Gatunki dziennikarskie w wybranych czasopismach dla młodzieży. Analiza na przykładzie wydań „Cogito” oraz „Victora” z 2018 roku
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.06Słowa kluczowe:
prasa dla młodzieży, prasa polska, historia prasy młodzieżowejAbstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie gatunków dziennikarskich w wybranych czasopismach dla młodzieży. Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej zaprezentowano historię prasy młodzieżowej oraz przedstawiono definicję i omówiono funkcję czasopism młodzieżowych. Druga cześć stanowi zaś analizę gatunków prasowych w dwóch periodykach: „Cogito” oraz „Victorze”.
Pobrania
Bibliografia
10 kroków do sukcesu w nauce języków obcych (2018). Viktor, 13 (471), 32–33.
Google Scholar
Adamski, Franciszek & Pióro Małgorzata (1999). Czasopisma młodzieżowe wobec chrześcijańskiej wizji ludzkiej płciowości. W: F. Adamski (red.), Edukacja, rodzina, kultura: studia z pedagogiki społecznej (s. 89–98). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Aleksandrzak, Stanisław (1983). Tendencje rozwojowe polskich czasopism dla dzieci. W: S. Frycie (red.). Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945 –1970. T. 2. (s. 492–512). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Bajka, Zbigniew (1994). Kapitał zachodni w polskiej prasie. W: A. Słomkowska (red.). Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993). (s. 44–47). Warszawa: Elipsa.
Google Scholar
Bartnik, Monika (2018). Run&Travel. Cogito, 8 (530), 30–33.
Google Scholar
Bauer, Zbigniew (2000). Gatunki dziennikarskie. W: Z. Bauer, E. Chudziński (red.). Dziennikarstwo i świat mediów. (s. 143–173). Kraków: Universitas.
Google Scholar
Bauer, Zbigniew (2000). Wywiad prasowy. Gatunek i metoda. W: Z. Bauer, E. Chudziński (red.). Dziennikarstwo i świat mediów. (s. 186–197). Kraków: Universitas.
Google Scholar
Bądź neonowa. Złap wiosenny powiew FLUO! Odkryj moc rażenia jaskrawych i pulsujących kolorów (2012). Bravo Girl, 5, 16.
Google Scholar
Bo świat należy do nas (2003). Filipinka, 9, 20–21.
Google Scholar
Chcesz poznać niewygodną prawdę? (2018). Cogito, 8 (530), 20–21.
Google Scholar
Childbook – co za team! (2018). Cogito, 4 (526), 16–18.
Google Scholar
Co na to Twój rzecznik? (2018). Victor, 13 (471), 50.
Google Scholar
Co tygrysy lubią najbardziej (1999). Filipinka, 11, 13–14.
Google Scholar
Coolorowe lato z wibo (2002). Dziewczyna, 8, 77.
Google Scholar
Czas na debiut (2018a). Cogito, 3 (525), 33–35.
Google Scholar
Czas na debiut (2018b). Cogito, 8 (530), 52–55.
Google Scholar
Dąbrowska-Cendrowska, Olga (2009). Bravo, Dziewczyna, Fun Club, czyli sposób na młodzież. Magazyny młodzieżowe niemieckich koncernów na polskim rynku prasowym w latach 1989–2008. Zeszyty Prasoznawcze, 1–2 (197–198), 59–73.
Google Scholar
Dlaczego warto studiować? (2018). Cogito, 8 (530), 45–46.
Google Scholar
Edukacja w Unii ma wady (2018). Cogito, 8 (530), 10–14.
Google Scholar
Emocje na lato (2018). Cogito, 8 (530), 26–29.
Google Scholar
Fecko, Mira (2018). Kiedy uśmiech wystarczy. Cogito, 9 (531), 16–19.
Google Scholar
Festiwal góry literatury (2018). Cogito, 7 (529), 62–63.
Google Scholar
Fiebig, Janusz (2001). Ogólna charakterystyka oddziaływania mediów masowych. W: M. Sokołowski (red.). Wyzwania pedagogiki medialnej – nowe perspektywy XXI wieku. (s. 53–72). Olsztyn: Kastalia.
Google Scholar
Filmowe lato (2018). Cogito, 8 (530), 64–65.
Google Scholar
Gdy rodzice się rozwodzą (2018). Victor, 13 (471), 2–15.
Google Scholar
Gnacek, Dominika (2018). #girlpower vs choroby tarczycy. Cogito, 10 (532), 12–14.
Google Scholar
Imielska, Izabela (2005). Tendencje globalizacyjne a europejskie przemiany kulturowo-obyczajowe (na podstawie analizy treści dwutygodnika dla młodzieży Cogito). Auxilium Sociale, 2, 16–19.
Google Scholar
Ja i on (2012). Dziewczyna, 5, 58.
Google Scholar
Jak stworzyć dobrego bohatera (2018). Victor, 13 (471), 30–31.
Google Scholar
Jak zacząć dobrze rok szkolny? (2018). Victor, 18 (474), 8–9.
Google Scholar
Jak żyje Polonia? (2018). Cogito, 8 (530), 24–25.
Google Scholar
Jarowiecki, Jerzy (1996a). Prasa dla dzieci i młodzieży w latach 1989–1995 (Nurty, tendencje, zmiany). Zeszyty Wszechnicy Świętkokrzyskiej, 3, 69–84.
Google Scholar
Jarowiecki, Jerzy (1996b). Szanse i zagrożenia prasy dla dzieci i młodzieży w okresie transformacji w latach 1989–1995. W: K. Heska-Kwaśniewicz, I. Socha. (red.). Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji . (s. 141–155). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Jarowiecki, Jerzy (1997). Studia nad prasą polską XIX i XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Google Scholar
Jarowiecki, Jerzy (2016). Czasopisma dla dzieci i młodzieży oraz prasa młodzieżowa w latach 1918–2000. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania "Edukacja".
Google Scholar
Karwatowska, Małgorzata & Tymiakin, Leszek (2010). Nauczyciele wobec uczniów – o postawach ambiwalentnych. W: B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.). Styl – Dyskurs – Media. (s. 65–80). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kasiak, Mateusz (2015). Artykuł publicystyczny w świadomości genologicznej dziennikarzy prasowych. Studia Medioznawcze, 4, 83–94.
Google Scholar
Kawka, Maciej (2010). O języku w wolnych mediach. W: K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, J. Marszałek-Kawa (red.). Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku. (s. 128–134). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Każdy z nas ma zdolności (2018). Viktor, 13 (471), 6–9.
Google Scholar
Kim jest menadżer (2018). Viktor, 8 (465), 24–25.
Google Scholar
Kita, Małgorzata (2003). Syndrom Knocka, czyli czego językoznawca może się dowiedzieć, badając teksty wywiadów. W: M. Kita, J. Grzenia (red.). Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu. (s. 149–162). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Kochaj i bądź sobą (1999). Filipinka, 11, 40.
Google Scholar
Kołodziej, Jacek (2000). Dobro i zło i inne wartości w czasopismach dla młodzieży. Zeszyty Prasoznawcze, 1–2 (161–162), 59–80.
Google Scholar
Krajewski, Julian (1999). Strategia skuteczna. Press. Media, reklama, public relations, 10, 30.
Google Scholar
Kreczman-Madej, Renata (2018a). Jak opanować swoje emocje?. Cogito, 11 (533), 36–37.
Google Scholar
Kreczman-Madej, Renata (2018b). Jak zmienić swoje nawyki?. Cogito, 8 (530), 36–37.
Google Scholar
Kultura (2018). Cogito, 8 (530), 58–61.
Google Scholar
Kultura, co nowego w muzie? (2018). Victor, 13 (471), 38–39.
Google Scholar
Kurdupski, Michał (2017). „Bravo” liderem sprzedaży w segmencie pism młodzieżowych w 2016 roku. W: Wirtualne Media. Pobrane 10 września 2018, z: https://www.wirtualnemedia.pl//artykul/sprzedaz-pism-mlodziezowych-w-2016-roku-liderem-bravo.
Google Scholar
Lektura bez tajemnic (2018). Victor, 13 (471), 34–37.
Google Scholar
Leska-Dorenda, Agnieszka (2008). Papierowa i internetowa. Prasa dla młodzieży. Acta Universitatis Lodzienisis Folia Litteraria Polonica, 10, 79–104.
Google Scholar
Malowanki odstresowują i wprowadzają w dobry nastrój. Sprawdź sam (2018). Victor, 13 (471), 20–21.
Google Scholar
Malowanki wprowadzają w dobry humor. Sprawdź sam! (2018). Victor, 17 (475), 25.
Google Scholar
Mam problem, który mogę rozwiązać (2018). Victor, 13 (471), 46–47.
Google Scholar
Maślanka, Julian (1976). Encyklopedia wiedzy o prasie. Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
Google Scholar
Muzyczne lato (2018). Cogito, 8 (530), 62–63.
Google Scholar
Najważniejsze – BYĆ SOBĄ (2018). Victor, 13 (471), 6–8.
Google Scholar
Nie czuję żadnej presji! (2018). Cogito, 4 (526), 6–7.
Google Scholar
Nie dać się hejtowi (2018). Cogito, 8 (530), 9.
Google Scholar
One biją się o chłopaka (2012). Bravo, 8, 22.
Google Scholar
Orlik, Jacek (2002). Prasa młodzieżowa na rynku polskim. Wychowawca, 6, 22–23.
Google Scholar
Pietrasik, Monika (2018). Moje najpiękniejsze lekcje z podroży. Cogito, 8 (530), 21–22.
Google Scholar
Pietrzykowska, Anna (2004). Analiza pedagogiczna dostępnej na rynku popularnej prasy młodzieżowej. Opieka. Wychowanie. Terapia, 3–4, 35–38.
Google Scholar
Pisarek, Walery (red. nauk.) (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Piwowarska, Anna (2003). Trzy oblicza „Filipinki”. Zeszyty Prasoznawcze, 3/4, 127–146.
Google Scholar
Płaneta, Paweł (2000). Świat przedstawiony w czasopismach młodzieżowych. Zeszyty Prasoznawcze, 1–2, 59–86.
Google Scholar
Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna (2001). Media nastolatków. Refleksje nad korzystaniem z prasy, radia i telewizji przez gimnazjalistów – implikacje dla edukacji medialnej. W: M. Sokołowski (red.), Wyzwania pedagogiki medialnej – nowe perspektywy XXI wieku. (s. 141–162). Olsztyn: Kastalia.
Google Scholar
Pomyśl zanim powiesz (2018). Cogito, 8 (530), 38–39.
Google Scholar
Powrót do przeszłości (2018). Cogito, 8 (530), 56–57.
Google Scholar
Redlarska, Zofia (2008). Czytelnictwo prasy dziecięcej – literackie oblicza „Świerszczyka – pisma dla dzieci”. W: J. Izdebska, (red.). Media elektroniczne –kreujące obraz rodziny i dziecka. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Google Scholar
Robię to, co lubię (2018). Cogito, 8 (530), 14–16.
Google Scholar
Rodak, Małgorzata (2007). Porównanie polskiej i niemieckiej edycji magazynu dla nastolatków „Bravo”. Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, 159–175.
Google Scholar
Rodzice nie akceptują mojego chłopaka. Co mogę zrobić, by to się zmieniło (2018). Victor, 15 (473), 13–15.
Google Scholar
Sexy i zdrowo (2012). Bravo Girl, 5, 14.
Google Scholar
Sokół, Zofia (1996). Prasa dziecięco młodzieżowa w Polsce po roku 1980. Poradnik Bibliotekarza, 6, 3–6.
Google Scholar
Szocki, Józef (1996). Prasa dla dzieci i młodzieży. Czytelnictwo i funkcja. Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, 117–123.
Google Scholar
Szymanek, Krzysztof (2004). Sztuka argumentacji. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Szymczak, Mirosław (red. nauk) (1978). Słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Świat według Jennifer Lawrence. (2012). Bravo Girl, 5, 74.
Google Scholar
Tak poluje się na dziewczynę (2012). Bravo, 8, 26.
Google Scholar
Twoja ścianka (2018). Victor, 13 (471), 48–49.
Google Scholar
Twoje przydasię. Mapa epoki (2018). Victor, 13 (471), 26–29.
Google Scholar
W świecie architektury (2018). Victor, 13 (471), 20–21.
Google Scholar
Wakacje z prezentami (2018). Cogito, 8 (530), 17.
Google Scholar
Walczymy z plastikiem (2018). Cogito, 8 (530), 10–14.
Google Scholar
Wasze wpadki (2012). Dziewczyna, 5, 58.
Google Scholar
Wojtak, Maria (2004). Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Wojtak, Maria (2006). Analiza gatunków prasowych. Zręby teorii i elementy dydaktyki. Media – Kultura – Społeczeństwo, 1, 29–39.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Kaliszewski, Andrzej & Furman, Wojciech (2006). Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Worach, Jolanta (2011). Odmiany wywiadu-rzeki (na wybranych przykładach), Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 14, 75–87.
Google Scholar
Worsowicz, Monika (2016). Stylistyczne uwikłania artykułu poradnikowego (na przykładzie ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 2, 85–94.
Google Scholar
Wyzwanie? Zaliczenie teorii i jazdy (2018). Cogito, 8 (530), 50–51.
Google Scholar
Za duży – też kłopot (1999). Dziewczyna, 1, 59.
Google Scholar
Za pierwszym razem? (1999). Dziewczyna, 1, 59.
Google Scholar
Zellman, Anna (2007/2008). Czasopisma młodzieżowe w doświadczeniach katechizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych. Studia Warmińskie, 4445, 195–206.
Google Scholar
Zielińska, Irena (1999). Prasa młodzieżowa a wartości rodzinne. Wychowawca, 7–8, 44–46.
Google Scholar
Zielińska, Magdalena (2018). Co powiesz na studia Marketing Managment w Danii? Cogito, 9 (531), 26–28.
Google Scholar
Zostań mistrzem labiryntów (2018). Victor, 13 (471), 45.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.