O nagłówkach tekstów publikowanych na portalu Treningbiegacza.pl
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.51.01.05Słowa kluczowe:
nagłówki, chwyty językowe, leksyka biegaczyAbstrakt
The aim of article is analysis of headlines of texts published on portal Treningbiegacza.pl. Information titles are blended with advertising and promotional. There are a lot of language games, modifications of idioms, rhetorical questions, quotes and hints and elements of specialistic vocabulary. Titles predominate motivating healthy style life and rational nutrition, taking up of challenges or shopping of concrete products. Pragmatic function is more important than information.
Pobrania
Bibliografia
Błażejewska J., 2000, Językowe środki perswazji w nagłówkach publikacji politycznych, w: K. Michalewski (red.), Regulacyjna funkcja tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Burska K., 2014, Nagłówki prasowe podczas Euro 2012, w: P. Żmigrodzki, S. Przęczak-Kisielak (red.), Bogactwo współczesnej polszczyzny, Wydawnictwo Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, Kraków.
Google Scholar
Dobosiewicz J., 2012, Magia tytułu prasowego, w: K. Michalewski (red.), Język nowych mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), „Socjolingwistyka”, nr 6.
Google Scholar
Gajda S., 2010, Nowe media w perspektywie lingwistycznej, w: B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.), Styl, dyskurs, media, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Głowiński M., 1992, O intertekstualności, w: tenże, Poetyka i okolice, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Grochala B., 2002, Intertekstualność w nagłówkach „Gazety Wyborczej”, w: K. Michalewski (red.), Tekst w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Karwat M., 2007, Teoria prowokacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kita M., 2014, Słowa magnesy. O (nie)przewidywalnym efekcie skupiania uwagi odbiorcy na słowie w dyskursie publicznym (medialnym), w: B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz (red.), Słowo we współczesnych dyskursach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Olszański L., 2006, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Google Scholar
Pałuszyńska E., 2004, Leksyka potoczna w nagłówkach prasowych jako sposób kreowania nowej rzeczywistości komunikacyjnej, w: K. Michalewski (red.), Współczesne odmiany języka narodowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Pisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach, Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW „Prasa”, Kraków.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Analiza gatunków prasowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzanie do lingwistycznej analizy tekstu, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.