Teaching specialized lexis at the international centre of education of the Cracow University of Technology to the groups of elementary level A1 and A2 (based on the architecture and history of art vocabulary)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.13Keywords:
specialized vocabulary, elementary level A1 and A2, architecture, history of artAbstract
The article presents the “model” of teaching specialized vocabulary in elementary (A1 and A2) level groups, which has been developed at the International Centre of Education of the Cracow University of Technology. As the example illustrating this „model“ served the courses in architecture and history of art vocabulary. The first part of the text presents the most important information concerning the organization of the specialized vocabulary course. The rest of the article is devoted to the role of the text in the specialized vocabulary class at the MCK PK. It shows teaching techniques used in courses and cites examples of exercises. The text ends with a brief description of the difficulties which may arise during the teaching of specialized vocabulary in A level groups and description of successful graduates of the course carried out in the MCK PK.
References
Apresjan J. D., 2000, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Bartmiński J., Tokarski R. (red.), 1993, O definicjach i definiowaniu, Lublin.
Google Scholar
Bednarek A., Grochowski M., 1997, Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń.
Google Scholar
Chłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 7/8, s. 69–80.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar
Gałyga D., 2015, Skuteczność nauczania cudzoziemców języka polskiego jako obcego na przykładzie działalności Instytutu Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1996–2004, Kraków.
Google Scholar
Grochowski M., 1982, Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń.
Google Scholar
Grochowski M., 1988, Podstawowe zasady definiowania wyrażeń w słowniku jednojęzycznym, w: W. Lubaś (red.), Wokół słownika współczesnego języka polskiego, Wrocław, s. 45–62.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego: poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Kic-Drgas J., 2015, Trudności w uczeniu się terminologii specjalistycznej, „e-mentor”, nr 3, s. 17–22.
Google Scholar
Komorowska H. (red.), 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.
Google Scholar
Lesiak-Bielawska E., 2015, Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 75–79.
Google Scholar
Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar
Malinowska E., Nocoń J., Żydek-Bednarczuk U. (red.), 2013, Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków.
Google Scholar
Polański K. (red.), 2003, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Przybylska M., 2011, Zarys programu nauczania cudzoziemców języka specjalistycznego na przykładzie polskiego języka architektury, [praca magisterska], Kraków.
Google Scholar
Przybylska R., 2003, Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków.
Google Scholar
Przybylska R., 2008, O potrzebie tworzenia korpusów tekstów do nauczania języka polskiego jako obcego, w: W. T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 31–34.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Starzec A., 2013, Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 71–110.
Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2013, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs internetowy, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 347–379.
Google Scholar
http://elf2.pk.edu.pl/course/view.php?id=736 [13.03.2017].
Google Scholar