Development of language competence of bilingual children during the early school years – a longitudinal case study

Authors

  • Barbara Kyrc Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Języka Polskiego jako Obcego, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków; Zespół Placówek Oświatowych w Sieprawiu, ul. ks. Jana Przytockiego 10, 32-447 Siepraw, ORCID: 0000-0001-8271-2682.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.15

Keywords:

children’s bilingualism, intercultural speech-language pathology, language learning and language development, communicative competence, longitudinal study

Abstract

This article is the longitudinal study report. It discusses the development of language competence of bilingual children in preschool and early school years. The author analyzes the results of language competence tests in two bilingual schoolboys (the first measurement took place in 2014, the second one in 2016) proving the development of language competence in case of bilingual children depends on many factors (psychophysical, environmental, emotional etc.). The author also emphasizes that a proper measurement of this competence requires a specially designed tool as those used for diagnosis of monolingual children are not suitable for this purpose.

References

Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2018, Logopedia międzykulturowa, Gdańsk.
Google Scholar

Grosjean F.,1994, Individual bilingualism, w: R.E. Asher, J. M. Y. Simpson (red.), The Encyclopedia of Language And Linguistics, Oxford, s. 1656–1660.
Google Scholar

Kurcz I. (red.), 2007, Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk.
Google Scholar

Kyrc B., 2014, Kompetencja językowa dziecka dwujęzycznego w kontekście dojrzałości szkolnej – studia przypadku, niepublikowana praca magisterska, Wydział Polonistyki UJ, Kraków.
Google Scholar

Leonard L. B., 2006, SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańsk.
Google Scholar

Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., 2015, Dwujęzyczność kognitywna, „LingVaria”, nr 2 (20), s. 55–68.
Google Scholar

Lipińska E., Seretny A., 2016, Język odziedziczony – polszczyzna pokoleń polonijnych, „Poradnik Językowy”, nr 10, s. 37–51.
Google Scholar

Łuniewska M. i in., 2015,Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych, „Głos – Język – Komunikacja”, nr 2, A. Myszka (red.), s. 35–56.
Google Scholar

Miodunka W., 2003, Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 2016, Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności, w: R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, s. 49–87.
Google Scholar

Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa.
Google Scholar

Smoczyńska M. i.in., 2015, Test Rozwoju Językowego. Podręcznik, Warszawa.
Google Scholar

Tarkowski Z., 2010, Test Słownika Dziecka, Lublin.
Google Scholar

Weinreich U., 1974, Languages in contact: Findings and problems, Berlin.
Google Scholar

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar

Wodniecka-Chlipalska Z., 2011, Dwujęzyczność. Właściwości dwujęzycznego umysłu i specyfika badań psychologicznych nad dwujęzycznością, w: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa, s. 253– 284.
Google Scholar

Wróblewska-Pawlak K., 2004, Język – tożsamość – imigracja. O strategiach adaptacyjnych Polaków zamieszkałych we Francji w latach osiemdziesiątych XX wieku, Warszawa.
Google Scholar

Zurer-Pearson B., 2013, Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań.
Google Scholar

Published

2019-02-27

How to Cite

Kyrc, B. (2019). Development of language competence of bilingual children during the early school years – a longitudinal case study. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 171–186. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.15