Teachers ’ mistakes in teaching Polis has a foreign language for business purposes
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.12Keywords:
teachers’ mistakes, teaching languages for specific purposes, business language, classes taught for business companiesAbstract
In the past years, the economic growth has encouraged many foreign companies to move their businesses to Poland which resulted in an increasing number of foreigners living and working in our country. Some of them not only decide to work here, but also to learn Polish language and culture, which leads to an increased demand for business Polish language courses. The article presents the characteristic of business Polish language courses according to the model of glottodidactics by P. Gębal. This model was also the base for the analysis of the mistakes the teachers make during such courses. Unfortunately, many business courses are taught with disregard to the special needs of the learner, who is an adult working in Poland. It also happens very often that the teachers do not have the theoretical preparation for teaching languages for specific purposes. The article is based on surveys, interviews, and observations. Also, the author herself is a teacher of Polish for business purposes.
References
Dąbrowska A., Pasieka M., 2014, Badania błędów cudzoziemców prowadzone w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców UWr, w: Dąbrowska A., Dobesz U. (red.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław.
Google Scholar
Gębal P., 2008, O kształceniu lektorów/nauczycieli języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
Google Scholar
Gębal P., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech: w stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar
Gębka-Wolak M., 2011, Przygotowanie lektorów do nauczania języka specjalistycznego, w: Pluskota K., Tarczyńska K. (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń.
Google Scholar
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Kubacka K., 2013, Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 20.
Google Scholar
Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar
Lipińska E., 2005, Nauczyciel języka polskiego jako obcego/drugiego w Polsce i na obczyźnie, w: Garncarek P. (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa.
Google Scholar
Marzec U., 2009, Obraz polonistyki włoskiej w świetle badań ankietowych, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., 2011, Nauczanie języka specjalistycznego – kolejne wyzwanie glottodydaktyki polonistycznej, w: Piotrowski S. (red.), O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, Lublin.
Google Scholar
Słownik Języka Polskiego PWN [on-line], http://sjp.pwn.pl/szukaj/b%C5%82%C4%85d.html [29.03.2015].
Google Scholar
Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar
Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2008 r., 2009, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [18.03.2015].
Google Scholar
Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2012 r., 2013, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [18.03.2015].
Google Scholar
Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2014 r., 2015, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [1.04.2015].
Google Scholar
Dembińska K., Małyska A., 2010, Start 1. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.
Google Scholar
Dembińska K., Małyska A., 2013, Start 2. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A1, Warszawa.
Google Scholar
Jasińska A., Szymkiewicz A., Małolepsza M., 2010, Polski w pracy, Berlin.
Google Scholar
Krztoń J., 2013, Słownictwo w pracy, Kraków.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra. Po polsku 1: podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 2002, Cześć! Jak się masz? Podręcznik do nauki języka polskiego dla początkujących, Kraków.
Google Scholar
Stempek I. (et al.), 2010, Polski krok po kroku, polish-courses.com, Kraków.
Google Scholar
Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2013, Polski jest cool, Lublin.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.