,,Szybkie randki” i inne techniki doskonalenia swobodnego wypowiadania się w języku polskim (na przykładzie ,,Rozmówek polsko-polskich”)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.15

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka polonistyczna, szybkie randki, mówienie, metody aktywizujące

Abstrakt

W niniejszym artykule omówiono różne techniki doskonalenia swobodnego mówienia po polsku, ze szczególnym uwzględnieniem techniki ,,szybkich randek”. Posłużono się przykładem lokalnego wydarzenia glottodydaktycznego ,,Rozmówki polsko-polskie”, organizowanego dla cudzoziemców i Polaków mieszkających w Białymstoku. Głównym celem artykułu jest prezentacja koncepcji wydarzenia, zaś szczegółowym wskazanie korzyści związanych z wykorzystaniem techniki ,,szybkich randek” w działaniach glottodydaktycznych. W badaniach posłużono się metodą wywiadu z uczestnikami wydarzenia – cudzoziemcami i Polakami. W artykule przedstawiono przykłady technik dyskusyjnych w doskonaleniu sprawności mówienia, ze szczególnym uwzględnieniem techniki ,,szybkich randek”. Ponadto dokonano charakterystyki lokalnego wydarzenia glottodydaktycznego. Podano również przykłady gier i narzędzi coachingowych wykorzystywanych podczas spotkań w celu pobudzenia uczestników (w szczególności cudzoziemców uczących się polszczyzny) do swobodnego wypowiadania się na różne tematy. Konkluzją artykułu jest podkreślenie wartości wydarzenia w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej, leksykalnej i interkulturowej.

Bibliografia

Beare K., 2018, Speed Dating Lesson. Practicing Language Functions With Role Plays, [online] https://www.thoughtco.com/speed-dating-lesson-1210289 [15.04.2023].
Google Scholar

Białek M., 2017, Kształcenie wrażliwości interkulturowej w edukacji językowej, „Języki obce w szkole”, nr 4, s. 14–20.
Google Scholar

Białostocka Kawiarnia Językowa, [online] https://espero.bialystok.pl/pl/bialostocka-kawiarniajezykowa/?v=9b7d173b068d [16.04.2023].
Google Scholar

Calzada M., 2022, The Blob Tree Psychology Test, [online] https://thecaduceustimes.com/2022/03/the-blob-tree-psychology-test/ [10.04.2023].
Google Scholar

Dobosz A., Koło życia – narzędzie coachingowe, [online] https://www.annadobosz.pl/kolo-zycia/ [20.03.2023].
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar

Harash R., 2021, Language ‘speed dating’ attract Jewish and Palestinian students in Jerusalem, [online] https://www.reuters.com/world/middle-east/language-speed-dating-attracts-jewish-palestinian-students-jerusalem-2021-11-01/ [05.05.2023].
Google Scholar

Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Lipińska E., 2016, Przekład intersemiotyczny w glottodydaktyce polonistycznej, w: E. Lipińska (red.), Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym: monografia zbiorowa, Kraków, s. 141–163.
Google Scholar

Morcinek B., 2007, Kształcenie sprawności mówienia – perspektywa nauczyciela, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, s. 238–243.
Google Scholar

Polish cafe – po polsku z obcokrajowcami, [online] https://www.poznan.pl/mim/info/news/polish-cafe-po-polsku-z-obcokrajowcami,179798.html [25.03.2023].
Google Scholar

Seretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/9788376386041

Seretny L., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Spychała M.J., 2020, Mali Rebelianci.
Google Scholar

Stempek I., 2017, Polski krok po kroku. Gry i zabawy językowe junior, Kraków.
Google Scholar

World Cafe, [online] https://partycypacjaobywatelska.pl/strefa-wiedzy/techniki/world-cafe/ [14.03.2023].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06 — zaktualizowane 2024-10-04

Wersje

Jak cytować

Kownacka, P. (2024). ,,Szybkie randki” i inne techniki doskonalenia swobodnego wypowiadania się w języku polskim (na przykładzie ,,Rozmówek polsko-polskich”). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 243–262. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.15 (Original work published 6 wrzesień 2024)