Bełkot techniczny jako przejaw polszczyzny konsumpcyjnej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.49.01Słowa kluczowe:
bełkot techniczny, kultura konsumpcyjna, marketing, perswazja, polszczyzna konsumpcyjna, reklamaAbstrakt
The article draws the attention to, described by Kazimierz Ożóg, symptom of consumptive Polish language like technical gibberish. Its characteristics comprise amongst other: using a list of technical parameters of a device, which does not warrant a disclosure of product benefits and its functionalities; accumulation of foreign names supplemented with numbers, letter symbols and acronyms; unusual semantic cohesion of words used for the purpose of exaggeration; technical foreign terminology. Analysed in the article informational-persuasive language acts directed at modern technology products, are symptoms of currently popular consumerism, which leads to a creation of promotional and marketing technical gibberish.
Pobrania
Bibliografia
Bralczyk J., 2000, Język na sprzedaż, wyd. II, Bydgoszcz.
Google Scholar
Dubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Dunaj B. (red.), 2001, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Góźdź A., 2006, Między reklamą a public reletions, w: T. Goban-Klas (red.), Komunikacja marketingowa. Kształtowanie społeczeństwa konsumpcyjnego?, Rzeszów, s. 144–157.
Google Scholar
Lewiński P.H., 2008, Retoryka reklamy, wyd. II, Wrocław.
Google Scholar
Ożóg K., 2001, Polszczyzna konsumpcyjna lat dziewięćdziesiątych XX wieku, w: tenże, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów, s. 196–214.
Google Scholar
Ożóg K., 2006, Współczesna polszczyzna a postmodernizm, w: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.), Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, Rzeszów, s. 98–109.
Google Scholar
Zimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.