perswazja, czarny protest, manipulacja, reguły wywierania wpływuAbstrakt
The black protest is a social phenomenon that started in 2016 when women went out on the streets to demonstrate their opposition to tightening the anti-abortion law. It was an event that aroused much controversy and emotions which were expressed through verbal and non-verbal messages. These were, among others, banners with strongly marked slogans that have been analysed and black colour appearing in the elements of women’s clothing and make-up. The symbolic layer was also umbrellas, hangers for clothes, black crosses on the lips and many more. The purpose of using these means was persuasion, used to change position of opponents and to achieve its own purpose in the form of the absence of an exacerbation of this law.
Pobrania
Bibliografia
Cialdini R., 1995, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Korolko M., 1990, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Krzyżanowski P., 2004, Manipulacja w języku. Manipulacja w tekście, w: P. Krzyżanowski, P. Nowak (red.), Manipulacja w języku, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Lewicki A.M., 1995, Frazeologizmy w sloganach reklamowych, w: A.M. Lewicki, R. Tokarski (red.), Kreowanie świata w tekstach, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Pisarek W., 2003, Perswazja — jak ją widzą, jak ją piszą, w: K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka (red.), Język perswazji publicznej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Reboul O., 1980, Kiedy słowo jest bronią, w: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Tokarz M., 2006, Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.