“Speed dating” and other techniques for improving fluency in speaking polish (exemplified by “Rozmówki polsko-polskie”)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.15Keywords:
Polish glottodidactics, speed dating, speaking, activating methodsAbstract
This article explores various techniques for improving spontaneous speaking in Polish, with a particular emphasis on the “speed dating” technique. The local glottodidactic event “Rozmówki polsko-polskie”, organized for both Poles and foreigners residing in Białystok, serves as an illustrative example. The primary objective of the article is to introduce the event’s concept, with a detailed focus on highlighting the benefits of employing the “speed dating” technique in glottodidactic activities. The research methodology involved conducting interviews with participants of the event, including both foreigners and Polish individuals. Furthermore, the article presents examples of discussion methods aimed at improving speaking competence, with special consideration given to the “speed dating” technique. Additionally, a characterization of the local glottodidactic event is provided. Examples of games and coaching tools used to encourage participants to speak spontaneously on various topics during the events are also included. The article concludes by emphasizing the value of the event in developing communication, lexical, and intercultural competences among participants in the meetings, encompassing both Poles and foreigners.
References
Beare K., 2018, Speed Dating Lesson. Practicing Language Functions With Role Plays, [online] https://www.thoughtco.com/speed-dating-lesson-1210289 [15.04.2023].
Google Scholar
Białek M., 2017, Kształcenie wrażliwości interkulturowej w edukacji językowej, „Języki obce w szkole”, nr 4, s. 14–20.
Google Scholar
Białostocka Kawiarnia Językowa, [online] https://espero.bialystok.pl/pl/bialostocka-kawiarniajezykowa/?v=9b7d173b068d [16.04.2023].
Google Scholar
Calzada M., 2022, The Blob Tree Psychology Test, [online] https://thecaduceustimes.com/2022/03/the-blob-tree-psychology-test/ [10.04.2023].
Google Scholar
Dobosz A., Koło życia – narzędzie coachingowe, [online] https://www.annadobosz.pl/kolo-zycia/ [20.03.2023].
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar
Harash R., 2021, Language ‘speed dating’ attract Jewish and Palestinian students in Jerusalem, [online] https://www.reuters.com/world/middle-east/language-speed-dating-attracts-jewish-palestinian-students-jerusalem-2021-11-01/ [05.05.2023].
Google Scholar
Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., 2016, Przekład intersemiotyczny w glottodydaktyce polonistycznej, w: E. Lipińska (red.), Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym: monografia zbiorowa, Kraków, s. 141–163.
Google Scholar
Morcinek B., 2007, Kształcenie sprawności mówienia – perspektywa nauczyciela, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, s. 238–243.
Google Scholar
Polish cafe – po polsku z obcokrajowcami, [online] https://www.poznan.pl/mim/info/news/polish-cafe-po-polsku-z-obcokrajowcami,179798.html [25.03.2023].
Google Scholar
Seretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788376386041
Seretny L., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Spychała M.J., 2020, Mali Rebelianci.
Google Scholar
Stempek I., 2017, Polski krok po kroku. Gry i zabawy językowe junior, Kraków.
Google Scholar
World Cafe, [online] https://partycypacjaobywatelska.pl/strefa-wiedzy/techniki/world-cafe/ [14.03.2023].
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2024-10-04 (2)
- 2024-09-06 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.