O nagłówkach tekstów publikowanych na portalu Treningbiegacza.pl

Autor

  • Elwira Olejniczak Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.51.01.05

Słowa kluczowe:

nagłówki, chwyty językowe, leksyka biegaczy

Abstrakt

The aim of article is analysis of headlines of texts published on portal Treningbiegacza.pl. Information titles are blended with advertising and promotional. There are a lot of language games, modifications of idioms, rhetorical questions, quotes and hints and elements of specialistic vocabulary. Titles predominate motivating healthy style life and rational nutrition, taking up of challenges or shopping of concrete products. Pragmatic function is more important than information.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Błażejewska J., 2000, Językowe środki perswazji w nagłówkach publikacji politycznych, w: K. Michalewski (red.), Regulacyjna funkcja tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Burska K., 2014, Nagłówki prasowe podczas Euro 2012, w: P. Żmigrodzki, S. Przęczak-Kisielak (red.), Bogactwo współczesnej polszczyzny, Wydawnictwo Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, Kraków.
Google Scholar

Dobosiewicz J., 2012, Magia tytułu prasowego, w: K. Michalewski (red.), Język no­wych mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), „Socjolingwistyka”, nr 6.
Google Scholar

Gajda S., 2010, Nowe media w perspektywie lingwistycznej, w: B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.), Styl, dyskurs, media, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Głowiński M., 1992, O intertekstualności, w: tenże, Poetyka i okolice, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Grochala B., 2002, Intertekstualność w nagłówkach „Gazety Wyborczej”, w: K. Michalewski (red.), Tekst w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Karwat M., 2007, Teoria prowokacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Kita M., 2014, Słowa magnesy. O (nie)przewidywalnym efekcie skupiania uwagi odbiorcy na słowie w dyskursie publicznym (medialnym), w: B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz (red.), Słowo we współczesnych dyskursach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Olszański L., 2006, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2004, Leksyka potoczna w nagłówkach prasowych jako sposób kreowania nowej rzeczywistości komunikacyjnej, w: K. Michalewski (red.), Współczesne odmiany języka narodowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Pisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach, Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW „Prasa”, Kraków.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Analiza gatunków prasowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzanie do lingwistycznej analizy tekstu, Universitas, Kraków.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-04-24

Jak cytować

Olejniczak, E. (2017). O nagłówkach tekstów publikowanych na portalu Treningbiegacza.pl. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 51(1), 67–75. https://doi.org/10.18778/0208-6077.51.01.05

Numer

Dział

Articles