Interpunkcja w przestrzeni internetowej w opinii studentów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.06

Słowa kluczowe:

interpunkcja, znajomość/ nieznajomość zasad interpunkcyjnych, forum dyskusyjne, wpis (w forum), kurs internetowy, edukacja

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki analizy forum dyskusyjnego poświęconego przyczynom ignorowania interpunkcji w tekstach współcześnie redagowanych przez Polaków. W trakcie analizy wyłonione zostały trzy kategorie głosów, w obrębie których plasowały się opinie forumowiczów — uczestników autorskiego kursu internetowego typu MOOC: 1. Demaskacja edukacji; 2. Technologie informacyjno-komunikacyjne jako podstawa upowszechniania się uproszczonego pisarstwa; 3. Mity na temat (nie)znajomości interpunkcji. Respondenci w obu współczesnych przestrzeniach komunikacyjnych (online i offline) odnotowują zarówno obecność normy interpunkcyjnej (komunikacja oficjalna, wzorcowa), jak i ignorowanie zasad interpunkcyjnych (komunikacja nieoficjalna w mediach społecznościowych).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Adamczyk M., 2018, Kropka nienawiści, https://youtu.be/v4piCwcE-Vw (dostęp: 21.05.2021).
Google Scholar

Awramiuk E., Andrejewicz U., 2016, Miejsca niedookreślone w polskiej interpunkcji — wybrane zagadnienia, „Poradnik Językowy” 4, s. 7–18.
Google Scholar

Bortliczek M., 2021, Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji, https://navoica.pl/courses/course-v1:UniwersytetSlaski+ME_02+2020/about (dostęp: 7.07.2022).
Google Scholar

Krzyżyk D., 2016, O (nie)obecności interpunkcji w szkole, „Poradnik Językowy” 4, s. 31–42.
Google Scholar

Łuczyński E., 1997, Ukośnik – nowy znak interpunkcyjny, „Język Polski” 4–5, s. 380–381.
Google Scholar

Ożóg K., 2012, Współczesna polszczyzna a postmodernizm — zachowania językowe młodzieży, „Kwartalnik Edukacyjny” 4, s. 14–22.
Google Scholar

Piekot T., 2021, Prosty język na wesoło, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/promocja/prosto-o-funduszach-europejskich-1/prosty-jezyk-na-wesolo/ (dostęp: 21.05.2021).
Google Scholar

Podracki J., b.r., Klasyfikacja błędów interpunkcyjnych, https://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1100:klasyfikacja-bdow-interpunkcyjnych&catid=54&Itemid=66 (dostęp: 5.04.2022).
Google Scholar

Podracki J., 1998, Słownik interpunkcyjny języka polskiego z zasadami przestankowania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Polański E., 1995, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, wyd. 3. zmienione, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Sikora K., Rak M., 2011, Nowe tendencje w interpunkcji — przecinek (na materiale internetowym), „Język Polski” 2–3, s. 188–194.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31286/JP.91.2.14

SJP PWN — Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/zasady/Imieslow-zakonczony-na-ac-lszy-wszy;629779.html (dostęp: 20.05.2021).
Google Scholar

Skudrzyk A., 2005, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Warchala J., Skudrzyk A., 2010, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-21

Jak cytować

Bortliczek, M. (2022). Interpunkcja w przestrzeni internetowej w opinii studentów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 56, 105–116. https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.06