Kupiłem grejpfrut vs. kupiłem grejpfruta (‘I have bought a grapefruit’). Language mistakes in teaching Polish

Authors

  • Wiesław Tomasz Stefańczyk Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Języka Polskiego jako Obcego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.07

Keywords:

accusative, ending, noun

Abstract

The paper discusses the issue of the expansion of the masculine animate ending – a onto the group of inanimate nouns. Some of such forms are in agreement with the paradigmatic norm, others, on the other hand, appear only in colloquial language. It is at times difficult to establish which form is the correct one. The paper also puts forth proposals of methods of their teaching and presents some dilemmas concerning the abovementioned questions.

References

Bańko M., 2002, Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa.
Google Scholar

Bartnicka B., Satkiewicz H., 1990, Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa.
Google Scholar

Borowski I., 2005, Rodzaj gramatyczny a jego liczba, „Język Polski” LXXXV, s. 83–89.
Google Scholar

Doroszewski W., 1952, Podstawy gramatyki polskiej, Warszawa.
Google Scholar

Dyduchowa A., 1970, Dopełniacz w funkcji biernika liczby pojedynczej u męskich rzeczowników nieżywotnych. Prace Językoznawcze I, Kraków, Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa.
Google Scholar

Kaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar

Klemensiewicz Z., 1984, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Kryński A, 1903, Gramatyka języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Kucała M., 1970, Formy dopełniacza w bierniku liczby pojedynczej rzeczowników męskich nieżywotnych, w: W Służbie nauce i szkole. Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Doktorowi Zenonowi Klemensiewiczowi, Warszawa, s. 117–125.
Google Scholar

Kucała M., 1978, Rodzaj gramatyczny w historii polszczyzny, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar

Lesz-Duk M., 1995, Funkcje składniowe rzeczowników w dopełniaczu, Częstochowa.
Google Scholar

Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W. T. (red.), 1992, Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar

Nagórko A., 1996, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa.
Google Scholar

Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, 1994–2005, red. H. Zgółkowa, Poznań.
Google Scholar

Riley T., 1999, It’s Alive: Grammatical Animacy in Russian, Polish and Czech, Seattle, University of Washington.
Google Scholar

Safarewiczowa H., 1938, Dopełniacz w funkcji okolicznika sposobu, „Język Polski” XXIII, s. 97–105, Kraków, Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar

Swan O., 1988, Facultative Animacy in Polish. A Study in Grammatical Gender Formation (The Carl Back Papers in Russian and East European Studies, 606), Pittsburgh, Center for Russian and East European Studies.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5195/CBP.1988.104

Tokarski J., 2001, Fleksja polska, Warszawa.
Google Scholar

Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, 2003, pod red. S. Dubisza, Warszawa.
Google Scholar

Wróbel H., 2001, Gramatyka języka polskiego, Kraków.
Google Scholar

Zaron Z., 2005, Aspekty funkcjonalne polskiej kategorii rodzaju. Charakterystyka fleksyjna, Warszawa–Puńsk.
Google Scholar

Żydek P., 1961, Zakres użycia i współczesne kierunki rozwoju formacji typu „palić papierosa” (master’s paper), Katowice WSP, Studium dla Pracujących.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Stefańczyk, W. T. (2015). Kupiłem grejpfrut vs. kupiłem grejpfruta (‘I have bought a grapefruit’). Language mistakes in teaching Polish. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 99–105. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.07