Old pilots on the bridge, that is the discreet charm of the alternations
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.08Keywords:
Polish as a foreign language, morphonological alternations, flexion, word formation, glottodidactic awarenessAbstract
Polish is wrongly regarded as a particularly difficult language. Morphonological alternations that occur in verbs, nouns, adjectives, numerals, pronouns and participles, in gradation, as well as in word-formation, seem to be difficult, indeed. This article demonstrates that a few simple rules suffice to organise the seemingly chaotic world of Polish alterations. When teaching Polish as a foreign language, it is worth introducing these rules step by step from the initial stage of learning. Furthermore, properly presented examples can be more instructive than lengthy metalinguistic comments. With this approach, numerous grammatical forms do not appear to be an ocean of exceptions, but a network of waterways that can be navigated safely.
References
Bańko M., Komosińska, D., Stankiewicz, A., 2003, Indeks a tergo do Uniwersalnego słownika języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Bisko A., 2014, Polska dla średniozaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków.
Google Scholar
Engel, U., 2000, Deutsch-polnische kontrastive Grammatik, Warszawa.
Google Scholar
Grochala B., 2016, Metajęzyk w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, G. Zarzycka, M. Biernacka, (red.), s. 73–82. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.23.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.06
Karasek M., Gaze M., 2019, Świadomość lingwistyczna (przyszłych) lektorów języka polskiego jako obcego – kilka uwag o znajomości fleksji imiennej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 139–148. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.26.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.08
Kowalik K., 1997, Struktura morfonologiczna współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar
Laskowski R., 1975, Studia nad morfonologią współczesnego języka polskiego, Wrocław.
Google Scholar
Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar
Madelska L., 2007, Polnisch entdecken, Kraków.
Google Scholar
Madelska L., 2008, Praxis-Grammatik Polnisch, Poznań.
Google Scholar
Madelska L., 2009, Polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, „Poradnik Językowy” z. 6 (665), s. 38–55.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię. Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; film dydaktyczny Powiedz mi, co widzisz, Wiedeń.
Google Scholar
Madelska L., 2012, Prakticzeskaja grammatika polskogo jazyka, Kraków.
Google Scholar
Madelska L., Schwartz, G., 2010, Discovering Polish. A Learner’s Grammar, Kraków.
Google Scholar
Madelska L., Warchoł-Schlottmann, M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Orbitowski Ł., 2019, Kult, Warszawa.
Google Scholar
Pałuszyńska E., 2019, Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 413–424. http:dx.doi.org/10.18778/0860-6587.26.28
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.28
Perlin J., 2013, O potrzebie, a nawet konieczności uwzględnienia infiksów w opisie polskiej fleksji werbalnej, „Linguistica Copernicana” 1 (9), s. 203–213.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/LinCop.2013.010
Pyzik J., 2000, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion, Kraków.
Google Scholar
Tokarski J., 1993, Schematyczny indeks a tergo polskich form wyrazowych, Warszawa. https://pl.wiktionary.org/wiki/Kategoria:polski_(indeks_a_tergo) [30.05.2020].
Google Scholar
Wicherkiewicz W., 1911, Polnische Konversations-Grammatik, Heidelberg.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.