Nauczanie leksyki specjalistycznej w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej w grupach na poziomach podstawowych A1 i A2 (na przykładzie słownictwa z dziedziny architektury i historii sztuki)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.13Słowa kluczowe:
słownictwo specjalistyczne, poziom podstawowy A1 i A2, architektura, historia sztukiAbstrakt
Artykuł prezentuje „model” nauczania słownictwa specjalistycznego w grupach na poziomie podstawowym A1 i A2, wypracowany w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej1. Został on przedstawiony na podstawie kursów leksyki architektonicznej oraz leksyki z dziedziny historii sztuki. Najważniejsze informacje dotyczące ich organizacji przedstawiono w pierwszej części tekstu. Dalsze fragmenty zostały poświęcone roli tekstu na zajęciach specjalistycznych, wykorzystywanym technikom nauczania oraz przykładowym zadaniom. Artykuł kończy opis trudności pojawiających się w czasie nauczania wspomnianego typu słownictwa w grupach początkujących oraz krótki opis sukcesów absolwentów kursu przygotowującego obcokrajowców do podjęcia studiów w Polsce, realizowanego w MCK PK.
Bibliografia
Apresjan J. D., 2000, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Bartmiński J., Tokarski R. (red.), 1993, O definicjach i definiowaniu, Lublin.
Google Scholar
Bednarek A., Grochowski M., 1997, Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń.
Google Scholar
Chłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 7/8, s. 69–80.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar
Gałyga D., 2015, Skuteczność nauczania cudzoziemców języka polskiego jako obcego na przykładzie działalności Instytutu Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1996–2004, Kraków.
Google Scholar
Grochowski M., 1982, Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń.
Google Scholar
Grochowski M., 1988, Podstawowe zasady definiowania wyrażeń w słowniku jednojęzycznym, w: W. Lubaś (red.), Wokół słownika współczesnego języka polskiego, Wrocław, s. 45–62.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego: poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Kic-Drgas J., 2015, Trudności w uczeniu się terminologii specjalistycznej, „e-mentor”, nr 3, s. 17–22.
Google Scholar
Komorowska H. (red.), 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.
Google Scholar
Lesiak-Bielawska E., 2015, Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 75–79.
Google Scholar
Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar
Malinowska E., Nocoń J., Żydek-Bednarczuk U. (red.), 2013, Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków.
Google Scholar
Polański K. (red.), 2003, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Przybylska M., 2011, Zarys programu nauczania cudzoziemców języka specjalistycznego na przykładzie polskiego języka architektury, [praca magisterska], Kraków.
Google Scholar
Przybylska R., 2003, Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków.
Google Scholar
Przybylska R., 2008, O potrzebie tworzenia korpusów tekstów do nauczania języka polskiego jako obcego, w: W. T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 31–34.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Starzec A., 2013, Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 71–110.
Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2013, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs internetowy, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 347–379.
Google Scholar
http://elf2.pk.edu.pl/course/view.php?id=736 [13.03.2017].
Google Scholar