Medialny obraz transplantacji ex mortuo a przepisy prawa
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.46.07Abstrakt
Mass media play a very important role in shaping public opinion about organ transplantation. This article presents the characteristics of an ex mortuo transplantation image, in comparison with legal rights. The language, as well as social, ethical, religious and legal aspects are described. The authors draw a conclusion that the differences in understanding ex mortuo transplantations between Polish people and law are significant.
Pobrania
Bibliografia
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Cymerman I., Doświadczanie jakości życia po przeszczepie, Olsztyn 2007.
Google Scholar
Dar życia i jego społeczny kontekst. Zabiegi transplantologiczne w świadomości społecznej, red. B. Pawlica, M. S. Szczepański, Tychy 2003.
Google Scholar
Dęsoł A., Media a kształtowanie poglądów w kwestiach bioetyki, [w:] Media a opinie i postawy społeczne, red. Z. Pucek, J. Bierówka, Kraków 2011.
Google Scholar
Dialog a nowe media, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice 2004.
Google Scholar
Duda J., Cywilnoprawna problematyka transplantacji medycznej, Warszawa 2011.
Google Scholar
Duda J., Transplantacja w prawie polskim. Aspekty cywilnoprawne, Zakamycze 1998.
Google Scholar
Duda J., Transplantacja w prawie polskim. Aspekty karnoprawne, Zakamycze 2004.
Google Scholar
Dyczewski L., Rola mediów w kształtowaniu demokracji w III Rzeczpospolitej, [w:] Polskie media u progu XXI wieku, red. J. Adamowski, M. Jabłonowski, Warszawa 2001.
Google Scholar
Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996.
Google Scholar
Godzic W., Język w Internecie: Czy piszemy to, co myślimy?, [w:] Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.
Google Scholar
Golus B., Fenomen rozmów internetowych i ich języka, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice 2004.
Google Scholar
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.
Google Scholar
Guzik-Makaruk E. M., Transplantacja organów, tkanek i komórek w ujęciu prawnym i kryminologicznym, Białystok 2008.
Google Scholar
Historia medycyny, red. T. Brzeziński, Warszawa 1995.
Google Scholar
Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Google Scholar
Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.
Google Scholar
Kacprzak A., Funkcje języka specjalistycznego (na przykładzie języka medycyny), [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Google Scholar
Lewiński P., Operatory emocji, [w:] Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź 2006.
Google Scholar
Lyons A. S., Petrucelli R. J., Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996.
Google Scholar
Molek K., Wartościowanie jako środek perswazyjny w tekstach reklamowych, [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Google Scholar
Musielak M., Baum E., Zabiegi transplantacyjne w perspektywie etycznej i społecznej, [w:] Transplantologia w zarysie, red. W. Dyszkiewicz, M. Jemielity, K. Wiktorowicz, Poznań 2009.
Google Scholar
Najnowsze słownictwo a współczesne media elektroniczne, red. R. Pawelec, M. Trysińska, Warszawa 2008.
Google Scholar
Nowacka M., Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.
Google Scholar
Nowy słownik języka polskiego, red. E. Sobol, Warszawa 2003.
Google Scholar
Ogorodnikowa N., Metaforyczne oblicze Internetu w języku polskim i rosyjskim, [w:] Najnowsze słownictwo a współczesne media elektroniczne, red. R. Pawelec, M. Trysińska, Warszawa 2008.
Google Scholar
Pisarek W., O mediach i języku, Kraków 2007.
Google Scholar
Polskie media u progu XXI wieku, red. J. Adamowski, M. Jabłonowski, Warszawa 2001.
Google Scholar
Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.
Google Scholar
Rowiński W., Wałaszewki J., Safjan D., Safjan M., Problemy etyczno-obyczajowe przeszczepiania narządów, [w:] Transplantologia kliniczna, red. W. Rowiński, J. Wałaszewski, L. Pączek, Warszawa 2004.
Google Scholar
Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, red. W. Kopaliński, Warszawa 2000.
Google Scholar
Smoleń-Wawrzusiszyn M., Emotywne środki perswazji reklamowej w Internecie, [w:] Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź 2006.
Google Scholar
Sorówka A., Komunikowanie przez internet — język reklamowych stron www a przekład, [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Google Scholar
Śmid W., Język reklamy w komunikacji medialnej, Warszawa 2008.
Google Scholar
Ustawa z 1.07.2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1411).
Google Scholar
Wolniewicz B., Neokanibalizm i O prawo do zmarłych, [w:] idem, Filozofia i wartości, t. 1–2, Warszawa 1998.
Google Scholar
Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź 2006.
Google Scholar
Zarys chirurgii. Podręcznik dla studentów medycyny, red. R. Góral, Warszawa 1987.
Google Scholar
www.dawca.pl
Google Scholar
www.transplantacjadarzycia.pl
Google Scholar
www.przeszczep.pl.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.