Medialny obraz transplantacji ex mortuo a przepisy prawa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.46.07

Abstrakt

Mass media play a very important role in shaping public opinion about organ transplantation. This article presents the characteristics of an ex mortuo transplantation image, in comparison with legal rights. The language, as well as social, ethical, religious and legal aspects are described. The authors draw a conclusion that the differences in understanding ex mortuo transplantations between Polish people and law are significant.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2008.
Google Scholar

Cymerman I., Doświadczanie jakości życia po przeszczepie, Olsztyn 2007.
Google Scholar

Dar życia i jego społeczny kontekst. Zabiegi transplantologiczne w świadomości społecznej, red. B. Pawlica, M. S. Szczepański, Tychy 2003.
Google Scholar

Dęsoł A., Media a kształtowanie poglądów w kwestiach bioetyki, [w:] Media a opinie i postawy społeczne, red. Z. Pucek, J. Bierówka, Kraków 2011.
Google Scholar

Dialog a nowe media, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice 2004.
Google Scholar

Duda J., Cywilnoprawna problematyka transplantacji medycznej, Warszawa 2011.
Google Scholar

Duda J., Transplantacja w prawie polskim. Aspekty cywilnoprawne, Zakamycze 1998.
Google Scholar

Duda J., Transplantacja w prawie polskim. Aspekty karnoprawne, Zakamycze 2004.
Google Scholar

Dyczewski L., Rola mediów w kształtowaniu demokracji w III Rzeczpospolitej, [w:] Polskie media u progu XXI wieku, red. J. Adamowski, M. Jabłonowski, Warszawa 2001.
Google Scholar

Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996.
Google Scholar

Godzic W., Język w Internecie: Czy piszemy to, co myślimy?, [w:] Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.
Google Scholar

Golus B., Fenomen rozmów internetowych i ich języka, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice 2004.
Google Scholar

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.
Google Scholar

Guzik-Makaruk E. M., Transplantacja organów, tkanek i komórek w ujęciu prawnym i kryminologicznym, Białystok 2008.
Google Scholar

Historia medycyny, red. T. Brzeziński, Warszawa 1995.
Google Scholar

Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Google Scholar

Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.
Google Scholar

Kacprzak A., Funkcje języka specjalistycznego (na przykładzie języka medycyny), [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Google Scholar

Lewiński P., Operatory emocji, [w:] Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź 2006.
Google Scholar

Lyons A. S., Petrucelli R. J., Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996.
Google Scholar

Molek K., Wartościowanie jako środek perswazyjny w tekstach reklamowych, [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Google Scholar

Musielak M., Baum E., Zabiegi transplantacyjne w perspektywie etycznej i społecznej, [w:] Transplantologia w zarysie, red. W. Dyszkiewicz, M. Jemielity, K. Wiktorowicz, Poznań 2009.
Google Scholar

Najnowsze słownictwo a współczesne media elektroniczne, red. R. Pawelec, M. Trysińska, Warszawa 2008.
Google Scholar

Nowacka M., Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.
Google Scholar

Nowy słownik języka polskiego, red. E. Sobol, Warszawa 2003.
Google Scholar

Ogorodnikowa N., Metaforyczne oblicze Internetu w języku polskim i rosyjskim, [w:] Najnowsze słownictwo a współczesne media elektroniczne, red. R. Pawelec, M. Trysińska, Warszawa 2008.
Google Scholar

Pisarek W., O mediach i języku, Kraków 2007.
Google Scholar

Polskie media u progu XXI wieku, red. J. Adamowski, M. Jabłonowski, Warszawa 2001.
Google Scholar

Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.
Google Scholar

Rowiński W., Wałaszewki J., Safjan D., Safjan M., Problemy etyczno-obyczajowe przeszczepiania narządów, [w:] Transplantologia kliniczna, red. W. Rowiński, J. Wałaszewski, L. Pączek, Warszawa 2004.
Google Scholar

Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, red. W. Kopaliński, Warszawa 2000.
Google Scholar

Smoleń-Wawrzusiszyn M., Emotywne środki perswazji reklamowej w Internecie, [w:] Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź 2006.
Google Scholar

Sorówka A., Komunikowanie przez internet — język reklamowych stron www a przekład, [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Google Scholar

Śmid W., Język reklamy w komunikacji medialnej, Warszawa 2008.
Google Scholar

Ustawa z 1.07.2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1411).
Google Scholar

Wolniewicz B., Neokanibalizm i O prawo do zmarłych, [w:] idem, Filozofia i wartości, t. 1–2, Warszawa 1998.
Google Scholar

Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź 2006.
Google Scholar

Zarys chirurgii. Podręcznik dla studentów medycyny, red. R. Góral, Warszawa 1987.
Google Scholar

www.dawca.pl
Google Scholar

www.transplantacjadarzycia.pl
Google Scholar

www.przeszczep.pl.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Olejniczak, E., & Kukieła, B. (2012). Medialny obraz transplantacji ex mortuo a przepisy prawa. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 46, 86–102. https://doi.org/10.18778/0208-6077.46.07

Numer

Dział

Articles