Teaching specialized lexis at the international centre of education of the Cracow University of Technology to the groups of elementary level A1 and A2 (based on the architecture and history of art vocabulary)

Authors

  • Edyta Gałat Międzynarodowe Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej
  • Michalina Rittner

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.13

Keywords:

specialized vocabulary, elementary level A1 and A2, architecture, history of art

Abstract

The article presents the “model” of teaching specialized vocabulary in elementary (A1 and A2) level groups, which has been developed at the International Centre of Education of the Cracow University of Technology. As the example illustrating this „model“ served the courses in architecture and history of art vocabulary. The first part of the text presents the most important information concerning the organization of the specialized vocabulary course. The rest of the article is devoted to the role of the text in the specialized vocabulary class at the MCK PK. It shows teaching techniques used in courses and cites examples of exercises. The text ends with a brief description of the difficulties which may arise during the teaching of specialized vocabulary in A level groups and description of successful graduates of the course carried out in the MCK PK.

References

Apresjan J. D., 2000, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar

Bartmiński J., Tokarski R. (red.), 1993, O definicjach i definiowaniu, Lublin.
Google Scholar

Bednarek A., Grochowski M., 1997, Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń.
Google Scholar

Chłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 7/8, s. 69–80.
Google Scholar

Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar

Gałyga D., 2015, Skuteczność nauczania cudzoziemców języka polskiego jako obcego na przykładzie działalności Instytutu Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1996–2004, Kraków.
Google Scholar

Grochowski M., 1982, Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń.
Google Scholar

Grochowski M., 1988, Podstawowe zasady definiowania wyrażeń w słowniku jednojęzycznym, w: W. Lubaś (red.), Wokół słownika współczesnego języka polskiego, Wrocław, s. 45–62.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego: poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kic-Drgas J., 2015, Trudności w uczeniu się terminologii specjalistycznej, „e-mentor”, nr 3, s. 17–22.
Google Scholar

Komorowska H. (red.), 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.
Google Scholar

Lesiak-Bielawska E., 2015, Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 75–79.
Google Scholar

Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar

Malinowska E., Nocoń J., Żydek-Bednarczuk U. (red.), 2013, Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków.
Google Scholar

Polański K. (red.), 2003, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar

Przybylska M., 2011, Zarys programu nauczania cudzoziemców języka specjalistycznego na przykładzie polskiego języka architektury, [praca magisterska], Kraków.
Google Scholar

Przybylska R., 2003, Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków.
Google Scholar

Przybylska R., 2008, O potrzebie tworzenia korpusów tekstów do nauczania języka polskiego jako obcego, w: W. T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 31–34.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Starzec A., 2013, Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 71–110.
Google Scholar

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2013, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs internetowy, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 347–379.
Google Scholar

http://elf2.pk.edu.pl/course/view.php?id=736 [13.03.2017].
Google Scholar

Published

2017-07-10

How to Cite

Gałat, E., & Rittner, M. (2017). Teaching specialized lexis at the international centre of education of the Cracow University of Technology to the groups of elementary level A1 and A2 (based on the architecture and history of art vocabulary). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 23, 163–180. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.13